جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بمباران اردوگاه آوارگان فلسطینی در خان‌یونس ۴۰ کشته بر جای گذاشت

محمود بصل، سخنگوی دفاع مدنی غزه گفت، در «قتل‌عام» المواصی در خان‌یونس خانواده‌هایی به طور کامل زیر آوارها و چاله‌های عمیقی که در اثر بمباران اسرائیل بوجود آمد، ناپدید شدند

امدادگران در نوار غزه، بامداد سه‌شنبه ۲۰ شهریور گزارش دادند که در حملات هوایی اسرائیل به خیمه‌های آوارگان فلسطینی در منطقه خان‌یونس دست‌کم ۴۰ فلسطینی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفاع مدنی در نوار غزه اعلام کرد، در حملات هوایی سحرگاه سه‌شنبه اسرائیل که یک منطقه بشردوستانه در خان‌یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد، دست‌کم ۴۰ فلسطینی کشته و حدود ۶۰ نفر مجروح شدند.

اسرائیل مدعی است که یک مرکز فرماندهی متعلق به حماس را هدف قرار داده است؛ اما حماس بلافاصله ادعای اسرائیل را تکذیب کرد و اعلام کرد که هیچ «جنگجویی» در آن در منطقه بمباران‌شده ندارد.

محمود بصل، سخنگوی دفاع مدنی غزه گفت در «قتل‌عام» المواصی در خان‌یونس برخی خانواده‌ها زیر آوارها و چاله‌های عمیقی که در اثر بمباران هوایی اسرائیل بوجود آمد، به طور کلی ناپدید شدند.

خبرنگار میدانی العربیه نیز به نقل از محمد المغیر، مدیر تدارکات دفاع مدنی غزه، تأکید کرد که تیم‌های پزشکی همچنان در حال انتقال قربانیان و مجروحان به تعدادی از بیمارستان‌های مجاور خیمه‌های آوارگان بمباران شده در منطقه المواصی در خان یونس هستند.

او گفت بر اثر بمباران‌های اسرائیل در خیمه‌های آوارگان در منطقه المواصی خان یونس حفره‌هایی به عمق ۹ متر بوجود آمده است.

طبق بیانیه ارتش اسرائیل جنگنده‌های نیروی این کشور با دریافت اطلاعاتی از «شین بت» مربوط به اطلاعات نظامی در جنوب، به تعدادی از اهداف که ادعا می‌کنند اعضای حماس در آن منطقه مسکونی بشردوستانه یک مرکز فرماندهی تشکیل داده‌اند، حمله کردند.

ارتش اسرائیل گفت این بمباران اعضایی از حماس که در حال برنامه ریزی برای انجام عملیات علیه نیروهای اسرائیلی بودند را هدف قرار داده است اما حماس بلافاصله ادعای اسرائیل را تکذیب کرد.

این در حالی است که مذاکره کنندگان پس از شکست مذاکرات اخیر به طور فزاینده‌ای به این باور رسیده‌اند که هیچ نیت واقعی برای حل مناقشه و دستیابی به آتش‌بس بین هر دو طرف، اسرائیلی و حماس وجود ندارد.

اسرائیل بیش از ۹ ماه از مذاکرات، با طرح خواسته‌های جدیدی مانع رسیدن به آتش‌بس شد یکی از مهم‌ترین آن موانع پافشاری نتانیاهو به کنترل نظامی کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین) در امتداد مرز مصر با غزه است که هم حماس و هم مصر آن را به شدت رد می‌کنند.

بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل، نزدیک به ۱۰۰ اسیر اسرائیلی در نوار غزه باقی مانده‌اند که حدود ۶۴ نفر از آنها زنده هستند. در حالی که برخی از مقامات آمریکایی تعداد گروگان‌های زنده را تنها ۳۲ نفر تخمین می‌زنند.

حماس: مادامی که نتانیاهو تحت فشار گذاشته نشود گروگان‌ها آزاد نخواهند شد

در حالی که توافق آتش‌بس غزه با موانع متعددی که همچنان بر سر راه میانجی‌ها قرار دارد، مواجه می‌شود، جنبش «حماس» هشدار داد که گروگان‌های اسرائیلی با وجود مانع‌تراشی‌های نتانیاهو آزاد نخواهند شد.

این گروه فلسطینی همچنین تأکید کرد مادامی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تحت فشار گذاشته نشود و به انجام تعهدات مربوط به توافقات قبلی ملزم نشود، «اسرا هرگز آزاد نخواهند شد.»

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای که دوشنبه ۱۹ شهریور صادر شد، اظهار داشت که همه می‌دانند نتانیاهو و دولت او «طرفی هستند که در مسیر دست‌یابی به توافق کارشکنی می‌کنند.»

الرشق با بیان این‌که خواسته‌های حماس، یعنی «توقف دائمی جنگ و خروج کامل از نوار غزه»، روشن است، تاکید کرد که جنبش بر این خواسته‌های خود پافشاری می‌کند.

عزت الرشق هشدار داد که «نباید شرط‌های جدید نتانیاهو به عنوان نقطه‌ای برای مذاکره تلقی شده و در نتیجه آن، مذاکرات به نقطه آغازین بازگردد».

این عضو سیاسی حماس ضمن تکذیب تمامی شایعات پیرامون مطالبات جدید این جنبش فلسطینی، گفت: «آنچه اسرائیل و برخی منابع آمریکایی در مورد مطالبات جدید تبلیغ می‌کنند، دروغ و تلاش برای فرار از مسئولیت‌های‌شان در کارشکنی در روند مذاکراتی و ناکامی در توقف اقدامات تجاوزکارانه علیه فلسطینیان، است.

شایان ذکر است که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشینگتن ارزیابی گام‌های بعدی خود در ارتباط با توافق گذار که طی هفته‌های گذشته با شعار «پذیرش یا رد آن» بر روی میز مذاکره قرار گذاشته بود را آغاز کرده است.

رای‌گیری مجمع عمومی درباره پیش‌نویس قطعنامه پایان حضور اسرائیل در اراضی فلسطینی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به احتمال زیاد هفته آینده در مورد پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی رای خواهد داد که طی آن از اسرائیل خواسته می‌شود ظرف شش ماه به «حضور غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطینی» پایان دهد.

هدف اصلی پیش‌نویس این قطعنامه که توسط دولت خودگردان فلسطین تهیه شده، تأکید بر نظر مشورتی صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری در ژوئیه است که به موجب آن اشغال اراضی و مناطق فلسطینی توسط اسرائیل، کاری غیرقانونی است و اسرائیل باید از آنها خارج شود

به موجب نظر مشورتی صادر شده توسط عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد، این کار باید «در اسرع وقت» انجام شود در حالی که پیش‌نویس این قطعنامه، جدول زمانی شش ماهه را برای اجرای آن مشخص کرده است.

گروه عربی، سازمان همکاری اسلامی و جنبش غیرمتعهدها دوشنبه از مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو خواستند تا در هجدهم همین ماه در ارتباط با این پیش‌نویس، رأی گیری کند.

ممکن است قبل از رای‌گیری، تغییراتی در پیش‌نویس این قطعنامه هشت صفحه‌ای داده شود.

این رای گیری چند روز قبل از حضور رهبران جهان در نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهد شد.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از مجمع عمومی خواست تا «این قطعنامه شرم آور را قاطعانه رد کرده و در عوض قطعنامه‌ای را در محکومیت حماس و تاکید بر لزوم آزادی فوری همه گروگان‌ها صادر کند.»

نظر مشورتی صادر شده توسط دیوان لاهه الزام آور نیست، اما بر اساس قوانین بین‌المللی، از اهمیت سیاسی برخوردار است و می‌تواند حمایت از اسرائیل را تضعیف کند. قطعنامه مجمع عمومی نیز الزام آور نیست، اما دارای ثقل سیاسی است.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را تصرف کرد و از آن زمان به طور فزاینده‌ای در حال ساخت و توسعه شهرک سازی در کرانه باختری است.
پس از آغاز جنگ کنونی در نوار غزه، مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۷ اکتبر، خواستار برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه شد و سپس در دسامبر با اکثریت قاطع، آتش‌بس به دلایل بشردوستانه را خواستار شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=250186 لينک کوتاه

2 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x