جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نه شاه می خواهیم؛ نه ملکه ؛ تحریم سرود ملی گسترده تر می شود؛ پاریسی ها؛ کیلیان امباپه کاپیتان فرانسه را-هو-کردند؛ وی نیمکت نشین شد؛ هلند آماده نبرد با آلمان است؛ طغیان مانچینی بر علیه عربستان؛ امارات- ایران

نازک بین-هنوز هم آن خشم علیه نابرابری اجتماعی و اقتصادی در میان شهر و هواداران چپ‌گرا باقی مانده است. سرود ملی انگلیس همچنان هنگام بازی های مهم و فینال‌های قرمز پوشان آنفیلد، به تمسخر گرفته و -هو- می شود. متونی ایوانز نویسنده فوتبال و هوادار لیورپول در این مورد می گوید: “خانواده سلطنتی سنگ بنای سیستم طبقاتی هستند. بت سازی یک نهاد سلسله ای که کاملاً از مردم عادی فاصله دارد، برای بخش بزرگی از هواداران لیورپول، به ویژه آنهایی که دیدی نزدیک از فقر فزاینده در بریتانیا دارند، گیج کننده است. گرسنگی در مرکز درک تاریخی مردم لیورپول قرار دارد. این بندر که زمانی به عنوان «توری تاون» و «دومین شهر امپراتوری» شناخته می‌شد، برای اولین بار پس از قحطی سیب‌زمینی در دهه ۱۸۴۰ با بقیه نقاط انگلستان فاصله گرفت. میلیون ها ایرلندی گرسنه در سواحل مرسی فرود آمدند. خیلی ها ماندند. آوازه‌ سرکشی و اعتراض لیورپولی‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد. در سال ۱۹۱۱، طی اعتصاب حمل‌ونقل، وینستون چرچیل، وزیر امور خارجه‌ وقت بریتانیا، یک قایق مجهز به توپخانه را با هدف‌ِ بمبارانِ مرکز شهر لیورپول به رود مِرزی اعزام کرد. سربازها به خیابان‌ها آمدند تا تظاهراتی عظیم در تالار سنت جرج (St George’s Hall) را سرکوب کنند. آنها در نهایت دو کارگر جوان بارانداز را در نزدیکی خیابان واکسهال (Vauxhall Street) به ضرب گلوله کشتند. درنتیجه این تظاهرات و حملات متعاقب از سوی ارتش، تعداد زیادی از مردم توسط سرنیزه‌های اسلحه‌های سربازان آسیب دیدند. بعدها یعنی در سال ۱۹۱۹، اعتصاب پلیس در این شهر برای هسته قدرت‌، هفته‌ها ناآرامی و ترس از انقلاب در لیورپول را به همراه داشت. با این حال، مورخان و جامعه‌شناسان به دنبال این هستند که این رویدادها را در لایه‌های زمان و مکان‌شان تبیین کنند، با این درک که شرایط مادی انسان‌ها تعیین‌کننده‌ آگاهی اجتماعی‌شان است. شاید با نگاه به شیوه‌های مختلفی که عقاید ضد هسته قدرت در این شهر طی سال‌ها ابراز وجود یافته‌اند، این امر روشن‌تر شود. تحقیر و نیز میلِ مارگارت تاچر (نخست‌وزیر دهه هشتاد بریتانیا) به سقوط (اقتصادی) لیورپول در دهه ۸۰ نگرش مردم شهر را آشکارا علیه او و همفکران اش سفت ‌و ‌سخت‌تر کرد. این مخالفت و ستیز لیورپولی ها، در ولز ، ایرلند و اسکاتلند،نیز تاثیر گذار بوده.

همخوانی نکردن سرود ملی انگلیس توسط لی کارسلی، سرمربی موقت سه شیرها، تبدیل به بحث اول رسانه‌های انگلیس در یک هفته اخیر شده است. کار حتی به جایی کشید که هواداران فوتبال انگلیس خواهان اخراج سریع این مربی از هدایت این تیم در شبکه‌های اجتماعی شدند.با این حال گری لینه کر، اسطوره فوتبال انگلیس در خصوص این اتفاقات در برنامه خودش گفت: “در دوران ما نیز برخی از بازیکنان تیم ملی دوست نداشتند سرود ملی را بخوانند.خود من ،نیز به آرامی و تنها قسمت کمی از سرود را می‌خواندم. نمی‌دانم چرا آن زمان کسی انتقادی بابت این رفتارها نداشت اما این روزها شدیدا علیه کارسلی موضع گرفته‌اند. از نظر من او به هیج وجه کار بدی نکرده است.” جالب آنکه آلن شیرر نیز مهمان برنامه لینه کر بود و در این خصوص گفت: “در فوتبال نباید مربی را با خواندن یا نخواندن سرود ملی بسنجیم و بهتر است به نتایجی که می‌گیرد نگاه کنیم. من هم معتقد هستم انتقاداتی که از او می‌شود اصلا منصفانه نیست.”

در یک نظر سنجی از تعدادی از هواداران، نویسندگان و مجریان ورزشی برنامه‌های رادیو و تلویزیون در انگلیس و خاصه در بندر لیورپول، یکی از هواداران لیورپول گفت: «وقتی گوینده ورزشگاه اعلام کرد لطفاً به احترام سرود ملی از جای خود بلند شوید، من و پسرم بلافاصله نشستیم. ما، همیشه این کار را می‌کنیم. چون نمی‌خواهیم برای ترانه‌ای وقت بگذاریم که با تزریق تقدسی ساختگی، می‌خواهد از زنی (ملکه) محافظت کند. بر همه روشن است نیازی به محافظت ندارد. این سرود نه برای ماست و نه درباره مشکلات‌مان. این، فقط آهنگی مربوط به سلطنت است. ما، کاملاً منتظر بودیم تا «تو هرگز تنها قدم نخواهی زد» (You’ll Never Walk Alone) را بشنویم. از اوایل دهه ۸۰ در هر بازی فینالی از لیورپول، من این سرود باشگاه را شنیده بودم.»

هواداران لیورپول، همواره می‌خواستند که پیش از مرگ مارگارت تاچر، بالاخره اسناد فاجعه مرگ صدها هوادار هیلزبرو، علنی شود. مرگ تاچر، در لیورپول و بسیاری دیگر از شهرهای بریتانیایی و ایرلندی جشن گرفته شد. با وجود اینکه اسنادی که دو دهه پنهان ماند و بالاخره منتشر شد. نشان می‌داد که افسران پلیس با اهمال باعث مرگ هواداران فوتبال شده بودند، تاچر ،در آن زمان اعلام کرده بود که نیروهای پلیس به درستی کار خود را انجام داده بودند و هواداران مست باعث ایجاد فاجعه شده بودند.

عصبانیت شدید مانچینی ازعربستان سعودی

روبرتو مانچینی معتقد است که استفاده بیش از حد از بازیکنان خارجی، فرصت‌های بازی برای بازیکنان جوان و مستعد عربستانی را محدود کرده و به پیشرفت فوتبال این کشور آسیب زده است.مانچینی با اشاره به اینکه ۲۰ بازیکن تیم ملی او در باشگاه‌هایشان به دلیل حضور ستاره‌های خارجی روی نیمکت می‌نشینند، گفت:بازیکنان تیم ملی عربستان باید به عنوان بازیکنان ثابت در لیگ بازی کنند تا بتوانند تجربه کسب کنند و پیشرفت کنند. ارتباط بین باشگاه‌ها و تیم ملی باید بهبود یابد و برنامه‌های تیم ملی در اولویت قرار گیرد. ۲۰ بازیکن به تیم ملی دعوت کردم اما نصف بیشتر آنها در تیم‌های خود نیمکت نشین هستند.این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که لیگ عربستان در سال‌های اخیر شاهد جذب ستاره‌های بزرگی مانند کریستیانو رونالدو و نیمار بوده است. اگرچه این انتقال‌ها به افزایش محبوبیت لیگ عربستان کمک کرده است، اما منتقدان معتقدند که این سیاست به ضرر توسعه فوتبال داخلی این کشور بوده است.کارشناسان فوتبال معتقدند که استفاده بیش از حد از بازیکنان خارجی، باعث می‌شود تا بازیکنان جوان عربستانی فرصت کافی برای رشد و پیشرفت پیدا نکنند و در نتیجه، تیم ملی عربستان در درازمدت از این موضوع متضرر خواهد شد.

نایب قهرمانی در بوکس آسیا

مسابقات بوکس قهرمانی نونهالان و نوجوانان آسیا عصر امروز در العین امارات به پایان رسید. در این مسابقات، ۴۶۲ بوکسور از ۲۶ کشور از جمله ایران حضور داشتند. تیم قدرتمند اوکراین نیز که اخیرا درخواستش برای پیوستن به بوکس آسیا مورد موافقت گرفته، از حاضرین در مسابقات بود.تیم کشورمان در هر ۲ رده نونهالان و نوجوانان در این رویداد حضور داشت که تیم نونهالان با هدایت اسفندیار محمدی با کسب ۲ طلا و یک برنز، از لحاظ امتیازی در رتبه پنجم و از نظر مدالی در جایگاه سوم ایستاد.

پیکارهای رده نوجوانان نیز به اتمام رسید و شاگردان اکبر احدی با عملکردی تاریخی، موفق به کسب ۲ مدال، ۲ نقره و سه برنز شدند. مهدی روزبهانی و محمدصالح مصباحی به مدال طلا رسیدند. اشکان هاشمی و سهند نجفی نقره گرفتند. امیرمحمد رستم‌پور، ماهان ساجدی و محمد بیرانوند هم صاحب مدال برنز شدند.در پایان پیکارهای نوجوانان، تیم پسران ایران با هفت مدال رنگارنگ (۲ طلا، ۲ نقره و سه برنز) از لحاظ امتیازی به عنوان نایب قهرمانی رسید و برای نخستین بار در قاره‌ کهن، سکونشین شد. ازبکستان قهرمان شد و قزاقستان روی سکوی سومی ایستاد.

قدرت نمایی گرجستان با کواراتسخلیا

گرجستان همچنان تیم جذابی است با آنکه اسپانیا، قهرمان یورو ۲۰۲۴ اجازه نداد روند هیجان‌انگیز گرجستان در تورنمنت آلمان ادامه پیدا کند. حالا در نخستین بازی گروه اول لیگ B ملت‌های اروپا ۴ بر یک جمهوری چک را شکست داده‌اند. بازیکنان میهمان در اوایل مسابقه چند بار دروازه‌بان گرجستان را تهدید کردند تا خاطره تساوی یک بر یک دو تیم در یورو زنده شود اما خویچا کواراتسخلیا وقتی با خطای لادیسلاو کرایچی متوقف شد، از روی نقطه پنالتی مرتکب اشتباه نشد و تنها گل نیمه اول را زد. گیورگی چاکوتادزه، گئورگس میکوتادزه و گیورگی کوچوراشویلی در فاصله ۱۳ دقیقه سه گل برای میزبان زدند. لوکاس کالواچ یکی از گل‌ها را جواب داد اما میهمان با وجود مالکیت توپ نمی‌توانست موقعیت گل خطرناکی ایجاد کند. گرجستان در بازی بعدی خود میهمان آلبانی است و چک از اوکراین میزبانی می‌کند.

بازی پرانتقاد هالند در تساوی بدون گل نروژ

نروژ، تنها یک تساوی بدون گل در ورزشگاه پاولودار مقابل قزاقستان به دست آورد. با وجود آنکه در تیم اش ارلینگ هالند، مارتین اودگارد، کاپیتان آرسنال، الکساندر سورلوث، خرید ۳۲ میلیون یورویی اتلتیکومادرید و یولیان ریرسون، مدافع راست بوروسیادورتموند حضور داشتند. این آخرین نتیجه ناامیدکننده نروژ بود که نتوانست به یورو ۲۰۲۴ راه پیدا کند، به‌خصوص عملکرد مهاجم فوق‌العاده منچسترسیتی مورد انتقاد قرار گرفت، تا جایی که شبکه دو تلویزیون نروژ به هالند نمره دو از ۱۰ داد و نمایش تیم را غیرقابل تحمل توصیف کرد.
اجیل اولسن، مربی سابق نروژ که سابقه کار در ویمبلدون در لیگ برتر در اوایل دهه اول قرن بیست و یکم را دارد و دو بار با نروژ به جام جهانی رفته، به‌طور خاص از هالند و اودگارد انتقاد کرد: «ما دو بازیکن در کلاس جهانی در تیم داریم، متأسفانه هالند در این بازی خیلی کمتر از حد انتظار بود. این یکی از بدترین بازی‌هایی بود که از هالند دیدم. اودگارد هم گاهی خوب بود اما من بازی‌های خیلی بهتری از او دیده‌ام، یک امتیاز در قزاقستان خیلی بد است، فکر نمی‌کنم تیم دیگری در زمین این تیم امتیاز از دست بدهد.» اشتال سولباکن مربی نروژ اما خوشبین است که تیمش در بازی‌های بعدی جبران کند: «به کارمان باور داریم و باید آرامش خودمان را حفظ کنیم. برای سه امتیاز به این بازی رفته بودیم و باید می‌گرفتیم.» هالند اگرچه در این بازی گل نزد اما آمار گلزنی‌اش برای نروژ فوق‌العاده است و در ۳۴ بازی ۳۱ گل زده که فقط پنج‌تایش در بازی‌های غیررسمی بوده.
اتریش و اسلوونی تیم‌های دیگر گروه ۳ در لیگ B ملت‌های اروپا هستند.

هو کردن کیلیان امباپه؛ دیدیه دشان

برخی از هواداران حاضر در ورزشگاه گروپاما، هنگام اعلام نام دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه، پیش از مسابقه مقابل بلژیک در لیگ ملت‌ها، او را هو کردن کردند. دشان تنها فردی نبود که از سوی تماشاگران لیون هو شد. کیلیان امباپه، بردلی بارکولا و متئو گندوزی نیز به دلیل تعلقات باشگاهی فعلی یا سابق خود، با واکنش منفی و -هو-هواداران مواجه شدند. با این حال، این هو کردن‌ها نشان‌دهنده نارضایتی هواداران از تیم ملی فرانسه پس از عملکرد ناامید کننده و شکست ۳ بر ۱ برابر ایتالیا، آن هم در پاریس ، در دومین بازی فرانسه برابر بلژیک ، خود را نشان داد. در این دیدار، دشان سرمربی فرانسه ،کیلیان امباپه را روی نیمکت نشاند و فقط در سی دقیقه پایانی وی به بازی امد و تاثیری هم نتوانست در نتیجه بازی بگذارد و مسابقه با همان ۲ گل به سود فرانسه پایان یافت. با وجود این نشانه‌های نارضایتی از سوی هواداران، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، فیلیپ دیالو، از دشان حمایت کرده است.

فرانسه ۲ بلژیک ۰

در جریان دیداری از هفته دوم مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا، تیم‌های فرانسه و بلژیک مقابل هم قرار گرفتند.پس از فاجعه شکست فرانسه در بازی اول مقابل ایتالیا،آن هم در پاریس، دیدیه دشان ۸ تغییر در ترکیب اولیه تیمش ایجاد کرد و امثال تئو هرناندز، کیلیان امباپه و آنتوان گریزمان نیمکت‌نشین شدند. بلژیک با ضربات اوپندا و لوکباکیو، بازی را با اعمال فشار روی میزبان شروع کرد. اما حملات تیم تدسکو ادامه نداشت. حملات فرانسه به مرور زهردارتر شد تا این که راندل کولو خوانی موفق شد گل اول را به ثمر برساند. در نیمه دوم فرانسه روی حرکت زیبای عثمان دمبله و شوت عالی او به گل دوم رسید.

سایر نتایج بازی‌های دوشنبه‌شب به این شرح است:

لیگ‌ ملت‌های اروپا (B) – گروهی

مونته نگرو  1  ولز ۲

نروژ ۲ اتریش  1

اسلوونی ۳  قزاقستان  0

ترکیه ۳  ایسلند  1

لیگ‌ ملت‌های اروپا (C) – گروهی

رومانی ۳ لیتوانی  1

قبرس  0کوزوو ۴

هلند آماده نبرد با آلمان

رونالد کومان از عملکرد تیم ملی هلند در برد ۵ بر ۲ مقابل بوسنی و هرزگووین در دیدار اول لیگ ملت‌های اروپا ابراز رضایت کرد و منتظر بازی سه‌شنبه شب با آلمان است. هلند با برتری ۲ بر یک به رختکن رفت و در فاصله ۱۵ دقیقه به پایان تنها ۳ بر ۲ از میهمانش پیش بود تا اینکه دو گل دیرهنگام برد مقتدرانه‌ای برای نارنجی‌ها رقم زد.کومان، بعد از این پیروزی در ورزشگاه فیلیپس آیندهوون گفت: «ما در زمان مالکیت توپ خیلی خوب بودیم، سرحال، سریع و معمولاً بازیکن خودی را بین خطوط حریف به درستی می‌دیدیم. بعد از شروع نیمه‌دوم خوب بودیم اما در آخر مجبور شدیم کار را تمام کنیم.» پنالتی ادین ژکو فاصله با هلند را به حداقل رساند و میزبان را تحت فشار گذاشت. کومان ادامه داد: «تردیدی که در تیم بعد از گل دوم آنها به وجود آمد، ضرورتی نداشت چون بازی در اختیار ما بود و دو گل آنها از هیچ به دست آمد.» اشتباه ماتیس دلیخت روی گل دوم بوسنی تأثیرگذار بود: «خودش متوجه اشتباهش شد اما اشتباهات بخشی از فوتبال هستند و فکر می‌کنم بی‌انصافی است اگر زیاد به آن بپردازیم.»
هلند، امشب در دومین بازی از گروه سوم لیگ A ملت‌های اروپا در آمستردام میزبان آلمان است.

امروز، امارات – ایران

مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، در ۳ گروه ۶ تیمی در قاره آسیا برگزار می شود. بر اساس قرعه کشی، تیم‌ها در ۳ گروه ۶ تیمی طبق سیدبندی قرار گرفته تا تکلیف ۸ و نیم سهمیه آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شود.بعد از اتمام بازی‌های رفت‌و برگشت این مرحله ۲ تیم اول و دوم هر گروه می‌توانند جواز صعود به جام جهانی را کسب کنند و تیم‌های سوم و چهارم نیز به ۲ گروه ۳ تیمی تقسیم می‌شوند. در پایان این مرحله که تیم‌ها یک بار در زمینی بی‌طرف به مصاف یکدیگر خواهند رفت نیز تیم‌های صدرنشین هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند. تیم دوم هر گروه به دور پنجم راه پیدا می‌کنند. تیم دوم گروه‌ها در دور چهارم در مرحله پلی‌آف برای تعیین نماینده آسیا در پلی‌آف میان نماینده یکی دیگر کنفدراسیون‌های جهان به مصاف هم خواهند رفت و نماینده آسیا در پلی‌آف بین قاره‌ای مشخص خواهد شد.

نتایج هفته اول،پنچ شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳:

ازبکستان ۱-۰ کره شمالی

ایران ۱- ۰قرقیزستان

قطر ۱-۳ امارات

برنامه بازیهای هفته دوم،سه شنبه ۲۰ شهریور :

کره شمالی- قطر ساعت ۱۵:۳۰

قرقیزستان- ازبکستان ساعت ۱۷:۳۰

امارات- ایران ساعت ۱۹:۳۰

https://akhbar-rooz.com/?p=250169 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x