جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

واشینگتن پست: حماس طرح جدیدی برای مبادله اسرا پیشنهاد کرد

محافل دست‌اندرکار دولت آمریکا از دستیابی به توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و افزودن دستاوردی مهم به کارنامه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده ناامید هستند.

درهمین راستا و به گفته مسئولان آمریکایی، واشینگتن در حال ارزیابی اقدامات بعدی خود در خصوص توافقی موقت است که ظرف چند هفته گذشته تحت شعار «پذیرش یا رد» آن، روی میز مذاکرات گذاشته شده است.

به گزارش «واشینگتن پست»، دلیل طرح این توافق موقت، مطرح‌شدن درخواستی جدید از سوی حماس در مورد اسرای فلسطینی است که اسرائیل آزاد خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی فاش کرد که دو طرف به شکلی اصولی در مورد آزادی زندانیان فلسطینی از سوی اسرائیل در ازای آزادی سربازان اسرائیلی توسط حماس، توافق کردند.

با این حال حماس چند روز پیش طرح تازه‌ای را پیش کشید که به بیان این مقام ارشد آمریکایی همانند «عسل آمیخته به سم» است. بر اساس این طرح، زندنیان فلسطینی باید در ازای غیرنظامیان اسرائیلی اسیر در غزه، آزاد شوند.

اسرائیل نیز چند هفته قبل، بیش از ۹ ماه مذاکرات را با طرح خواسته‌های جدید خود، با مانع مواجه کرد، که مهم‌ترین آن‌ها، پایبندی به کنترل نظامی بر کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین) بین جنوب غزه و مرز مصر بود.

این وضعیت، مذاکره کنندگان را به شکلی فزاینده به این جمع‌بندی رسانده است که دو طرف، هیچ قصد جدی برای حل مناقشه و برقراری آتش‌بس ندارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته صراحتاً تکرار کرد که نیروهایش برای سال‌ها از کریدور فیلادلفیا عقب‌نشینی نخواهند کرد. این موضع، خشم مصر را که ماه‌ها ایفاگر نقش میانجی در مذاکرات آتش‌بس است، برانگیخت و درعین حال نیز موجی از اعتراضات خانواده‌های گروگان‌ها اسرائیلی را در تل آویو به دنبال داشت.

هنوز نزدیک به ۱۰۰ اسیر اسرائیلی در غزه باقی مانده‌اند که بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل، حدود ۶۴ نفر از آنها زنده هستند.

این در حالی است که طبق گفته برخی مقامات آمریکایی، شمار گروگان‌های زنده تنها ۳۲ نفر است.

https://akhbar-rooz.com/?p=249966 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x