جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پرستاران در اعتراض به نادیده گرفتن مطالبات خود مجددا تجمع های اعتراضی برگزار کردند

روز شنبه ۱۷ شهریور، طبق فراخوان سراسری «شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران»، پرستاران و کارکنان درمانی، در شهرهای مختلف مقابل استانداری و فرمانداری‌ها دست به تجمع اعتراضی زدند. در برخی ویدئوهایی که از تجمعات پرستاران در شهرهای مختلف منتشر شده، شعار: پرستار داد بزن، حقت رو فریاد بزن، اضافه کار ۲۰ تومن خجالت، خجالت یا اضافه کار زوری، نمیخوایم، سر داده می‌شود. دبیرکل خانه پرستار گستردگی جغرافیایی اعتراضات پرستاران را وسیع‌ توصیف کرد. او گفت: «تقریبا همه استان‌های کشور شاهد اعتراضات بودند. من استانی ندیدم که به این حرکت نپیوسته باشد.»

روز شنبه ۱۷ شهریور، طبق فراخوان سراسری «شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران»، پرستاران و کارکنان درمانی، در شهرهای مختلف مقابل استانداری و فرمانداری‌ها دست به تجمع اعتراضی زدند.

در اطلاعیه این شورا آمده است که «مسئولان با نادیده گرفتن مطالبات و خواسته‌های ما که بارها با شفافیت فریاد زدیم، تنها به واریز معوقات آن هم به شکل قطره‌چکانی و با کسر مالیات و مبالغ ناچیز در برخی مراکز و شهر‌ها پرداختند.»

تجمع روز گذشته پرستاران در اعتراض به «پرداخت نشدن عادلانه‌ی فوق‌العاده خاص، تعرفه، کارانه و مبلغ‌های کم اضافه کاری» صورت گرفت. پرستاران معترض خواستار بهبود واقعی دستمزدهای خود هستند و می‌گویند: «سیستم پرداخت کارانه و تعرفه‌گذاری باید مطابق قانون اصلاح شود. پرستاران معترض هم‌چنین می‌گویند که اضافه‌کار اجباری با دستمزد ناچیز بایستی برچیده شود.»

شغل پرستاری از دسته مشاغل سخت محسوب می‌شود، اما پرستاران می‌گویند که حقوق و مزایا و مبلغ اضافه کاری پرستاری و تعرفه با درجه سختی شغل آن‌ها همخوانی ندارد.

در برخی ویدئوهایی که از تجمعات پرستاران در شهرهای مختلف منتشر شده، شعار: پرستار داد بزن، حقت رو فریاد بزن، اضافه کار ۲۰ تومن خجالت، خجالت یا اضافه کار زوری، نمیخوایم، سر داده می‌شود.

به گفته محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، حداقل حقوق، مزایا، کار سخت و پراسترس و برخورد‌های نادرست، راه مهاجرت را پیش روی پرستاران گذاشته است. شریفی مقدم به تازگی گفته است که ماهانه نزدیک به ۲۰۰ پرستار مهاجرت می‌کنند، البته شاید یک ماه ۱۰۰ نفر یک ماه هم ۲۵۰ نفر مهاجرت کنند و به طور کلی شیب مهاجرت پرستاران طی سه سال گذشته افزایشی بوده است. به گفته شریفی پرستاران می‌گویند که حقوق اضافه کاری ساعتی ۲۰ هزار تومان را در اسنپ که خیلی راحت‌تر کسب می‌کنند و این رقم‌ها باعث می‌شود انگیزه کار در این حوزه باقی نماند.

با گذشت بیش از سه هفته از اعتراضات صنفی پرستاران، مسئولان به واریز معوقات آن‌ها دستور دادند، اما بسیاری از پرستاران از ناچیز بودن مبالغ پرداختی ناراضی هستند. در هفته‌های اخیر در بیش از ۳۹ شهر و ۷۰ بیمارستان ایران پرستاران برای رسیدگی به مشکلات معیشتی‌شان دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

دبیرکل خانه پرستار: پرستاران معترض را تهدید می‌کنند اگر سر کار نیایید حقوق‌تان قطع می‌شود

پرداخت بخشی از مطالبات معوقه نه تنها موجب رضایت و پایان اعتراض‌ها نشد بلکه پرستاران را به دلیل «مبلغ ناچیز» و «توهین‌آمیز» پرداخت شده خشمگین‌تر کرد.

همزمان با ادامه اعتراض پرستاران، دبیرکل خانه پرستار از تهدید معترضان خبر داد. او به روزنامه «شرق» گفت: «پرستاران را تهدید می‌کنند که اگر سر کار نیایید حقوق‌تان کم می‌شود. اگر نیایید معرفی می‌کنیم به هیئت تخلفات. اگر نیایید برخورد فلان می‌شود. برخوردهای تهدیدآمیز زیاد است.»

به گفته محمد شریفی‌نیا، نهادهای امنیتی در روزهای اخیر برخی از «ادمین گروه‌های فضاهای مجازی» را احضار کرده‌اند. او بدون افشای نام گفت در روزهای گذشته «پلیس امنیت یکی از همکاران را خواستند و به او گفتند چرا این خبرها گذاشته می‌شود».

شریفی‌مقدم بازداشت تنها یک پرستار بیمارستان مسیح دانشوری تهران را تایید کرد اما افزود: «اکنون توسط سیستم‌های مختلف، همکاران ما را می‌خواهند».

اعتراض پرستاران از روزهای نخست مرداد در استان البرز آغاز و به سرعت به بسیاری از استان‌های ایران گسترش یافت. پیش از این رسانه‌ها گفته بودند حداقل در بیست شهر پرستاران دست از کار کشیده‌اند. دبیرکل خانه پرستار گستردگی جغرافیایی اعتراضات پرستاران را وسیع‌تر توصیف کرد. او گفت: «تقریبا همه استان‌های کشور شاهد اعتراضات بودند. من استانی ندیدم که به این حرکت نپیوسته باشد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=249951 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x