دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

جنین تلی از آوار شد؛ ده‌ها کشته و زخمی در حمله اسرائیل به غزه

منابع رسمی فلسطینی روز شنبه، ۱۷ شهریور، گزارش دادند که در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه، یک مدرسه محل اسکان آوارگان و یک ساختمان مسکونی هدف قرار گرفت و دست‌کم ۱۳ فلسطینی کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، «وفا»، حداقل هشت نفر از کشته‌شدگان در چادرهای آوارگان مدرسه «حلیمه السعدیه» در منطقه «جبلیه» در شمال غزه بودند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله، افراد مسلحی را هدف قرار داده که «در مرکز فرماندهی و کنترل حماس فعالیت می‌کردند». به گفته ارتش اسرائیل، این افراد در داخل مجتمعی بودند که قبلاً به نام «مدرسه حلیمه السعدیه» در شمال نوار غزه شناخته می‌شد.

در حمله‌ای دیگر، پنج فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه، جان خود را از دست دادند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین در غزه، عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه که در پاسخ به حمله هفت اکتبر حماس آغاز شد، تاکنون منجر به کشته شدن بیش از چهل هزار فلسطینی شده است.

حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه همچنین به آوارگی تقریباً تمام ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان نوار غزه، بحران گرسنگی و اتهامات نسل‌کشی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی منجر شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، دست‌کم ۱.۹ میلیون نفر در داخل نوار غزه آواره شده‌اند که برخی از آنها تاکنون بیش از ۱۰ بار مجبور به جابجایی شده‌اند.

عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از کرانه باختری؛ جنین تلی از آوار شد

نیروهای اسرائیلی روز جمعه پس از پایان یکی از بزرگترین حملات به کرانه باختری در چند ماه اخیر، از شهر جنین عقب نشینی کردند. اما به روایت گروهی از ساکنان این شهر به تلی از آوار تبدیل شده است.

به گزارش رویترز، حجم تخریب‌ها به اندازه‌ای گسترده است که مشخص نیست تا چه زمانی باید عملیات برای پاکسازی آوار باقی مانده ادامه یابد.

هزاران نفر از ساکنان در طول عملیات ۹ روزه ارتش اسرائیل از خانه های خود آواره شدند و سربازان این کشور پس از بیش از یک هفته درگیری با نیروهایی از حماس و جهاد اسلامی ویرانی را در کرانه باختری بر جا گذاشتند.

سماهر ابونسا یکی از ساکنان جنین در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: «آنها با بولدوزر وارد شدند و همه چیز را تخریب کردند و هیچ چیز باقی نگذاشتند.»

عملیات ۹ روزه سربازان اسرائیلی در جنین باعث قطعی آب و برق شده حدود ۲۰ کیلومتر از جاده هم توسط بولدوزرهای اسرائیلی تخریب شده است. اسرائیل می‌گوید این کار را برای خنثی کردن بمب‌های کنار جاده‌ای انجام داده است و در جریان آن ۳۰ ماده منفجره کار گذاشته شده در جاده‌ها را خنثی کرده است.

اما علاوه بر این نیروهای اسرائیلی شهر را تخریب و ویران کرده‌اند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای ارتش اسرائیل را به استفاده از تاکتیک‌های مورد استفاده برای نابودی غزه در کرانه باختری متهم کرده است.

جنین، در بخش شمالی کرانه باختری، از دیرباز پایگاه گروه‌های مسلح فلسطینی بوده و ارتش اسرائیل گفته است که این عملیات که شهر طولکرم را نیز هدف قرار داد، با هدف خنثی کردن گروه‌های شبه‌نظامی که قصد حمله به اسرائیل را داشتند صورت گرفته است. اما میزان تلفات و تخریب‌ها در میان غیرنظامیان قابل توجه‌تر گزارش شده است.

اسرائیل می‌گوید در جریان این حملات ۱۴ شبه نظامی از جمله فرمانده محلی حماس را در جنین کشته است. همچنین آنها ۳۰ نفر را مظنون نامیده شده‌اند دستگیر و اسلحه‌ها را نیز ضبط کردند.

روز جمعه، هزاران نفر از فلسطینی‌ها در دسته‌های خاکسپاری افرادی که در جریان این حملات اسرائیل کشته شده‌اند پیوستند. بسیاری از اجساد یا در پرچم‌های فلسطینی و یا پرچم‌های سبز، سیاه و زرد حماس، جهاد اسلامی یا فتح پیچیده شده بودند.

در مجموع ۲۱ نفر در جنین در جریان این عملیات کشته شدند که در میان آنها یک دختر ۱۶ ساله غیرنظامی که مشغول نگاه کردن به خیابان از پنجره خانه بوده کشته شدند. این دختر نوجوان توسط تک تیراندازهای اسرائیلی به قتل رسیده است.

در حالی که تمرکز اصلی ارتش اسرائیل در بیشتر سال گذشته غزه بوده ، کرانه باختری با درگیری های مکرر بین ارتش و مبارزان فلسطینی و همچنین یورش شهرک نشینان یهودی به روستاهای فلسطینی و حملات فلسطینیان شاهد افزایش خشونت بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=249888 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x