دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

آمریکا و عراق درباره طرح خروج نیروهای آمریکایی «به توافق رسیدند»

خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع گزارش داد که ایالات متحده و عراق در مورد طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عراق به توافق رسیدند.

رویترز شامگاه جمعه ۱۶ شهریور به نقل از چند مقام آمریکایی و عراقی گزارش داد که این طرح «به طور کلی مورد توافق قرار گرفته» اما مستلزم تصویب نهایی در بغداد و واشینگتن است.

بنابر این گزارش، دو طرف توافق کرده‌اند که شمار زیادی از نیروهای آمریکایی و ائتلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵ از عراق خارج شوند و بقیه نیز تا پایان ۲۰۲۶ این کشور را ترک کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: «ما توافقی داریم، فقط موضوع این است که چه زمانی آن را اعلام کنیم».

توافق بین دو کشور قرار بود هفته‌ها پیش اعلام شود اما به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه و شعله‌ور شدن جنگ غزه، روشن کردن برخی جزییات به تعویق افتاد.

خبرگزاری رویترز منابع خود را پنج مقام آمریکایی، دو مقام از کشورهای دیگر در ائتلاف بین‌المللی، و سه مقام عراقی ذکر کرده است.

برخی از این مقام‌ها گفته‌اند که توافق جدید ممکن است در ماه جاری میلادی اعلام شود.

مذاکرات برای دستیابی به توافق ماه‌ها است که بین بغداد و واشینگتن در جریان بوده است.

این مذاکرات با پیگیری محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از ژانویه سال جاری و در بحبوحه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی آغاز شد.

با این حال به نوشته رویترز، دو کشور در صددند به توافقی برای همکاری امنیتی بلندمدت و ادامه حضور برخی مستشاران آمریکایی در عراق برسند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ ائتلافی بین‌المللی برای مقابله با داعش در عراق و سوریه ایجاد کرد؛ در حال حاضر تعداد نیروهای آمریکایی در عراق حدود ۲۵۰۰ نفر و در سوریه حدود ۹۰۰ تن است.

سایر نیروهایی که در چارچوب این ائتلاف در عراق و سوریه حضور دارند شامل نظامیانی از آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هستند.

بر اساس گزارش رویترز، تا سپتامبر ۲۰۲۵ تمامی نیروهای ائتلاف که در پایگاه عین‌الاسد مستقر هستند عراق را ترک خواهند کرد و بقیه نیروهایی که یک سال دیگر در عراق خواهند ماند شامل نیروهای مستقر در اربیل، در اقلیم کردستان عراق، هستند که عملیات‌ها علیه داعش در سوریه را تسهیل می‌کنند.

مقام‌های رسمی آمریکا و عراق هنوز واکنشی به گزارش رویترز نشان نداده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249884 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x