دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

فوزیه کوفی در نشست نوبل صلح: جامعه جهانی اشتباهات خود در قبال افغانستان را حل کند

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان که در سال‌های پسین نظام جمهوریت، به نمایندگی از آن نظام در جریان گفتگوهای بین‌الافغانی قطر با طالبان حضور داشت، در نشست سالانه نوبل صلح که ۵ سپتامبر در اسلو برگزار شده بود، یکی از سخنرانان اصلی بود.

کوفی در بخشی از سخنان خود، به سرکوب زنان افغانستان از سوی طالبان، اشاره کرده و گفت که طالبان در جریان گفتگوهای صلح بین‌الافغانی در مورد حقوق زنان، دروغ گفتند و اینک برخلاف آنچه وعده کرده بودند، عمل می‌کنند.

کوفی در این مورد گفت که «طالبان در جریان مذاکرات گفتند که زنان می‌توانند کار کنند، درس بخوانند، دکتورا بیگرند. اما آنان دروغ گفتند. وقتی به قدرت رسیدند، اولین کاری که کردند، دختران را از مدارس دوره متوسطه، منع کردند.»

فوزیه کوفی، رفتار طالبان با زنان را «آپارتاید جنسیتی» می‌گوید و از جهان می‌خواهد تا برای به رسمیت‌شناسی این مساله به عنوان «جنایت علیه بشریت» اقدام کنند. 

در کنار این، این نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در جریان سخنان خود، جامعه جهانی را خطاب قرار داده و گفت که زمان آن رسیده که ما و جامعه جهانی «گامی به عقب برداریم و اشتباهات خود را حل کنیم. ما این را به مردم افغانستان مدیون هستیم. زمان آن رسیده که جامعه بین‌المللی نگاه کند که کجا دچار مشکل و اشتباه شده.»

طالبان از زمان برگشت به قدرت در اگست ۲۰۲۱، با وضع محدودیت‌های گسترده و گوناگون، تلاش کرده‌اند تا زنان را از زندگی اجتماعی حذف کنند.

در تازه‌ترین مورد نیز طالبان با نشر فرمانی، صدای زنان را «عورت» خوانده و نشان دادن چهره زنان در بیرون از خانه را منع کرده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249882 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x