دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

سازمان ملل دربارۀ وقوع «جنایات جنگی» از سوی دو طرف درگیری در جنگ سودان هشدار داد

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، روز جمعه ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور)، اعلام کرد که هر دو طرف درگیری در جنگ داخلی سودان مرتکب اقداماتی شده‌اند که می‌تواند مصداق بارز «جنایات جنگی» و «جنایت علیه بشریت» قلمداد شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، روز جمعه ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور)، اعلام کرد که دو طرف درگیری در جنگ داخلی سودان مرتکب تخلفاتی شده‌اند که ممکن است «جنایات جنگی» محسوب شوند و از قدرت‌های جهانی خواست تا با اعزام نیروهای حافظ صلح و وضع تحریم‌های تسلیحاتی، از شهروندان غیرنظامی در سودان محافظت کنند.

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارشی که بر اساس ۱۸۲ مورد مصاحبه با بازماندگان، بستگان و شاهدان رویدادهای جنگی در سودان تهیه شده است، تأکید کرد که ارتش این کشور و نیز گروه موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، در عملیات خود به غیرنظامیان حمله و تجاوز کرده‌اند و دست به شکنجه و دستگیری‌های خودسرانه زده‌اند.

محمد چانده عثمان رئیس هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، تصریح کرد: «یافته‌های ما و ناکامی طرف‌های متخاصم در حفاظت از شهروندان غیرنظامی، ضرورت مداخلۀ فوری را ایجاب می‌کند».

رئیس هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، همچنین خواستار اعزام و استقرار فوری نیروهای بی‌طرف و مستقل با مأموریت حفاظت از غیرنظامیان در سودان شد.

همزمان، مونا ریشماوی از اعضای هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم بیش از این شاهد جان‌باختن مردم در مقابل چشمانمان باشیم و هیچ کاری انجام ندهیم». وی در ادامه بر لزوم استقرار نیروهای حافظ صلح در سودان به دستور سازمان ملل تأکید کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنیدآبونه شوید

بر پایۀ گزارش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، نیروهای پشتیبانی سریع و شبه نظامیان متحد آن، مرتکب جنایات جنگی متعددی از جمله ربودن زنان، تجاوز و وادار کردن آنان به بردگی جنسی و نیز اجیر کردن کودکان زیر پانزده سال به عنوان سرباز جنگی شده‌اند.

یکی دیگر از اعضای هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل، همچنین اظهار داشت که گزارش‌هایی مبنی بر ارتکاب بیش از ۴٠٠ مورد تجاوز جنسی در نخستین سال جنگ در سودان دریافت کرده است. وی با این حال تأکید کرد که شمار واقعی موارد تجاوز احتمالاً بسیار بیشتر است.

وی در ادامه گفت: «اقدامات وحشیانه از سوی طرف‌های درگیری در جنگ سودان، تأثیر روانی طولانی‌مدت و ویرانگری بر کودکان خواهد داشت».

این در حالی است که هر دو طرف درگیری در جنگ داخلی سودان، اتهامات گذشته از سوی ایالات متحده آمریکا و گروه‌های حقوق بشری را رد کرده و یکدیگر را به ارتکاب تخلفات متهم کرده‌اند.

جنگ داخلی میان ارتش سودان و گروه موسوم به نیروهای واکنش سریع که در ماه آوریل سال گذشته در خارطوم آغاز شد، سپس به ۱۴ ایالت از ۱۸ ایالت این کشور سرایت کرد و منجر به آوارگی دسته‌جمعی، قحطی و بیماری در این کشور آفریقایی شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=249878 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x