دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

حکومت اقلیم کردستان عراق اعضای حزب کومله کردستان ایران را به منطقه‌ دیگری جابه‌جا کرد

حکومت اقلیم کردستان عراق برخی از اعضای حزب کومله کردستان ایران را به منطقه‌ای جدید در قلمرو اقلیم کردستان عراق جابه‌جا کرده است.

یک مقام بلندپایه یکی از احزاب کرد ایرانی، که خواست نامش فاش نشود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت رهبران احزاب کرد ایرانی شب گذشته (پنجشنبه) با مقام‌های اقلیم کردستان عراق دیداری داشته و با این جابه‌جایی موافقت کرده‌اند.

به این ترتیب از روز پنجشنبه انتقال اعضای حزب کومله کردستان ایران به محل جدید آغاز شده است.

اعضای کومله از اردوگاهی در زرگویز‌/زرجوذله به محلی در سورداش منتقل می‌شوند که در حدود ۷۰ کیلومتری شمال محل استقرار قبلی آنها است.

به گفته منبع آگاه بلندپایه‌ای که با بی‌بی‌سی فارسی صحبت کرد، مقام‌های اقلیم کردستان عراق وعده داده‌اند برای استقرار در محل جدید امکانات و تسهیلاتی برای اعضای حزب کومله کردستان ایران و خانواده‌هایشان فراهم کنند.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران به بی‌بی‌سی فارسی گفت که انتقال اعضای کومله به محلی دیگر «تماما تحت فشارهای جمهوری اسلامی بوده است.»

او از حکومت عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق انتقاد کرد و گفت: «آنها نبایستی تحت تاثیر این فشارها قرار می‌گرفتند.»

آقای مهتدی همچنین گمانه‌زنی درباره محدودیت در حمل سلاح‌های سنگین به محل جدید را رد کرد و گفت: «ما اصلا سلاح سنگین نداشته‌ایم.»

او فشارهای حکومن برای محدودیت احزاب کرد ایرانی در کردستان عراق را «جنگ روانی جمهوری اسلامی با احزاب کرد» توصیف کرد و گفت: «نقش برجسته احزاب کرد در اعتراضات زن، زندگی، آزادی واضح بود و این انتقامی است از موفقیت‌هایی که در دوره اخیر داشتیم.»

جابه‌جایی اردوگاه کومله یک سال پس از اجرایی شدن توافق امنیتی تهران-بغداد برای خلع سلاح احزاب کرد ایرانی و تعطیلی اردوگاه‌های نظامی آنها انجام شده است.

سال گذشته مقر حزب دموکرات کردستان ایران در منطقه گرده‌چال، در نزدیکی اربیل و کمپ‌های «آزادی» و «زویه سپی» در کوی‌سنجق تخلیه شدند.

مولود سواره، از اعضای رهبری حزب دموکرات کردستان ایران به بی‌بی‌سی فارسی درباره فشارهای حکومت ایران بر حکومت اقلیم کردستان عراق گفت: «همه احزاب کردستان ایران به این فشارها اعتراض کرده‌اند، اما اعتراض‌ها نتیجه‌ای نداشته است.»

کمیته مرکزی کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران هم در اطلاعیه‌ای با محکومیت انتقال اردوگاه کومله کردستان ایران از توافق امنیتی میان دولت‌های ایران و عراق انتقاد کرده و گفته است که جزئیات آن «تا همین اکنون آشکار نشده است.»

این گروه سیاسی می‌گوید «در نشستی که اخیرا نمایندگان ما و دو سازمان دیگری که به نام کومه‌له فعالیت می‌کنند، با هیاتی از جانب دولت عراق در شهر سلیمانیە داشتند، آنها تنها انعطاف ملموسی که از خود نشان دادند این بود که رفقای ما می‌توانند به عنوان شهروند در شهرهای اقلیم کردستان ساکن شوند.»

https://akhbar-rooz.com/?p=249825 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa
mostafa
9 روز قبل

کاری نفرت انگیز .از روی نقشه محل جدید به ایران نزدیک تر است.  و کار حمله به مقر های کومله راحتر است .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x