دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

پیام فابین گی؛ مدیر روزنامه اومانیته به مناسبت جشن سالانه این روزنامه: برگردان: ف. دورانی – ا. باقری

فابین گی مدیر مسئول روزنامه اومانیته و سناتور شهر سنت دنی در حومه پاریس در روز ۳۰ اوت پیامی به مناسبت جشن امسال اومانیته فرستاده است. این پیام قبل از معرفی میشل بارنیه به عنوان نخست وزیر که روز پنجشنبه از سوی مکرون اعلام شد نوشته شده و در آن آمده است:

شرایط خاص سیاسی کنونی ایجاب می‌کند که امسال یک جشن بزرگ و برجسته به نام «جشن اومانیته» برگزار کنیم. رئیس‌جمهور ماکرون به بهانه «ثبات نهادها» قصد دارد سیاست‌های لیبرالی و مستبدانه‌ای را که به نفع سرمایه‌داران است، ادامه دهد. حتی پس از پایان آتش‌بسی که او به بهانه بازی‌های المپیک اعلام کرد، محبوبیت او کاهش نیافت. او همچنان به بی‌توجهی به اراده مردم و نتایج انتخابات ۷ ژوئیه که جبهه نوین مردمی موفق به کسب اکثریت در مجلس شد، ادامه می‌دهد. این رایزنی‌های او با گروه‌های سیاسی چیزی جز یک نمایش نیست و حقیقت آن برای همه آشکار شده است.

در ارزیابی انتخابات ۷ ژوئیه، رئیس‌جمهور انتخابات را به یک مسابقه بی‌نتیجه تشبیه کرد و مدعی شد همه گروه‌های سیاسی بازنده شده‌اند. اما واقعیت این است که این انتخابات پیام روشنی داشت: رد سیاست‌های رئیس‌جمهور و مخالفت با جناح راست افراطی. «جبهه نوین مردمی»، که ائتلافی از نیروهای چپ و حامیان محیط زیست است، در صدر قرار گرفت. برخلاف تمایلات لیبرال‌ها و مرتجعین که در رسانه‌ها تهاجمی ظاهر می‌شوند، یک برنده و چندین بازنده در این انتخابات وجود دارد.

لوسی کاستث، کاندیدای «جبهه نوین مردمی» برای نخست‌وزیری، آماده است تا دولتی را تشکیل دهد که منافع مردم را نمایندگی کند. تنها اوست که می‌تواند به دولت مشروعیت ببخشد. در حالی که سرمایه‌داران از طریق نهادهایی مانند «جنبش شرکت‌های فرانسه» به دنبال فشار آوردن بر کاهش دستمزدها، حذف حمایت‌های اجتماعی و خصوصی‌سازی بازنشستگی هستند، تنها تهدید واقعی برای آنان تشکیل یک دولت از سوی جبهه نوین مردمی است.

تلاش برای شیطان‌سازی نیروهای چپ و جنبش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی در ماه‌های اخیر تصادفی نبوده، بلکه یک انتخاب سیاسی هدفمند برای تضعیف هرگونه آلترناتیو بوده است.

همچنین، اصلاحات بازنشستگی در سن ۶۴ سالگی، قدرت‌های مالی را به وحشت انداخته است و این نشانه‌ای از یک شکاف برای ایجاد امید واقعی به تغییر است. بسیج مردمی و سازماندهی اقدامات جمعی می‌تواند تداوم این مبارزه را ممکن سازد و از تهدیدهای دموکراسی جلوگیری کند. در این میان، راست افراطی نیز به دنبال جلب رضایت سرمایه‌داران و نمایش خود به عنوان شریک قابل اعتماد آن‌هاست.

بازگشت به فعالیت‌های اجتماعی پس از تعطیلات باید با شدت و اتحاد همراه باشد. جشن اومانیته فرصتی برای گردهمایی نیروهای مردمی و بحث درباره موضوعات مهمی مانند صلح، عدالت اجتماعی، مسائل زیست‌محیطی و دموکراسی نوین خواهد بود.

فعالیت‌های محلی کمونیست‌ها برای فروش بلیط‌های حمایتی جشن در حال گسترش است. این بلیط‌ها نمادی از تعهد و مشارکت است. جشن امسال باید نقطه عطفی در تقویت قدرت مردم و دستیابی به پیروزی‌های اجتماعی باشد که به دنبال آن هستیم.

https://akhbar-rooz.com/?p=249750 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x