جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نخستین سفر سیسی به ترکیه پس از کودتا علیه محمد مرسی

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، چهارشنبه ۱۴ شهریور/ ۴ سپتامبر در اولین سفر دوران ۱۲ ساله ریاست‌جمهوری‌اش به ترکیه رفت تا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ملاقات کند.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که اردوغان در ماه فوریه به قاهره سفر کرد که اولین سفر او از سال ۲۰۱۲ به مصر بود و گام بزرگی در جهت بازسازی روابطی برداشت که به مدت یک دهه به شدت تیره شده بود.

دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روابط ترکیه و مصر در همه جنبه‌ها بررسی می شود و گام‌های مشترک احتمالی در دوره جدید روابط برای توسعه بیشتر همکاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «علاوه بر روابط دوجانبه، در مورد مسائل جاری منطقه‌ای و جهانی به ویژه حملات اسرائیل به غزه و اراضی اشغالی فلسطین تبادل نظر خواهد شد».

روابط آنکارا و قاهره در سال ۲۰۱۳ پس از آن که سیسی، فرمانده وقت ارتش مصر، علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری وابسته به اخوان المسلمین کودتا کرد، فروپاشید. مرسی از متحدان ترکیه بود که در سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین رئیس جمهوری منتخب مصر انتخاب شده بود. مرسی در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس جمهوری مصر از ترکیه بازدید کرد. روابط بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ زمانی که آنکارا برای کاهش تنش‌ها با رقبای منطقه‌ای خود از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر یک تلاش دیپلماتیک را آغاز کرد، بهبود یافت.

ترکیه و مصر سال گذشته سفیران خود را مجدداً منصوب کردند و آنکارا گفته است که پهپادهای تهاجمی را در اختیار قاهره قرار خواهد داد. اردوغان در قاهره گفت که دو کشور می‌خواهند سطح تجارتشان را از ۱۰ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار در کوتاه مدت افزایش دهند.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه هم اعلام کرد که دو کشور حدود ۲۰ توافقنامه برای تقویت روابط تجاری و همکاری در زمینه انرژی، دفاع، گردشگری، بهداشت، فرهنگ و آموزش امضا خواهند کرد. این رسانه گفت که تعمیق همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی مایع (LNG) نیز برنامه‌ریزی شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=249704 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x