دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تاکید دوباره نتان یاهو بر ادامه اشغال گذرگاه مرزی غزه با مصر

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه اعلام کرد اسرائیل باید به‌طور نامحدود کنترل گذرگاه مرزی غزه با مصر را حفظ کند. این موضع‌گیری او به مانع اصلی در مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس تبديل شده است. اظهارات او در حالی مطرح شده که ایالات متحده در حال تهیه یک طرح جدید برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها است. خانواده‌های گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند، فشارها را برای دستیابی به توافق افزایش داده‌اند، آن ها نتانیاهو را متهم کرده‌اند با اصرار بر حفظ کنترل مرزی، جان عزیزانشان را به خطر می اندازد
معترضین اسرائیلی روز دوشنبه در جریان تظاهراتی خواهان توافق برای آزادی گروگان های غزه شده و جاده ای را در تل آویو مسدود کردند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه اعلام کرد اسرائیل باید به‌طور نامحدود کنترل گذرگاه مرزی غزه با مصر را حفظ کند. به گزارش آسوشیتدپرس، این موضع‌گیری نتانیاهو مانع اصلی در مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس شده است.

اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده در حال تهیه یک طرح جدید برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها است تا به بن‌بست طولانی در این مذاکرات پایان دهد.

یکی از مسائل اصلی در این مذاکرات، کنترل اسرائیل بر گذرگاه “فیلادلفی” است که نوار باریکی در مرز غزه با مصر است و اسرائیل در ماه مه آن را تصرف کرد. حماس خواستار خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس چند مرحله‌ای شده است. مصر نیز به‌عنوان یکی از میانجی‌های مذاکرات، خواستار یک جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای اسرائیلی از این منطقه است. همچنین، امارات متحده عربی که در سال ۲۰۲۰ روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی کرد، نیز روز چهارشنبه از موضع اسرائیل انتقاد کرد.

نتانیاهو در گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی بار دیگر تأکید کرد اسرائیل باید برای جلوگیری از تسلیح مجدد حماس و قاچاق سلاح به غزه، این مرز را تحت کنترل داشته باشد. او این اقدام را بخشی از اهداف جنگ برای جلوگیری از تکرار حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل دانست. وی همچنین ادعا کرد نیروهای اسرائیلی تاکنون ده‌ها تونل قاچاق سلاح در این منطقه کشف کرده‌اند.

نتانیاهو افزود که اسرائیل تنها زمانی خروج از این منطقه را در نظر می‌گیرد که نیروی جایگزینی برای کنترل مرز معرفی شود. او گفت: «اگر کسی را بیاورند که به ما نشان دهد می‌تواند به‌طور واقعی از تکرار قاچاق جلوگیری کند، ما آماده بررسی آن هستیم. اما در حال حاضر چنین چیزی را نمی‌بینیم. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ما در آنجا خواهیم ماند.»

خانواده‌های گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند، پس از آن‌که هفته گذشته اجساد شش گروگان اسرائیلی در غزه کشف شد؛ فشارها را برای دستیابی به توافق افزایش داده‌اند. این گروگان‌ها در حالی کشته شدند که اسرائیل ادعا کرده در آستانه ی آزادی آن ها بوده است. خانواده‌های گروگان‌ها نتانیاهو را متهم کرده‌اند که با اصرار بر حفظ کنترل مرزی، جان عزیزانشان را به خطر می اندازد. در روزهای اخیر، صدها هزار اسرائیلی در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار توافقی برای آزادی گروگان‌ها شده‌اند. آن‌ها بر این باورند که زمان برای بازگرداندن گروگان‌ها رو به اتمام است.

نتانیاهو در واکنش به این فشارها اعلام کرد باید اطمینان حاصل شود حماس دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود. او گفت: «من درد و رنج خانواده‌ها را درک می‌کنم، اما مسئولیت رهبران تنها همدردی نیست، بلکه باید تصمیم‌گیری عاقلانه داشته باشند.»

هنگامی که خبرنگاران از نتانیاهو درباره زمان پایان جنگ سوال کردند، او از ارائه زمان دقیق خودداری کرد و گفت: «تا چه زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ تا زمانی که به پیروزی دست یابیم. و من فکر می‌کنم که به این پیروزی نزدیک‌تر شده‌ایم.»

نتانیاهو همچنین تأکید کرد حفظ کنترل مرزی می‌تواند حماس را تحت فشار قرار دهد تا گروگان‌ها را آزاد کند. با این حال، او به دروغ ادعا کرد اولین آزادی گروگان‌ها به دنبال حمله اسرائیل به رفح در ماه مه صورت گرفته است، در حالی که آزادی این گروگان‌ها ماه‌ها قبل و در نوامبر تحت یک توافق آتش‌بس یک هفته‌ای اتفاق افتاده بود.

روز پنجشنبه، خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد در حمله یک پهپاد اسرائیلی به خودرویی در شهر طوباس واقع در کرانه باختری، پنج نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «سه حمله هدفمند به تروریست‌های مسلحی که تهدیدی برای سربازان بودند» انجام شده است. این حملات بخشی از عملیات گسترده نظامی اسرائیل در کرانه باختری است که از هفته گذشته آغاز شده و به گفته مقامات، مرگبارترین عملیات در این منطقه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس به شمار می رود.

https://akhbar-rooz.com/?p=249693 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x