پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تشدید اختلافات سیاسی در اسرائیل؛ یائیر لاپید: هیچ‌کس مانند نتانیاهو از حماس حمایت نکرده است

در حالی که انتقادات و نارضایتی شدید در داخل اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و متهم کردن او به مانع‌تراشی در توافق آتش‌بس در نوار غزه و آزادی اسرای اسرائیلی، در حال افزایش است، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، انتقادات خود علیه او را از سر گرفت.

به گزارش العربیه، لاپید، سه‌شنبه ۱۳ شهریور در مصاحبه با «کانال۱۳» اسرائیل خاطرنشان کرد که نخست‌وزیر همیشه بهانه‌ای را برای ادامه جنگ، از پایبندی قبلی‌اش به کنترل نظامی بر گذرگاه رفح گرفته تا إصرار کنونی او بر کنترل کریدور فیلادلفیا (محور صلاح‌الدین) می‌تراشد.

لاپید افزود: «تنها چیزی که برای او مهم است این است که کابینه سقوط نکند.»

طبق گفته رهبر اپوزیسیون اسرائیل،« نتانیاهو زمانی که در مورد تقویت توانمندی‌های حماس صحبت کرده و اتهامات خودسرانه‌ای را مطرح می‌کند، باید محتاط باشد. نکته این است که هیچ‌کس در تاریخ اسرائیل بیشتر از نتانیاهو در راستای تقویت حماس اقدام نکرده است.»

لاپید در ادامه نتانیاهو را به «دادن چمدان‌های پر از دلار» به حماس به هدف متزلزل کردن حاکمیت فلسطین و تعمیق شکاف داخلی میان آنها متهم کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز پیشتر از خواسته‌های نتانیاهو برای ادامه کنترل کریدور فیلادلفیا، که معضلی را مذاکرات آتش‌بس در غزه ایجاد کرد، انتقاد کرده بود. گالانت هشدار داد: «اولویت دادن به این محور به قیمت جان گروگان‌ها، یک ننگ اخلاقی است.»

این در حالی بود که تظاهرکنندگان اسرائیلی دوشنبه برای دومین روز به خیابان‌ها ریختند و بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل، اعتصاب عمومی را برای زیر فشار قرار دادن دولت به منظور دستیابی به توافق برای ازادی اسرا ترتیب داد.

از سویی هزاران فعال حامی فلسطین و مخالف حمایت آمریکا از اسرائیل نیز تظاهراتی را در شهر نیویورک برپا کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در انتقادات صریح خود از نتانیاهو، تاکید کرد که نخست‌وزیر اسرائیل برای آزادی اسرا به اندازه کافی تلاش نمی‌کند.

نتانیاهو ساعاتی پس از اعلام خبر کشته شدن ۶ اسیر اسرائیلی که در بازداشت حماس بودند، موضع خود مبنی بر عدم عقب‌نشینی از کریدور فیلادلفیا را تکرار کرد که باعث تشدید انتقادات محافل اسرائیلی علیه او شد.

تیرگی روابط نتانیاهو و گالانت به خاطر اختلاف بر سر جنگ غزه

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد روابط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و یوآو گالانت، وزیر دفاع، به خاطر اختلافات شدید آنها بر سر چگونگی خاتمه جنگ در نوار غزه به تیرگی گراییده و نشانگر شکاف‌های عمیق‌ در دولت اسرائیل است.

به گفته این خبرگزاری، این دو با وجود اختلافات شدید، به ویژه در زمینه راهبرد نظامی، هنوز در ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو که پس از انتخابات ۲۰۲۲ تشکیل شد مانده‌اند. گالانت که سابقاً ژنرال بوده است، بارها با نتانیاهو بر سر اصرار او بر «پیروزی کامل»، که گالانت آن را غیرواقع‌گرایانه می‌داند، درگیر شده است.

گالانت بر رویکردی محتاطانه‌تر اصرار کرده و با اشغال نظامی نامحدود غزه مخالفت کرده است. این موضع در تضاد با خط مشی سختگیرانه‌ نتانیاهو است، که شامل مقاومت در برابر درخواست‌های نهادهای امنیتی برای خروج نیروهای اسرائیلی از برخی مناطقی غزه به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس با حماس می‌شود.

تنش میان این دو رهبر همچنین منعکس‌کننده مسائل عمیق‌تر در ساختار سیاسی اسرائیل است. دولت نتانیاهو به حمایت احزاب مذهبی ناسیونالیست وابسته است که مواضع تندروانه آنها هرگونه اقدام به برکناری گالانت یا تغییر در استراتژی نظامی فعلی را پیچیده‌تر می‌کند.

به گفته رویترز، گالانت با وجود فشارها در مقام خود باقی مانده است، و باور دارد که نقش او به عنوان وزیر دفاع در آنچه که وی آن را مهمترین جنگ اسرائیل از زمان جنگ سال ۱۹۴۸ می‌داند، حیاتی است.

به گزارش این خبرگزاری، چیزی که مساله را پیچیده‌تر می‌کند احتمال اقدام قانونی بین‌المللی علیه هر دو رهبر اسرائیل به دلیل نقش آنها در درگیری غزه است که منجر به کشته شدن فلسطینی‌های بی‌شماری شده است.

گالانت امکان انجام تحقیق درباره شکست دستگاه‌ امنیتی اسرائیل که منجر به حمله حماس در ۷ اکتبر پارسال شد را تأیید کرده است. این فاجعه‌ای است که هم نتانیاهو و هم گالانت به خاطر آن مورد انتقاد گسترده قرار گرفته‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249636 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x