پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحریم یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه؛ ایران کاردار بریتانیا را احضار کرد

به دنبال اعمال تحریم‌های اخیر بریتانیا علیه سه فرد و یک نهاد ایرانی، وزارت خارجه جمهوری اسلامی کاردار سفارت بریتانیا در تهران را احضار کرد.

بی بی سی گزارش داده است اداره سوم غرب اروپا در وزارت خارجه ایران با احضار کاردار بریتانیا در تهران، تحریم‌های جدید علیه این کشور را«مغایر با سیاست‌های ادعایی» دولت جدید بریتانیا مبنی بر «تمایل به تعامل و همکاری» خوانده است.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد در این جلسه از «حمایت همه جانبه سیاسی و نظامی» بریتانیا از اسرائیل انتقاد کرده و این اقدامات را «اساس بی ثباتی و ناامنی در منطقه» خوانده است.

روز گذشته، وزارت خارجه بریتانیا همزمان با دستور توقف ۳۰ مجوز صادرات سلاح به اسرائیل، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران چند شخص حقیقی و حقوقی وضع کرد. علت برخی از این تحریم‌ها نگرانی از بی‌ثبات ساختن منطقه و اسرائیل بوده است.

دولت بریتانیا در تازه‌ترین اقدام خود، یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاطر آنچه «تسهیل فعالیت‌هایی که برای بی‌ثبات‌سازی» بریتانیا و برخی دیگر از کشورها عنوان شده، تحریم کرده است.

بنابر اعلام وزارت خارجه بریتانیا، حمید فاضلی و بهنام شهریاری هم به اتهام «حمایت از گروه‌های مسلح» که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازند، در فهرست تحریم‌های این کشور قرار گرفته‌اند.

بریتانیا عبدالفتاح اهوازیان مشاور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را نیز به اتهام دست داشتن در «تهدید، برنامه‌ریزی یا انجام فعالیت‌هایی که با هدف ایجاد بی‌ثباتی در بریتانیا» تحریم کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش از آنکه بریتانیا به طور رسمی یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران را تحریم کند، اطلاعات موثق چندانی درباره این واحد منتشر نشده بود.

اما در سال‌های گذشته رسانه‌های اسرائیلی به طور خاص گزارش‌هایی درباره فعالیت این یگان منتشر کرده بودند.

گفته می‌شود یگان ۷۰۰ یک واحد مخفی در نیروی قدس سپاه پاسداران است و عمده فعالیت‌هایش در زمینه انتقال تجهیزات نظامی و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران از جمله در سوریه و لبنان متمرکز است.

علاوه بر یگان ۷۰۰ سپاه، سه فرد حقیقی هم به فهرست ایرانیانی که بریتانیا در سال‌های اخیر تحریم‌ کرده، اضافه شده است.

بهنام شهریاری که روز گذشته بریتانیا او را تحریم کرد، پیشتر در فهرست تحریم‌های آمریکا هم قرار داشت.

مرداد ماه سال گذشته، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا گزارش داده بود که محل سکونت او مشخص نیست و این فرد با نام‌های مختلف از جمله حمید حسینی، سید علی‌اکبر میروکیلی و سید حمیدرضا شاه‌چراغی هم فعالیت می‌کند.

فردی با نام بهنام شهریاری نزدیک به ۱۲ سال پیش نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. از او به عنوان یک مقام ارشد سپاه یاد شده بود که به حزب‌الله لبنان تسلیحات نظامی ارسال می‌کند.

در آن زمان آمریکا اعلام کرده بود که او مالک چند شرکت حمل و نقل و بازرگانی است.

محسن فاضلی تازه‌ترین فردی است که به لیست تحریم‌ها اضافه شده است. از او به طور خاص به عنوان عامل بی‌ثبات سازی اسرائیل نام برده شده است.

در برخی گزارش‌ها به عنوان یکی دیگر از مقام‌های ارشد سپاه یاد شده است.

عبدالفتاح اهوازیان دیگر نظامی ایرانی است که بریتانیا او را در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است.

او مشاور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. رسانه‌های داخلی ایران از او به عنوان یکی از افراد نزدیک به قاسم سلیمانی فرمانده پیشین این نیرو یاد می‌کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249629 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x