پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

بیانیه کمپین علیه قتل های ناموسی به مناسبت دومین سالگرد جنبش زن، زندگی ،آزادی

دو سال از قتل حکومتی ژینا/مهسا امینی و شکل‌گیری جنبش «زن زندگی‌ آزادی» می‌گذرد. مهسا/ژینا امینی بدلیل”بد حجابی” توسط گشت ارشاد جمهوری اسلامی بازداشت و به کمیته وزرا منتقل شد که در اثر ضرب وشتم به قتل رسید.

قتل حکومتی مهسا/ژینا امینی، بزرگ‌ترین جنبش اعتراضی پس از انقلاب ۵۷ در درون و بیرون از کشور، علیه حجاب اجباری، شکنجه و سرکوب ، زندان واعدام و علیه سیاست های ضد حقوق بشری حکومت اسلامی را پدید آورد  که نام ماندگار زن- زندگی- آزادی را بر خود گرفت. زنان، حجاب اجباری را که بیش از چهار دهه به آنها تحمیل شده است از سربرگرفتند و با برگزاری تظاهرات ، ‌آتش زدن روسری ها وانواع نافرمانی های مدنی پایه های حکومت اسلامی را که بر حجاب آنان استوار شده بود به لرزه در آوردند.

حکومت اسلامی،بجای پاسخگویی به اعتراضات مردم و دستگیری و مجازات عاملان قتل مهسا/ژینا امینی، با هجوم به تجمعات مردم، بسیاری را بازداشت و عده بسیاری از پسران و دختران نوجوان را بقتل رسانده ویا با شلیک مستقیم به چشم هایشان آنها را نابینا کرد. اعتراضات سراسری و به ویژه زنان بدون حجاب اجباری و اعتراضات ایرانیان خارج از ایران، توجه افکارعمومی و شهروندان کشورهای دیگر را به خود جلب کرد. بسیاری از هنرمندان، فعالان مدنی، نویسندگان و سیاستمداران حمایت خود را از جنبش فراگیر زن- زندگی- آزادی با پیوستن به اعتراضات ایرانیان اعلام داشتند. در کشورهای همسایه ایران، زنان با حمایت از جنبش زن،زندگی،آزادی آینده ای درخشان از همیاری و همکاری منطقه ای زنان را برای آزادی و برابری پیش رو دیدند.

اینک حکومت اسلامی با گذشت نزدیک به دو سال از زایش جنبش- زن-زندگی-آزادی، با آنکه در سرکوب مردم و فشار بر زنان و دختران هر آنچه را که در توان داشته است بکار گرفته، اما نتوانسته است این جنبش را خاموش و وادار به عقب نشینی کند. این جنبش با وجود بهای سنگین جان ها و چشم های بسیاری از شیفتگان زندگی همچنان به راه خود ادامه می دهد. مبارزه معلمان ، پرستاران و زندانیان سیاسی زن که درهفته های متوالی با اعتصاب سه شنبه های زندان علیه سرکوب، شکنجه و اعدام ایستاده اند نمونه بارزی از مقاومت مدنی در برابر سرکوب و در تداوم جنبش زن زندگی آزادی است. این جنبش حاصل بیش از چهاردهه مبارزه علیه حکومتی تیوکراتیک و تمامیت خواه است. 

کمپین توقف قتل های «ناموسی»، که زایش آن با قتل رومینا اشرفی بدست پدرش ، آغاز بکار کرد، اکنون به یکی از بازوان برومند جنبش زن-زندگی-آزادی مبدل شده است. با آنکه قتل زنان بدست مردان به عنوان حمایت از«ناموس» همیشه در جوامع اسلامی وجود داشته است، اما با اعمال سیاست های زن ستیز حکومت اسلامی و وضع قوانین زن ستیز قتل زنان بدست مردان خانواده افزایش یافته أست.

دردومین سالگرد زایش جنبش زن- زندگی-أزادی، مستحکم تر از گذشته، برای آزادی مردم ایران و برابری زنان و مردان و از میان رفتن همه قوانین و سنت ها و باور های ضد زن و خشونت علیه زنان پیمان می بندیم و تا برابری، رهایی و آزادی و رفع هر گونه ستم بر زنان ازپا نخواهیم نشست.

#کمپین_توقف_قتلهای_”ناموسی”

یازدهم شهریور۱۴۰۳

https://akhbar-rooz.com/?p=249545 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x