جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نتانیاهو «نمایش تحریم تسلیحات» بریتانیا به اسرائیل را «شرم آور» خواند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم دولت بریتانیا برای لغو ۳۰ مجوز فروش تسلیحات به اسرائیل را «شرم‌آور« خواند اما جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا تاکید کرد که این تصمیم «تاثیر مشهودی» بر امنیت اسرائیل نخواهد گذاشت و ۳۰ مجوز در مقابل ۳۵۰ مجوز فروش،‌ میزان اندکی است.

جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور/ ۳ سپتامبر در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی انتقادها به همزمانی اعلام تصمیم دولت بریتانیا با برگزاری مراسم تشییع ۶ گروگان را رد کرد که اجسادشان روز شنبه در غزه پیدا شد.

او گفت که این زمان به دلیل بازگشت اعضای پارلمان بریتانیا در این هفته کاری بوده است و در واقع اولین فرصتی بوده که وزیر خارجه بتواند این موضوع را در پارلمان مطرح کند.

آقای هیلی گفت که بریتانیا باید از قوانین صادرات تسلیحات پیروی کند و افزود که این تصمیم بریتانیا هیچ تاثیری بر توانایی اسرائیل برای دفاع از خودش و امنیت آن کشور نخواهد داشت.

او تاکید کرد: «ما در وسط یک درگیری خونین و بی‌رحم هستیم و هیچ روزی روز مناسبی نیست.»

وزیر دفاع بریتانیا در پاسخ به سوال نیک رابینسون،‌ مجری برنامه رادیویی بی‌بی‌سی درباره اینکه چرا بریتانیا هواپیماهای جت اف ۳۵ را که مستقیما غزه را بمباران می‌کنند را شامل این محدودیت نکرده است، نقش این جنگنده‌ها را برای تامین امنیت بریتانیا و متحدانش «حیاتی» خواند.

او گفت که مشخص نیست که قطعات این هواپیماها که در بریتانیا ساخته می‌شود از چه طریقی و به چه کشوری می‌رسد وتعلیق فروش و عرضه آن ممکن است زنجیره تامین جهانی را تضعیف کند.

دیروز، دوشنبه دوم سپتامبر و پس از پایان تعطیلات تابستانی در بریتانیا و همزمان با رسیدن اجساد ۶ گروگان به اسرائیل که در غزه کشته شده بودند، دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا با حضور در پارلمان اعلام کرد که دولت بریتانیا ۳۰ مجوز صادرات سلاح به اسرائیل را موقتا لغو می‌کند.

او گفته بود که «خطر مشهودی» وجود دارد که این تجهیزات برای ارتکاب نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

مقام‌های اسرائیل از این تصمیم بریتانیا به شدت انتقاد کردند و آن را «پیامی نادرست» خواندند اما گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل این اقدام بریتانیا را «بسیار محدود» و اقدامی کوچک خواند.

در تازه‌ترین واکنش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این تصمیم دولت بریتانیا را «شرم‌آور» خواند و گفت که این ممنوعیت جزئی بر عزم کشورش تاثیری نخواهد گذاشت.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بریتانیا به جای ایستادن در کنار کشور دموکراتیک همتایش که در حال دفاع از خود در برابر وحشیگیری است،‌ تصمیم نادرستی گرفته که فقط حماس را جسور خواهد کرد.»

نتانیاهو گفت که «اسرائیل با تسلیحات انگلیسی یا بدون آن در این جنگ پیروز خواهد شد.»

به گفته وزیر خارجه بریتانیا،‌ لغو ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحات از بریتانیا به اسرائیل احتمالا بر تجهیزاتی مثل قطعات جت‌های جنگی،‌ بالگردها و پهپادها تاثیر بگذارد.

او تاکید کرده بود که این تصمیم «به راحتی گرفته نشده است» و گفت که دولت بریتانیا موضع خود را پیوسته مورد بازبینی قرار خواهد داد.

پیشتر اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای نسبت به تصمیم بریتانیا گفته بود که تصمیم بریتانیا به نحوی به نفع حماس و ایران است و ««پیامی بسیار مشکل ساز» را ارسال می‌کند.

در این بیانیه وزیر خارجه اسرائیل گفته است که از «مجموعه‌ای از تصمیمات اخیر» بریتانیا مانند تعلیق امروز در صادرات برخی تسلیحات، ناامید شده است.

کاتز همچنین به اقدامات بریتانیا در دادگاه کیفری بین‌المللی، «موضع آن در قبال آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی(انروا)» و همچنین «رفتارها و بیانیه‌های اخیر بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل» به عنوان مجموعه‌ای از تصمیمات اخیر اشاره کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل گفته بود که کشورش «بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و دارای یک سیستم قضایی مستقل و محترم است.»

او گفته بود که انتظار دارد متحدان اسرائیل این موضوع را در تمام طول سال «به ویژه پس از کشتن شش گروگان اسرائیلی توسط حماس» به رسمیت بشناسند و امیدوار است «دوستی عمیق» بین بریتانیا و اسرائیل ادامه یابد.

مقام‌های دولت بریتانیا تاکید کرده‌اند که این اقدام به معنای تحریم تسلیحاتی اسرائیل نیست و می‌افزایند دولت قصد ندارد در مورد تصمیمات دادگاه‌های بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری پیش‌داوری کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249529 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x