دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

فاتح نشان لنین؛ پرچمدار ورزش اتحاد جماهیر شوروی؛ اسطوره و نابغه تاریخ کشتی آزاد جهان، الکساندر مدوید، درگذشت؛ آن خاطره مدوید از جهان پهلوان تختی؛ مرد ۱۰۰ کیلوئی که تیلور ۲۰۰ کیلوئی را سالتو کرد

نازک بین- الکساندر واسیلویچ مدوید،اسطوره تاریخ کشتی آزاد اتحاد جماهیر شوروی (سابق) و جهان در شانزدهم سپتامبر۱۹۳۷ در بلایاسرکف نزدیک کی یف به دنیا آمد. مدوید، در دوران کشتی اش،  سه مدال طلای المپیک و هفت طلای جهانی کسب کرد. وی ،پرافتخارترین آزادکار تاریخ کشتی است. مدوید از سال ۱۹۶۱ عضو تیم ملی کشتی آزاد اتحاد جماهیر شوروی (سابق) بود. قهرمان افسانه ای تاریخ کشتی آزاد جهان ، تا سال ۱۹۷۲ در میدان های جهانی و المپیک در کشتی آزاد یکه تازی می کرد. در دوران قهرمانی اش تنها دو بارمغلوب شد: «در جهانی ۱۹۶۱یوکوهاما، به ویلفرد دیتریش کشتی گیر معروف آلمان باخت .در مسابقات جهانی ۱۹۶۵منچستر، نیز به احمت آئیک» ترکیه ای باخت. مدوید با جهان پهلوان تختی سه بار مبارزه کرد. اولین بار در اسفندماه ۱۳۴۰ بود که تیم کشتی آزاد شوروی برای انجام چند مسابقه دوستانه به تهران آمده بود. دومین بار در ۱۹۶۲ تولیدو بود، سومین و آخرین بار هم رقابت های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو بود. اسطوره کشتی جهان در سالهای گذشته نایب رییس کمیته ملی المپیک بلاروس و مشاور رییس‌جمهور آن کشور بود.

فن سالتو باراندازی ۲۰۰ کیلو گرمی

مدوید،در بهترین حالت خود ۱۰۳ کیلوگرم وزن داشت. بنابراین او اغلب مجبور بود باسنگین تر از حود مبارزه کند.. یکی از معروف‌ترین  وسخت ترین کشتی او با کریس تیلور آمریکایی در نیمه نهایی در بازی‌های المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ بود. کریس تیلور هنگام وزن کشی ت۲۰۰ کیلوگرم وزن داشت. خیلی معتقد بودند که مدوید برابر این غول سنگین وزن مغلوب می شود.اما تکنیک و قدرت فنی مدوید چنان بود که تیلور آمریکائی را با فن دشوار سالتو باراندازی، درهم شکست و پیروز شد!
مهمترین افتخارات:

دریافت نشان افتخار لنین، بالاترین افتخار در اتحاد جماهیر شوروی

اهداء جایزه جهانی یونسکو به خاطر بازی جوانمردانه

دریافت نشان پرچم سرخ کار

دریافت نشان طلائی و شاخه طلائی جهانی کشتی

استاد، کارشناس و مربی کشتی
 بازی های المپیک:
(۱۹۶۴ – توکیو): مدال طلا (۹۷ کیلو)
(۱۹۶۸ – مکزیکوسیتی): مدال طلا (۹۷+ کیلو)
(۱۹۷۲ – مونیخ): مدال طلا (۱۰۰+ کیلو)
 قهرمانی جهان:
(۱۹۶۱ – یوکوهاما): مدال برنز (۸۷+ کیلو)
(۱۹۶۲ – تولیدو): مدال طلا (۹۷ کیلو)
(۱۹۶۳ – صوفیه): مدال طلا (۹۷ کیلو)
(۱۹۶۵ – منچستر): مدال نقره (۹۷ کیلو)
(۱۹۶۶ – تولیدو): مدال طلا (۹۷ کیلو)
(۱۹۶۷ – دهلی): مدال طلا (۹۷+ کیلو)
(۱۹۶۹ – ماردل پلاتا): مدال طلا (۱۰۰+ کیلو)
(۱۹۷۰ – ادمونتون): مدال طلا (۱۰۰+ کیلو)
(۱۹۷۱ – صوفیه): مدال طلا (۱۰۰+ کیلو)
▪ قهرمانی اروپا
(۱۹۶۶ – کارلسروهه): مدال طلا (۹۷+ کیلو)
(۱۹۶۸ – اسکوپیه): مدال طلا (۹۷+ کیلو)
(۱۹۷۲ – کاتوویچ): مدال طلا (۱۰۰+ کیلو)
 جمع مدال ها: المپیک (۳ مدال طلا)، جهانی (۷ طلا، ۱ نقره و ۱ برنز)، اروپایی (۳ طلا)

الکساندرمدوید و جهان پهلوان تختی:

الکساندر مدوید یکی از هم‌دوره‌های جهان پهلوان غلامرضا تختی بود.مدوید، سال ۱۳۹۵ در چهل و نهمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی در مصاحبه‌ای درباره ویژگی‌های تختی گفت:تختی یک انسان مهربان و دوست داشتنی بود. او به قدری قوی بود که نمی‌شد از قبل مقابل اش برنامه ریزی کرد و اصلا نمی‌شد مقابل اش با یک فن خاص به برتری رسید.دارنده ۱۰ مدال طلای جهان و المپیک افزود:فقط دنبال این بودم مقابل تختی تا انتها کشتی بگیرم و طاقت بیاورم. وقتی برای اولین بار مقابل تختی به روی تشک رفتم تازه بود که فهمیدم حریف خوب یعنی چه!وی خاطرنشان کرد:کشتی‌های من مقابل او همیشه یک بر یک یا یک بر صفر شد. یکبار نیز به علت سبک‌تر بودن مقابل اش به برتری رسیدم. وی تعریف می کند: «قبل از آن که غلامرضا را به طور کامل بشناسم و او را بهترین رفیق ورزشی خود بدانم، به او فقط به عنوان یک رقیب خطرناک و مدعی احترام می گذاشتم تا این که آن ماجرای معروف پیش آمد. من از ناحیه پای راست آسیب دیده بودم و غلامرضا در حال عبور از رختکن به چشم دید که پزشک تیم شوروی در حال بانداژ پای مصدوم من است. همان لحظه دکتر به من گفت: «کارت تمام است، حریف فهمید پای راست تو آسیب دیده و راحت شکست ات می دهد.» حتی سرمربی تیم از من خواست انصراف بدهم و کشتی نگیرم. اما، من روی تشک حاضر شدم و غلامرضا حتی یک بار هم به پای آسیب دیده من دست نزد. او، کشتی را با نتیجه مساوی و به خاطر وزن بیشتر به من باخت ،اما برنده واقعی او بود.»مدوید با تلخی از درگذشت تختی یاد کرد و گفت:وقتی خبر درگذشت او را شنیدم واقعا شوکه شدم . این خبر بسیار ناراخت کنده بود. تا زمانیکه بر سر آرامگاه اش نرفتم باورم نشد که تختی از دنیا رفته است!

https://akhbar-rooz.com/?p=249522 لينک کوتاه

3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریدون س
فریدون س
11 روز قبل

کریس تایلور آمریکایی یک بار با الکساندر مدوید کشتی گرفت و مدوید او را با امتیاز سه بر دو برد. اما آن سالتو تاریخی را در المپیک مونیخ، ویلفرید دیتریش آلمانی به کریس تایلور زد. مدوید اجراکننده این فن به تایلور نبود. این فن ویلفرید دیتریش به یکی از عجایب تاریخ ورزش عالم تبدیل گشت. تایلور دویست کیلو وزن داشت و معمولا حدود صد کیلو از همه رقیبان خود سنگین تر بود.

نازک بین
نازک بین
11 روز قبل
پاسخ به  فریدون س

آقای فریدون گرامی،
ممنون از ایراد تان. شما صحیح می فرمائید. این اشتباه آگاهانه نبود، بلکه طی یک فعل و انفعالی روی داد. شاد باشید.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x