پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

بانک مرکزی: میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به بیش از ۸۷ میلیون تومان رسیده است

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران از تحولات معاملات بازار مسکن در شهر تهران که روز یکشنبه ۱۱ شهریور منتشر شده است، نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به بیش از ۸۷ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی ایران از تحولات بازار مسکن در تهران، در تیر ماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به ۸۷ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان رسیده است که حاکی از افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن است.

بنا بر آمار بانک مرکزی، همچنین در تیر ماه سال سال جاری، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به خرداد ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

این گزارش با بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تیر ماه سال جاری در شهر تهران به تفکیک عمر بنا، نوشته است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۶.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در تیر ماه سال ۱۴۰۳» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

سقوط تاریخی سهم آپارتمان‌های نوساز از بازار معاملات مسکن

همزمان، روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار گزارشی در روز یکشنبه با عنوان «سقوط پرچم‌دارها در بازار مسکن»، به سقوط تاریخی سهم آپارتمان‌های نوساز از بازار معاملات مسکن در سال جاری پرداخته و نوشته است که آپارتمان‌های نوساز عملاً از صحنۀ بازار خرید و فروش ملک حذف شده‌اند.

بر اساس این گزارش، آپارتمان‌های نوساز که یک دهه پیش، نزدیک به ۶۰ درصد فروش مسکن در بازار املاک تهران را در اختیار داشتند، در حال حاضر ۲۷.۵ درصد معاملات ملک را تشکیل می‌دهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنیدآبونه شوید

 در حال حاضر «نبود فایل نوساز» در بازار فروش ناشی از «رکود ساخت مسکن در پنج سال گذشته» به دلیل تورم زمین و رکود خرید مسکن است که به شکل تدریجی اثر آن در کمبود فایل فروش خودنمایی می‌‌‌کند.

از سوی دیگر، تقاضای حداقلی خرید آپارتمان به‌خاطر «اختلاف چشمگیر قیمت نوساز و قدیمی‌‌‌ساز» و نیز «فراوانی نسبی واحدهای سالخورده» به سمت این گروه سنی آپارتمان روی آورده است.

براساس آمار رسمی،  سهم واحدهای ٢۰ سال ساخت به بالا از کل معاملات مسکن شهر تهران از ۵ درصد در زمان قبل از عصر جهش قیمت مسکن، به ٢١ درصد در سال ۱۴٠۱ رسید و اکنون،  این سهم به ٢۴ درصد افزایش یافته است که این هم «صعود تاریخی وزن قدیمی‌‌‌سازها» در کنار «سقوط تاریخی وزن نوسازها» به حساب می‌‌‌آید.

بنا به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مطابق وضعیت موجود فایل‌‌‌ها میانگین قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز کلیدنخورده در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران و محله‌‌‌های منتخب،  ۹۵میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

این در حالی است که میانگین قیمت پیشنهادی قدیمی‌‌‌سازها نیز در حال حاضر در بازار مسکن شهر تهران مترمربعی ۷١ میلیون تومان برآورد می‌‌‌شود. به این ترتیب،  فاصله بین سطح قیمت نوساز و قدیمی‌‌‌ساز بیشتر از ٣٠ درصد است که خود عاملی برای میل تقاضا به خرید واحدهای با عمربنای ٢۰ تا ٢۵ سال محسوب می‌‌‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=249441 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x