پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

«انتخاب تلخ»؛ پیروزی بی سابقه ی راست افراطی در انتخابات ایالتی در آلمان

نتایج انتخابات منطقه‌ای روز گذشته در دو ایالت آلمان، زنگ خطری برای دموکراسی این کشور ارزیابی شده است. حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD)، که به عنوان یک حزب راست‌گرای افراطی شناخته می‌شود، در دو ایالت تورینگن و زاکسن به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است. این نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که یک حزب راست‌ افراطی در آلمان توانسته است در انتخابات مجلس ایالتی پیروز شود.

در انتخابات منطقه‌ای اخیر، AfD در ایالت تورینگن به پیروزی دست یافت و در زاکسن نیز به مقام دوم رسید. این پیروزی‌ها در حالی به دست آمد که احزاب اصلی از همکاری با AfD خودداری کرده و این حزب را به عنوان یک تهدید برای دمکراسی و وحدت ملی آلمان معرفی می‌کنند. با این حال، پیروزی AfD به این حزب قدرتی بی‌سابقه در تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی دوم بخشیده است.

پیروزی «آلترناتیو برای آلمان» در تورینگن در حالی رقم خورده است که با توجه به امتناع احزاب دیگر از هرگونه ائتلاف با راست افراطی، بدست گرفتن قدرت دولت محلی توسط این حزب بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

این در حالیست که بیورن هوکه، رهبر «آلترناتیو برای آلمان» در تورینگن تاکید کرد که حزب تحت ریاست وی، انتخاب شماره یک رای‌دهندگان است و برغم این پیروزی تاریخی مایل به گفتگو با دیگر احزاب برای تشکیل دولت است.

وضعیت در ایالت زاکسن جایی که «آلترناتیو برای آلمان» بر اساس نتایج اولیه آرا، دومین نیروی سیاسی این ایالت شد نیز کمی پیچیده است.

در این ایالت نیز با توجه به پیروزی نه چندان قاطعانه حزب اتحادیه دموکرات مسیحی و اختلاف کم‌تر از ۲ درصدی آرا با آلترناتیو برای آلمان، به نظر می‌رسد تشکیل دولت ائتلافی در این ایالت چندان آسان نباشد.

به گزارش رویترز، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و عضو حزب سوسیال دمکرات (SPD)، نتایج این انتخابات را “تلخ” توصیف کرده و از احزاب اصلی خواسته است در تشکیل دولت‌های ایالتی از همکاری با “افراط‌گرایان راست‌گرا” خودداری کنند. او هشدار داده است این نتایج می‌تواند به تشدید بحران‌های سیاسی و اقتصادی در کشور منجر شود و شهرت بین‌المللی آلمان را به خطر بیاندازد.

شولتز در بیانیه‌ای گفت: “نتایج AfD در زاکسن و تورینگن نگران‌کننده است. کشور ما نمی‌تواند و نباید به این وضعیت عادت کند. AfD در حال آسیب رساندن به آلمان است؛ این حزب اقتصاد ما را تضعیف می‌کند، جامعه را دچار تفرقه می‌کند و اعتبار کشور ما را تخریب می‌کند.”

پیامدهای احتمالی برای دولت ائتلافی شولتز

این نتایج ضربه‌ای جدی به دولت ائتلافی شولتز وارد کرده و احتمال بروز اختلافات داخلی در این ائتلاف را افزایش داده است. تمامی سه حزب حاکم در این انتخابات آراء خود را از دست دادند و تنها حزب SPD توانست از حد نصاب ۵ درصد برای ورود به پارلمان ایالتی عبور کند.

شولتز، هرچند نتایج انتخابات را “تلخ” توصیف کرد، اما به این نکته اشاره کرد که پیش‌بینی‌های بدبینانه مبنی بر احتمال خروج SPD از پارلمان ایالتی محقق نشده است. در مقابل، احزاب کوچکتر ائتلاف، یعنی سبزها و حزب دموکرات‌های آزاد (FDP)، نتوانستند از حد نصاب ۵ درصد عبور کنند و از پارلمان ایالتی تورینگن خارج شدند.

این نتایج می‌تواند دولت را تحت فشار قرار دهد تا در سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه‌تر عمل کند و همچنین به بحث‌ها درباره حمایت از اوکراین دامن بزند. این موضوعات به ویژه در دوران کمپین انتخاباتی اهمیت زیادی داشتند و احتمالاً در ماه‌های آینده نیز مورد بحث و بررسی بیشتری قرار خواهند گرفت.

ظهور نیرویی جدید در صحنه سیاسی آلمان

انتخابات اخیر همچنین شاهد ظهور یک نیروی جدید در سیاست آلمان بود. اتحاد سارا واگنکنشت (BSW)، که توسط یک عضو سابق حزب چپ آلمان شرقی تأسیس شده است، در اولین انتخابات ایالتی خود توانست به مقام سوم دست یابد. این حزب چپ‌گرا، که سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی رادیکال تری را دنبال می‌کند، توانست بخشی از آراء احزاب حاکم را به خود جذب کند.

این موفقیت‌ها، اگرچه نگرانی‌هایی درباره جهت‌گیری سیاست آلمان در آینده ایجاد کرده است، اما نشان‌دهنده تغییرات عمیق در فضای سیاسی این کشور است. با توجه به اینکه تنها یک سال به انتخابات ملی آلمان باقی مانده است، این نتایج ممکن است به عنوان شاخصی برای تغییرات احتمالی در ترکیب دولت آینده محسوب شود.

تأثیرات بین‌المللی و چشم‌انداز آینده

رویترز می نویسد: پیروزی AfD و سایر نیروهای پوپولیست در آلمان، که یکی از ستون‌های اصلی اتحادیه اروپا و ناتو به شمار می‌رود، نگرانی‌هایی را در سطح بین‌المللی به وجود آورده است. اتحادیه اروپا و دیگر متحدان آلمان به دقت این تحولات را زیر نظر دارند، زیرا تغییرات در سیاست داخلی آلمان می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای کل قاره اروپا داشته باشد.

اگر AfD بتواند به موفقیت‌های بیشتری در انتخابات ملی دست یابد، این امر ممکن است به تغییر در سیاست خارجی آلمان، به ویژه در مورد مهاجرت و روابط با روسیه، منجر شود. این حزب به طور سنتی با سیاست‌های مهاجرتی فعلی مخالف است و روابط نزدیکی با روسیه دارد که می‌تواند به بروز تنش‌های جدید در روابط آلمان با دیگر کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا بیانجامد.

نتایج انتخابات اخیر در آلمان نشان‌دهنده یک تغییر قابل توجه در فضای سیاسی این کشور و نشان دهنده آن است که بخش قابل توجهی از جامعه آلمان از سیاست‌های احزاب اصلی ناراضی است و به دنبال گزینه‌های جدیدی است. این تحولات نه تنها برای آلمان بلکه برای کل اروپا پیامدهای مهمی خواهد داشت و می‌تواند آینده سیاسی این قاره را تحت تأثیر قرار دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=249439 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x