یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳

ادامه حملات به کرانه باختری؛ جنین به شهر ارواح تبدیل شده است

همزمان با تشدید تنش‌های اسرائیل در کرانه باختری برای پنجمین روز متوالی، درگیری‌های خونین در شهر جنین و اردوگاه آن همچنان ادامه دارد. طبق گفته منابع محلی، «نیروهای ارتش اسرائیل با به آتش‌کشیدن بخشی از اموال عمومی و خصوصی، گلوله‌های واقعی و بمب‌های گازی را به سمت ساکنان اردوگاه جنین شلیک می‌کنند.» ارتش اسرائیل یکشنبه 11 شهریوراعلام کرد که جسد 6 گروگان را که در یک تونل زیرزمینی در جنوب نوار غزه پیدا شده بودند، شناسایی کرده است. مجمع خانواده‌های گروگان‌ها از نتانیاهو خواست تا مسئولیت این اتفاق را بپذیرد و توضیح دهد که چه چیزی مانع توافق شده است

همزمان با تشدید تنش‌های اسرائیل در کرانه باختری برای پنجمین روز متوالی، درگیری‌های خونین در شهر جنین و اردوگاه آن همچنان ادامه دارد.

این درگیری‌ها تا این لحظه منجر به کشته‌شدن ۲۲ فلسطینی و چهار سرباز و افسر اسرائیلی شده است. طبق گفته منابع محلی، «نیروهای ارتش اسرائیل با به آتش‌کشیدن بخشی از اموال عمومی و خصوصی، گلوله‌های واقعی و بمب‌های گازی را به سمت ساکنان اردوگاه جنین شلیک می‌کنند.»

این منابع افزودند که نبردها در سرتاسر جنین ادامه دارد که خیابان‌های آن به جز تردد خودروهای نظامی اسرائیل، خالی از حرکت است و پهپادهای اسرائیلی نیز در حریم هوایی آن در پروازند.

از سویی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این عملیات را برای «مبارزه با تروریسم» آغاز کرده و خودروهای زرهی را با پشتیبانی نیروی هوایی به جنین، طولکرم، طوباس و اردوگاه‌های آنها فرستاده است.

منابع مزبور خاطرنشان کردند که آب ۸۰ درصد شهر و کل اردوگاه به دلیل تخریب شبکه‌ها و عدم دسترسی اکیپ‌های فنی به آن شبکه‌ها برای انتقال آنها به مناطق دیگر، قطع شده است.

محمد الحورانی، از اعضای شورای انقلابی جنبش فتح، تاکید کرد که عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری با هدف کوچ اجباری فلسطینیان انجام می‌شود.

الحورانی شامگاه شنبه ۱۰ شهریور در اظهاراتی به العربیه گفت: «حماس خواستار تشدید تنش در کرانه باختری است که با خواسته‌های آن برای آتش‌بس در نوار غزه، سازگار نیست.»

الحورانی همچنین با این بیان که فراخوان‌های حماس برای تشدید تنش در کرانه باختری، بیانگر احتمال تبدیل أوضاع به«شرایطی تراژیک» است، افزود: «حماس را به عدم تشدید تنش در کراتنه باختری، فرا می‌خوانیم.»

او خاطرنشان کرد: «انتصاب افسری از سوی اسرائیل برای اداره غزه با هدف تداوم جنگ است و به اشغال دائمی نوار غزه خواهد انجامید.»

تشدید خشونت

با آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر گذشته، حملات شهرک‌نشینان افراطی به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری افزایش یافته به طوری که بنابر آمار فلسطیینی، نزدیک به ۷۰۰ نفر طی این بازه به ضرب گلوله شهرک نشینان یا نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

این وضعیت، دولت آمریکا را بر آن داشت تا تحریم‌هایی را علیه شماری از گروه‌های افراطی اسرائیل به مورد اجرا بگذارد. اتحادیه اروپایی نیز تهدید کرده، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی که چهره شاخص مشوق این دست از حملات شهرک نشینان اسرائیلی است را مشمول تحریم کند.

منابع فلسطینی روز شنبه دهم شهریور اعلام کردند که عملیات نظامی اسرائیل که از روز چهارشنبه در کرانه باختری آغاز شد تاکنون به کشته شدن ۲۰ فلسطینی منجر شده است.

به گفته این منابع در پی بمباران‌های مکرر اسرئیل شهر جنین دچار ویرانی‌های عظیم گشته و خیابان‌های آن عملا به شهر ارواح تبدیل شده است.

کرانه باختری بویژه منطقه جنین برای چهارمین روز متوالی صحنه درگیری‌های متناوب بین نیروهای اسرائیلی و افراد مسلح فلسطینی بوده است.

خبرنگار العربیه گزارش داد که این درگیری‌ها در اردوگاه جنین به صورت متناوب در محله‌های این اردوگاه و شماری از محورهای شهر جنین ادامه داشته و تک‌تیراندازان روی پشت‌بام خانه‌ها مستقر شده‌اند.

گستردگی ویرانی‌ها در این شهر به ویژه در محله شرقی و داخل اردوگاه بسیار زیاد است و عملیات اسرائیل برای چهارمین روز در میان محاصره شدید شهر، ادامه دارد.

او از ورود شمار زیادی از نیروهای کمکی نظامی اسرائیل به داخل این اردوگاه خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد، تعداد قربانیان از چهارشنبه گذشته به ۲۰ نفر رسیده است

حمله مجدد به «آشپزخانه جهانی»

نوار غزه نیز از صبح شنبه هدف چندین حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

طی این حملات هوایی، خانه‌ محل سکونت کارمندان سازمان «آشپزخانه جهانی» که خدمات غذایی به آوارگان ارائه می‌دهد، نیز هدف نیروهای اسرائیلی‌ قرار گرفت.

این سازمان پیشتر در اول آوریل در نوار غزه هم هدف حمله اسرائیل قرار گرفت که منجر به کشته شدن ۷ نفر از کارکنان آن شد.

آپارتمانی مسکونی در منطقه تل قلیبو در اطراف بیمارستان اندونزی در شهرک بیت لاهیا واقع در شمال غزه نیز بمباران شد.

با آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر گذشته، حملات شهرک‌نشینان افراطی به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری افزایش یافته به طوری که بنابر آمار فلسطیینی، نزدیک به ۷۰۰ نفر طی این بازه به ضرب گلوله شهرک نشینان یا نیروهای اسرائیلی کشته شدند. این وضعیت، دولت آمریکا را بر آن داشت تا تحریم‌هایی را علیه شماری از گروه‌های افراطی اسرائیل به مورد اجرا بگذارد. اتحادیه اروپایی نیز تهدید کرده، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی که چهره شاخص مشوق این دست از حملات شهرک نشینان اسرائیلی است را مشمول تحریم کند.

اسرائیل هویت اجساد ۶ گروگان در غزه را شناسایی و عکس آنها را منتشر کرد

ارتش اسرائیل یکشنبه ۱۱ شهریوراعلام کرد که جسد ۶ گروگان را که در یک تونل زیرزمینی در جنوب نوار غزه پیدا شده بودند، شناسایی کرده است.

به گفته ارتش، اجساد آنها شنبه در «یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح نوار غزه» پیدا و به اسرائیل بازگردانده شد که به طور رسمی، شناسایی شدند.

اسامی آنها عبارت است از: کارمل گات، آدین یروشالمی، هیرش گلدبرگ پولین، الکساندر لوبانوف، آلموگ ساروسی و اوری دانینو، درجه‌دار ارتش.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «نیروهای اسرتش شنبه از داخل یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح، اجساد گروگان‌ها را که در ۷ اکتبر توسط تروریست‌های حماس در نوار غزه ربوده شده بودند، پیدا کرده و به اسرائیل بازگرداندند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «پس از بررسی هویت آنها در مرکز پزشکی قانونی و نهادهای وابسته به بخش مذهبی ارتش و پلیس اسرائیل، تیم ویژه گروگان‌ها وابسته به اداره نیروی انسانی، ضمن اطلاع‌رسانی به خانواده آنها، ارتش و سازمان امنیت عمومی را نیزدر جریان گذاشت و مراتب اندوه عمیق خود را به این خانواده‌ها در این برهه دشوار، ابراز کرد.»

ارتش در بیانیه خود تاکید کرد: «ما به همراه دیگر نهادهای امنیتی، تمام تلاش خود را می کنیم تا زنان و مردان ربوده شده را در اسرع وقت بازگردانیم.»

ارتش اسرائیل پیشتر از پیدا شدن اجساد ناشناس در غزه خبر داده و تاکید کرد که این اجساد برای مشخص شدن هویت صاحبان آنها، بیرون آورده و به اسرائیل منتقل شده است. منابع اسرائیلی تاکید داشتند که این اجساد متعلق به اسرائیلی‌ها است.

انتشار اخبار مربوط به پیدا شدن جسد ۶ گروگان اعتراضات بیشتری را از سوی اسرائیلی‌هایی که خواستار پایان جنگ و توافق برای آزادی گروگان‌ها هستند به همراه داشته است. مجمع خانواده‌های گروگان‌ها از نتانیاهو خواست تا مسئولیت این اتفاق را بپذیرد و توضیح دهد که چه چیزی مانع توافق شده است.

در بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرده آمده است: «همه آنها تا چند روز گذشته زنده بودند و از ۱۱ ماه آزار شکنجه و گرسنگی در اسارت جان سالم به در برده بودند. تاخیر در امضای توافق آتش‌بس منجر به کشته شدن آنها و بسیاری دیگر از گروگان‌های دیگر شده است.»

مخالفت‌های نتانیاهو و طرح درخواست‌های روزافزون او در مذاکرات آتش‌بس اصلی‌ترین مانع بر سر پایان دادن به جنگ در نوار غزه و بازگشت گروگان‌های اسرائیلی به خانه بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=249377 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x