دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

سازمان ملل متحد خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست فورا عملیات نظامی گسترده این کشور در کرانه باختری اشغالی را متوقف کند. گوترش با اشاره به وضعیت ناآرام منطقه که بالقوه آماده انفجار است، می گويد عملیات اسرائیل آن را تبدیل به وضعیتی خطرناک‌تر کرده است. مقامات فلسطینی می‌گویند حداقل یازده نفر در جریان آنچه که اسرائیل آن را عملیات «ضد تروریستی» اعلام کرده، کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل در شهرهایی از جمله جنین و طولکرم اقدام به برگزاری عملیات کرده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست فورا عملیات نظامی گسترده این کشور در کرانه باختری اشغالی را متوقف کند.

آقای گوترش با اشاره به وضعیت ناآرام منطقه که بالقوه آماده انفجار است، می گوید عملیات اسرائیل آن را تبدیل به وضعیتی خطرناک‌تر کرده است.

مقامات فلسطینی می‌گویند حداقل یازده نفر در جریان آنچه که اسرائیل آن را عملیات «ضد تروریستی» اعلام کرده، کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل در شهرهایی از جمله جنین و طولکرم اقدام به برگزاری عملیات کرده است.

این بزرگترین اقدام نظامی اسرائیل در کرانه باختری در بیش از دو دهه گذشته است.

حساب اسرائیل به فارسی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در عملیات ارتش اسرائیل، محمد جابر ابو شجاع، رئیس سازمان نورالشمس «در یک مسجد در طولکرم» کشته شده است.

اسرائیل مدعی است ابو شجاع «در طراحی چند حمله تروریستی نقش» داشته است.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین پس از انجام این عملیات از سوی اسرائیل، سفر خود به عربستان سعودی را متوقف کرد.

اسرائیل می‌گوید این حملات گسترده با هدف «ضد تروریستی» صورت گرفته و ایران را متهم می‌کند که به دنبال باز کردن «جبهه دوم» علیه اسرائیل در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن است.

براساس گزارش‌ها روز گذشته سربازان اسرائیلی وارد یک مرکز پزشکی متعلق به جمعیت هلال احمر فلسطین در اردوگاه پناهندگان الفارعه نزدیک طوباس شدند و کارکنان آن را برای مدتی بازداشت کردند.

این مرکز درمانی می‌گوید که نیروهای اسرائیلی مدیر آن را مورد ضرب و شتم قرار داده و در داخل ساختمان تیراندازی کرده‌اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدامات اسرائیل را محکوم کرده و گفته عملیات اخیر ارتش اسرائیل در کرانه باختری «به شکلی انجام می‌شود که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.»

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، اعلام کرده است که ارتش این کشور «با تمام قدرت در اردوگاه‌های پناهندگان جنین و طولکرم برای تخریب زیرساخت‌های تروریستی ایرانی-اسلامی که در آنجا ایجاد شده‌اند، مشغول عملیات است.»

آقای کاتز ایران را که از گروه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی فلسطین حمایت می‌کند، متهم کرده که به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه اسرائیل در کرانه باختری است.

او تأکید کرده که «اقدام برای رسیدگی به این تهدید، باید با همان قاطعیتی صورت بگیرد که علیه زیرساخت‌های تروریستی در غزه به کار گرفته می‌شود، از جمله اقدام برای تخلیه موقت ساکنان فلسطینی.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت «این یک جنگ است و ما باید در آن پیروز شویم.»

روز گذشته نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات فلسطینی گفت اقدامات اسرائیل در شمال کرانه باختری «ادامه جنگ جامع علیه مردم، سرزمین و اماکن مقدس ما» است.

تشکیلات فلسطینی می‌گوید اسرائیل کرانه باختری را اشغال کرده‌ و ایالات متحده که «حمایت و پشتیبانی از این اشغال را فراهم و به ادامه جنگ علیه مردم فلسطین کمک می‌کند، مسئول این تشدید خشونت‌ها هستند.»

سخنگوی تشکیلات فلسطینی از آمریکا خواسته است که برای توقف تشدید خشونت‌ها، مداخله کند.

دولت آمریکا ظهر سه‌شنبه ۲۸ اوت اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه یک سازمان غیردولتی به نام هاشومیر یوش و چند نفر فرد حقیقی وضع کرده و گفته علت این است که این سازمان و افراد تحریم شده در بیرون راندن اجباری فلسطینیان ساکن روستای خربت زنوتا نقش داشته‌اند و پس از بیرون راندن ساکنان با حصارکشی مانع بازگشت آنها به منازل‌شان شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249160 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x