شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳

ایران روی خط اعتراض… اعتصابات و اعتراضات پرستاران و کارگران صنعت نفت و گاز ادامه دارد

اخبار روز: اعتراضات و اعتصابات پرستاران و کارگران نفت و گاز طی امروز چهارشنبه ۷ شهریور ماه و دیروز سه شنبه تداوم یافت. پرستاران طی امروز و دیروز در چندین شهر دیگر به اعتصاب و برپایی تجمعات اعتصابی خود ادامه دادند. این اعتصابات در شهرهایی از جمله ایلام، تهران، همدان، بندرعباس، بوشهر، یزد، اصفهان، کرمانشاه، نیشابور و … گزارش شده اند. این اعتراضات در چند شهر از جمله در تهران و بوشهر با هجوم نیروهای سرکوبگر و ممانعت از ادامه تجمعات مواجه شد. کارگران و کارکنان رسمی در حوزه صنعت نفت و گاز نیز طی امروز و دیروز به اعتراضات خود با برپایی تجمعات ادامه دادند. این اعتراضات در مناطق عملیاتی از جمله در پالایشگاههای سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی، شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت ۲)، سکوی نصر سیری و شرکت نفت و گاز پارس در سکوی‌های ۴۰گانه‌یPOGC ، شرکت نفت فلات قاره ایران، سکوینوروز، نفت و گاز پارس سکوی SPQ1، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و … گزارش شده اند. کارگران در اقدامی بی‌سابقه همراه با خانواده‌ها در شهرک‌های مسکونی جم در بوشهر با شعار “حقوق ما کم میشه، نفت و گاز تولید میشه” تجمع و راهپیمایی کردند. کارگران شرکت رادیاتور ایران دومین روز اعتصاب خود را سپری کردند. همچنین امروز کارگران شهرداری ایلام، اینبار شبانه و در محل اداره نقلیه شهرداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتصابات سراسری پرستاران امروز و طی دیروز در شهرهایی از جمله ایلام، تهران، همدان، بندرعباس، بوشهر، یزد، اصفهان، کرمانشاه، نیشابور و … ادامه یافت. دیروز سه شنبه تجمع اعتراضی سراسری پرستاران تهرانی با دخالت پلیس به قصد ممانعت از تجمع و پراکنده سازی، مواجه شد. همچنین تجمع اعتراضی پرسنل ۱۱۵ اورژانس بوشهر همراه با اعتراضات و مطالبات سراسری پرستاران دیروز سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ با هجوم نیروهای سرکوب مواجه شد.

یک پرستار در کرمانشاه می گوید پرداخت ۱۴۰ هزار تومان بابت ۷ ساعت اضافه‌کاری به یک پرستار؛ کمتر از پول یک ساندویچ است.
     
وی در ادامه می گوید: در استان کرمانشاه، پرداخت کارانه و حق‌الزحمه اضافه کار و تعرفه خدمات پرستاری، ۱۳ ماه است که به تعویق افتاده و پرداخت نشده است. بابت هر ساعت اضافه‌کار ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان به پرستار می‌دهند، در حالی‌که پرستار به دلیل کمبود نیروی انسانی، مجبور به اضافه‌کاری است و با این حال، بابت ۷ ساعت اضافه‌کاری اجباری و تحمیلی، به پرستار ۱۴۰ هزار تومان می‌دهند که این پول حتی از قیمت یک ساندویچ هم کمتر است و با این حال ما مجبوریم هر ماه حدود ۸۰ تا ۱۲۰ ساعت، اضافه‌کاری داشته باشیم که البته حق‌الزحمه اضافه‌کاری هم ۱۸ ماه بعد به ما پرداخت می‌شود!

چهارمین هفته از سه شنبه های اعتراضی کارگران و کارکنان ارکان ثالث در پالایشگاههای مجتمع گاز پارس جنوبی
طبق گزارشات مندرج در کانال کارکنان و کارگران ارکان ثالث ما (شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی) این کارگران دیروز ششم شهریور ماه بار دیگر و برای چهارمین هفته متوالی  در پالایشگاههای سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع کردند و خواستهای خود را  پیگیر شدند. یک خواست مهم این همکاران حذف پیمانکاران است که مطالبه ای سراسری است.
بنا بر این گزارشات اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، حق ایجاد تشکل و برپایی تجمع و اعتراض، بازگشت به کار فوری و بی قید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی و یاسر احمدی نژاد از ملی حفاری و کارگران اخراجی پروژه ای، اجرای توافقات قبلی بویژه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ (هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع دچار تغییراتی شده است، اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و  نظام پرداخت عادلانه و بدون تبعیض با نیروهای رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری، ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان، اجرای بدون تبعیض ۱۴ روز کار، ۱۴ روز استراحت برای همکاران اداری و پشتیبانی.

در بوشهر، کارگران در اقدامی بی‌سابقه همراه با خانواده‌ها در شهرک‌های مسکونی جم در بوشهر با شعار “حقوق ما کم میشه، نفت و گاز تولید میشه” تجمع و راهپیمایی کردند. اعتراض‌شان را به گذاشتن سقف حقوق ۷۰ میلیونی و کاهش دستمزدهایشان اعلام کردند. با توجه به افزایش هر روز نرخ تورم خواست این کارگران افزایش سطح حقوق‌ها به بالای صد میلیون است.
مراکز اعتراضی کارگران رسمی عبارتند از: کارگران رسمی شاغل در پالایشگاه ۷، ۸ و ۹ مجتمع گاز پارس جنوبی. SPGC، کارگران شاغل در شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت ۲)، کارگران سکوی نصر سیری و شرکت نفت و گاز پارس در سکوی‌های ۴۰گانه‌یPOGC ، شرکت نفت فلات قاره ایران، سکوینوروز، کارکنان نفت و گاز پارس سکوی SPQ1

همچنین کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری امروز چهارشنبه ۷شهریورماه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اهم مطالبات این کارکنان عبارتند از :
برکناری مسئولین نالایق
حذف سقف‌حقوق
حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی
اجرای کامل ماده۱۰
پرداخت بک-پی ماده۱۰
عدم تفکیک ۳گانه‌ی مشاغل عملیاتی
بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی
و چندین مورد دیگر

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ایلام؛ اینبار شبانه و در محل اداره نقلیه شهرداری

این کارگران همان نیروهای خدماتی و شرکتی شهرداری ایلام هستند، که دیروز در درب دادسرای ایلام، غروب امروز در دفتر امام جمعه و امشب در واحد نقلیه شهرداری تجمع و خواستار حقوق اولیه خود هستند.

این کارگران چهار ماه از زندگی خود و خانواده گذشته اند؛ بدون توجه مسئولین و قراداد و حقوق و مزایا…

چهارماه بدون حقوق ، بدون بیمه، بدون امنیتی برای آینده، این دیگر بی توجهی نیست، این شیوه در ادامه سرکوب گسترده معیشت و همه زندگی مردمی است که پیشاپیش از حق داشتن هر گونه تشکل و حق اعتراضی محروم شده اند و دقیقا به همین دلیل است که کارفرمایان دولتی و خصوصی هیچ ابایی ندارند که غارت کنند و غارت کنند!

دومین روز اعتصاب کارگران شرکت رادیاتور ایران

امروز ۷شهریور کارگران شرکت رادیاتور ایران در اعتراض به عدم دریافت حقوق دستمزد و پاداش و همچنین عدم جدیت مدیران در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به اعتصاب خود ادامه دادند.
روز گذشته در جلسه مدیران، مدیرعامل شرکت علی بابایی دستوری مبنی بر اخراج یا عدم تمدید قرارداد تعدادی از کارگران را صادر کرده است

https://akhbar-rooz.com/?p=249090 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x