پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

رئیس دانشکده علوم دانشگاه علامه طباطبایی بعد از توهین به ژینا (مهسا) امینی برکنار شد

خبرگزاری ها در ایران از برکناری علی انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان او «در پی طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی و اسلامی و استفاده از تعابیری نادرست در یک گفتگو» از سمت خود برکنار شده است.

علی انتظاری پیشتر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در برنامه «شیوه» با الفاظی اهانت‌آمیز قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی را «نفله‌شدن یک دختر کرد سنی» خوانده بود و اظهار کرده بود نظام جمهوری اسلامی با معترضان اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ «پدرانه» برخورد کرده و خشونت به‌خرج نداده است. او ادعا کرده بود نیروهای امنیتی مأموریت داشتند اگر کتک هم خوردند پاسخ ندهند.

برنامه «شیوه» ساعاتی بعد یادداشتی را از علی انتظاری مبنی بر عذرخواهی از سخنانش منتشر کرد. او در این یادداشت به‌رغم عذرخواهی از «مردم کُردستان»، به‌کاربردن عبارت «نفله» برای یک زن جوان کرُد سنی که در بازداشت گشت ارشاد کشته شد را «اکتفا به عرف محلی» عنوان کرده و نوشته است: «باید در انتخاب واژگان دقت بیشتری می‌کردم و به عرف محلی خود اکتفا نمی‌کردم».

گفته می‌شود علی انتظاری به «جبهه پایداری» نزدیک است و در اخراج برخی از اساتید دانشگاه، به‌ویژه پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دخیل بوده است.

مادر مهسا امینی: تاریخ با افتخار از «مهسا ژینا» یاد خواهد کرد

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، در پاسخ به علی انتظامی، رییس دانشکده علوم اجتماعی، که از لغت «نفله» درباره مهسا استفاده کرده نوشت:

«آقای علی انتظاری

اظهارات شما در خصوص دخترم ژینا مهسای عالمتاب توهین به همه ایرانیان است.

این توهین نشانه‌ای از بی‌احترامی به کرامت انسانی و حقوق شهروندی است. شما بعنوان رییس دانشکده علوم اجتماعی باید بیش از هر کسی به اهمیت کرامت انسانی و حقوق بشر آگاه باشید. ما انتظار داشتیم که شما بعنوان یک مقام دانشگاهی از اظهارات نادرست و توهین آمیز خودداری کنید ولی انگار نفرت در ذهن شما نهادینه شده. اگر واقعا به علم و دانش متعهد هستید به جای تخریب شخصیتها به بررسی مشکلات و نارسایی‌های اجتماعی بپردازید.

در نهایت جامعه ما به احترام همدلی و درک متقابل نیاز دارد، نه به کلمات زهر آگینی که تفرقه و دشمنی را تشدید کند.

تاریخ با افتخار از مهسا ژینا یاد خواهد کرد»

امجد امینی، پدر ‎مهسا‌امینی، نیز روز پنجم شهریور با انتشار استوری در صفحه اینستاگرام خود به اظهاراتِ علی انتظاری در برنامه‌ تلویزیونی «شیوه» که کشته شدن مهسا امینی را «نفله شدن یک دختر خانم کرد سنی» خوانده بود واکنش نشان داد و نوشت: «نفله نامیدن مهسا دختر اهل سنت کرد برخاسته از ذهن یک سفله است»

https://akhbar-rooz.com/?p=249061 لينک کوتاه

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x