جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بازداشت دوروف در فرانسه؛ مسکو نسبت به «تلاش برای ارعاب» هشدار داد

کرملین روز سه‌شنبه به پاریس نسبت به «تلاش برای ارعاب» مدیر فرانسوی‌-روسی شبکه اجتماعی تلگرام که روز شنبه در فرانسه دستگیر شده هشدار داد. بازداشت پاول دوروف که به دوازده عنوان اتهامی متهم شده، تا روز چهارشنبه تمدید شده است. همزمان امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که از فرانسه درخواست کرده تا به دوروف که شهروندی این کشور را هم دارد، دسترسی به خدمات کنسولی فراهم شود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «اتهامات مطرح شده بسیار جدی هستند و به همان اندازه به شواهد محکم نیاز دارند». او گفت: «در غیر این صورت، بدیهی است که این تلاشی برای محدود کردن آزادی ارتباطات (…) و حتی ارعاب مستقیم علیه رئیس یک شرکت بزرگ است».

پسکوف در گفتگو با خبرنگاران، بازداشت مدیر تلگرام را «سیاسی» خواند. این درحالی است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که دستگیری رئیس پیام‌رسان تلگرام «به هیچ وجه یک تصمیم سیاسی» نیست.

ماکرون در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، تاکید نمود که دستگیری دوروف مربوط به «تحقیقات قضایی» است.

پاول دوروف، میلیاردر ۳۹ ساله فرانسوی‌روسی، که توسط محافظ و دستیارش همواره همراهی می‌شود، عصر شنبه در فرودگاه بورژه، در شمال پاریس دستگیر شد.

دستگاه قضایی فرانسه و به ویژه بخش «مبارزه با خشونت علیه افراد نابالغ» از چندی پیش تحقیقات در بارۀ شبکۀ تلگرام و مدیران آن را آغاز کرد. قضات و بازپرس‌های فرانسوی بخصوص به موارد کلاهبرداری، فروش مواد مخدر، تخلفات مالی و سوءاستفاده از افراد زیر هجده سال از طریق شبکۀ تلگرام توجه دارند.

یکی از مسئولان این پرونده که ظاهراً از بازداشت دوروف خوشحال شده به خبرگزاری فرانسه گفت: «مصونیت تلگرام بالاخره تمام شد!» وی همچنین از ورود مدیر تلگرام به پاریس اظهار تعجب کرده، زیرا دوروف از پروندۀ قضایی خود کاملاً آگاه بوده است. به نظر می‌رسد که وی با اطمینان خاطر به فرانسه سفر کرده و فرض طولانی شدن بازداشت خود را منتفی دانسته است.

بنیانگذار تلگرام متهم است که علیه انتشار محتوای مجرمانه در این شبکه که بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر دارد، اقدام نکرده است. شرکت او اما این اتهامات را رد کرده است. تلگرام عصر یکشنبه تاکید کرد: «پاول دوروف چیزی برای پنهان کردن ندارد و او اغلب به اروپا سفر می کند.» این شرکت افزود: «بیهوده است که بگوییم یک پلتفرم یا رئیس آن مسئول سوء استفاده‌ها هستند.»

پاول دوروف در سال ۲٠۲۱ در یک روندی فوق‌العاده موفق به اخذ تابعیت فرانسه شد. او همچنان دارای تابعیت روسیه نیز هست اما کار و شرکت خود را در دوبی مستقر کرده است.

امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که از فرانسه برای مدیر تلگرام درخواست دسترسی به خدمات کنسولی کرده است. وزارت امور خارجه این کشور گفت: «امارات متحده عربی از نزدیک پرونده شهروند خود پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام را که توسط مقامات فرانسوی در فرودگاه پاریس‌بورژه دستگیر شده، دنبال می‌کند».

https://akhbar-rooz.com/?p=249051 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x