پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

واکنش های گسترده به اظهارات پزشکیان در مورد احتمال گرانی بنزین

اظهارات روز گذشته ی مسعود پزشکیان در دیدار با وزیر اقتصاد که در تلقی عمومی به احتمال افزایش بنزین تعبیر شده است، واکنش ها و نگرانی هایی را در میان مردم به وجود آورده است.

روزنامه ی ایران – روزنامه ی وابسته به دولت – امروز با انتشار یادداشتی کوشیده است این نگرانی ها را کاهش دهد و مدعی شده است که سخنان پزشکیان «تقطیع شده» بوده و او از یک سیاست غلط انتقاد کرده که به معنای اعلام یک تصمیم معین نیست.

روزنامه ایران نوشته است:

 جامعه نسبت به هر خبری درباره بنزین حساس است، بویژه اگر این خبر به رئیس‌جمهور منتسب باشد. به دلیل همین حساسیت، هر اظهارنظر، اتفاق یا گفت‌وگویی درباره بنزین و سازکار‌های اقتصادی قیمتگذاری آن، بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. نمونه جدید این توجه فراگیر، درباره یک ویدیوی کوتاه از رئیس‌جمهور رخ داد. کل این ویدیو ۵۷‌ثانیه و مربوط به جلسه تودیع و معارفه وزیر اقتصاد است.

از زمان بسیار کوتاه این ویدیو می‌شود فهمید آنچه رئیس‌جمهور درباره قیمت بنزین گفته است، فقط بخش بسیار کوچکی از یک سخنرانی طولانی‌تر است. ضمن اینکه این اظهارات، مشخصاً درباره سیاستگذاری اقتصادی غلط درباره بنزین است و به نظر می‌رسد در دنباله سخنان دیگری مطرح شده است که در آن‌ها نیز درباره سیاستگذاری‌های غلط و فقدان تصمیم‌ها در دیگر حوزه‌ها صحبت شده است. به عبارت دیگر، آنچه از سخنان رئیس‌جمهور در این ویدیو می‌توان فهمید، این است که مسعود پزشکیان در اشاره به انواع سیاستگذاری‌ها و فقدان تصمیم‌گیری‌ها که باعث بروز وضعیت فعلی اقتصادی شده است، به سیاستگذاری غلط و فقدان تصمیم درست در حوزه قیمت‌گذاری بنزین هم اشاره کرده است. اما مسعود پزشکیان دقیقاً درباره قیمت بنزین چه گفت؟

پزشکیان در این ویدیوی ۵۷ ثانیه‌ای می‌گوید: «هر انسان آگاه، هر انسان دانشمند و هر انسان دغدغه‌مندی، من تصور نمی‌کنم این نوع سیاست و این نوع نگاه را بپذیرد.» وی با بیان اینکه «هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسید دار بفروشیم» افزود: «حالا که بنزین را (به این قیمت) بدهیم، جای بحث است که (آیا واقعاً) ما باید این را بدهیم؟ علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین‌المللی این حرف را از ما قبول می‌کنند؟»

وی گفت: «اقتصاددانان و کارشناسان ما باید بلند شوند و نسبت به سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم، اعتراض کنند. اما حالا کارشناسان و اقتصاددانان اعتراض نمی‌کنند… من (به عنوان دولت) پول گندم، پول دارو و پول نهاده و حقوق بازنشسته‌ها را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان. کدام منطقی این را از ما قبول می‌کند که ما داریم این کار را می‌کنیم؟»

اکنون سؤال این است که دولت چهاردهم با این مسأله چطور برخورد خواهد کرد و چگونه تصمیم خواهد گرفت؟

در بحبوحه انتخابات، ادعا‌های بسیاری درباره افزایش قیمت بنزین در صورت پیروزی پزشکیان مطرح شد. پزشکیان این ادعاها را رد نکرده و تاکید کرده بود تصمیمات با «رضایت مردم» اتخاذ خواهد شد. او مشخص نکرده است «رضایت مردم» را در مورد تصمیم حساسی مثل گران کردن قیمت بنزین به چه صورت تامین خواهد کرد؟

https://akhbar-rooz.com/?p=249049 لينک کوتاه

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x