دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تراژدی مرگ در مستطیل سبز: فوتبال ؛همچنان قربانی می دهد ؛ رفورم ژاوی هرناندز؛ به انقلاب در بلوگرانا منجر خواهد شد؛ رنسانس در فوتبال لیگ قهرمانان اروپا

نازک بین-استفن کری، فوق ستاره تیم ملی بسکتبال آمریکا و اسطوره تیم گلدن‌استیت وریرز، بی‌شک بهترین زن در پرتاپ های ۳ امتیازی تاریخ بسکتبال جهان است. وی، بارها با درخشش خود چشم‌ها را خیره کرده است. عملکردی که در المپیک پاریس نیز آن را تکرار و زمینه قهرمان تیم ملی آمریکا در پاریس را فراهم کرد.او ،با این همه از نظر میانگین فاصله پرتاب‌های سه‌امتیازی‌اش تا سبد حریفان رقبای سرسختی دارد. طبق آمار به‌دست‌آمده فاصله پرتاب‌های سه امتیازی استفن ،تا سبد چیزی حدود هشت متر و ۴۰ سانتی‌متر است؛ در حالی که رقبای اش از نظر فاصله، میانگین بیشتری را به ثبت رسانده‌اند. در رتبه نخست بخش مردان نیز، تری یانگ، ستاره تیم آتلانتا هاکس، با میانگین فاصله هشت متر و ۵۱ سانتی‌متر قرار دارد.

رنسانس لیگ قهرمانان

قرعه‌کشی این رقابت‌ها برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ در مونت کارلو در موناکو برگزار می‌شود .در حالی که این تورنمنت با بزرگترین تحول سال‌های اخیر خود همراه خواهد بود. در واقع معتبرترین رقابت باشگاهی اروپا ساختار سنتی مرحله گروهی را در سی و سومین سال برگزاری به طور کامل رها کرده و با شکل جدیدی برگزار می‌شود.لیگ قهرمانان این فصل با حضور ۳۶ تیم به جای ۳۲ تیم برگزار می‌شود. صعود به مراحل حذفی با انجام دو بازی بیشتر نسبت به گذشته امکانپذیر است. فینال این فصل هم در ورزشگاه آلیانتس آره‌نا در مونیخ به انجام می‌رسد.
 
اکنون به جای ۳۲ تیم که در هشت گروه چهار تیمی رقابت می‌کردند، ۳۶ تیم در یک لیگ واحد مسابقه می‌دهند. هر تیم چهار بازی در خانه و چهار بازی در خارج از خانه انجام می‌دهد. آن هم برابر هشت حریف مختلف!. این ۳۶ تیم در چهار گروه قرار می‌گیرند و در قرعه‌کشی جدید هر تیم با دو تیم از چهار گروه بازی می‌کند. تیم‌های اول تا هشتم لیگ به صورت مستقیم به مرحله یک‌هشتم نهایی می‌روند، تیم‌های نهم تا بیست و چهارم هم به پلی‌آف می‌روند و تیم‌های بیست و پنجم به بعد حذف می‌شوند. ۲۹ تیم پیش از این حضور خود در لیگ قهرمانان را مشخص کرده بودند و هفت تیم هم با بازی‌های رفت و برگشت هفته قبل و این هفته جواز صعود به دست می‌آورند. تیم‌های سید سوم و چهارم هنوز به طور کامل مشخص نشده‌اند. اما رئال مادرید، منچسترسیتی، بایرن مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول، اینترمیلان، بوروسیادورتموند، لایپزیگ و بارسلونا در سید یک قرار دارند و بایرلورکوزن، اتلتیکومادرید، آتالانتا، یوونتوس، بنفیکا، آرسنال، کلاب بروژ، شاختاردونتسک و میلان در سید دو قرار گرفته‌اند.
شکل جدید مستلزم تغییر در نوع قرعه‌کشی هم هست. دیگر مثل سابق مراسم قرعه کشی انجام نمی شود. بلکه نرم‌افزار قرعه کشی های ر مرحله انجام می دهد. دور اول بازی‌ها ۲۷ تا ۲۹ شهریور برگزار می‌شود و دورهای بعد به ترتیب دهم و یازدهم مهر، اول و دوم آبان، پانزدهم و شانزدهم آبان، ششم و هفتم آذر، بیستم و بیست و یکم آذر، دوم و سوم بهمن و دهم بهمن به انجام می‌رسد.رئال مادرید فصل قبل تا قهرمانی ۱۳ بازی انجام داد. اما ،تیم قهرمان امسال اگر به مرحله پلی‌آف برود، ۱۷ بازی برگزار می‌کند.

رفورم ژاوی هرناندز؛ به انقلاب منجر خواهد شد

در حال حاضر،تنها موضوعی که بارسلونا می‌تواند بابت آن به‌خود ببالد، استعدادهای بزرگ در آکادمی این باشگاه معروف به لاماسیاست. البته، اگر لاپورتا ،همین مکان پرورش استعداد را به نابودی نکشاند! رئیس باشگاه اسپانیایی فصل گذشته از سروته هزینه‌های آکادمی کاست و سرویس رفت‌وآمد بازیکنان تیم‌های پایه و همچنین یک وعده غذایی آنها را حذف کرد .از والدین خواست خودشان فرزندان‌شان را به باشگاه برسانند . لاماسیا ،به لطف شجاعت ژاوی بازیکنان زیادی را در ۲فصل اخیر به تیم اصلی و فوتبال جهان معرفی کرده است. البته ژاوی چاره‌ای هم نداشت و مجبور بود از بازیکنان جوان در ترکیب استفاده کند. هانسی فلیک، سرمربی جدید آلمانی بارسا، در نخستین تجربه حضور روی نیمکت این تیم، فرصت بازی در دقایقی را به ۷‌بازیکن محصول آکادمی باشگاه اختصاص داد. فلیک، همچنین ترکیب ابتدایی را با ۳‌جوان ۱۷‌ساله به نام‌های یامال، پائو کوبارسی و مارک برنال آغاز کرد. پس از ژاوی در ماه مه ۲۰۲۴ این دومین‌بار در قرن بیست‌ویکم بود، که بارسلونا بازی را با ۳‌بازیکن زیر ۱۸سال آغاز می‌کرد. در آن بازی ژاوی، از هکتور فورت، کوبارسی و یامال در ترکیب اصلی استفاده کرده بود.

۱۱‌ بازیکن ابتدایی بارسلونا در ۳بازی هفته نخست لالیگاه ۲۰۲۴-۲۰۲۵، میانگین سنی ۲۴‌سال را ثبت کردند. جوان‌ترین ترکیب بارسا از زمان نخستین بازی تیم تحت هدایت پپ گواردیولا در بازی با ویسلا کراکوف در سال ۲۰۰۸ است. اکثر آنها اگر مشکل مالی وجود نداشت، شانس بازی در تیم اصلی را نداشتند، اما ،این توفیق اجباری بود تا اکنون ۱۲‌فارغ‌التحصیل لاماسیا در تیم اصلی حضور داشته باشند. حتی بتوانند ترکیب ۱۱‌نفره اولیه را با حضور خود تکمیل کنند. تازه، گاوی، اولمو و آرائوخو هم سابقه حضور در تیم‌های پایه باشگاه را دارند. بازیکنی مثل مارک برنال که در بازی با والنسیا فیکس بود و او را با بوسکتس مقایسه می‌کنند، در ۱۰‌فصل حضور در لاماسیا، در ۲۸۶‌بازی ۲۸۰‌گل به ثمر رساند و در فصل ۱۶-۲۰۱۵ در ۲۹‌بازی، ۵۰‌گل زد. هم‌اکنون ،هواداران به لاپورتا بی‌اعتماد شده‌اند. جوردی فری، نامزد سابق ریاست بارسا در این‌باره پویشی به راه انداخته. او گفته: «لاپورتا باید فورا استعفا کند. او ،برای آینده باشگاه مشکل‌ساز است. اکثر اعضا با من هم نظر هستند.»با توجه به حضور جوانان مکتب کراویف و لاماسیا و نقل و انتقالات رخ داده در لالیگا،کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد تیمی که خوب شروع کند، بارسلونا باشد. اما ،ترکیب بازیکنان جوان لاماسیا و باتجربه‌هایی نظیر لوا، زیرنظر مربی آلمانی، فوق‌العاده شده و هواداران بلوگرانا بعد از چندین فصل شاهد شروع خوبی از تیم خود در لالیگا بوده‌اند. بارسلونا برای اولین‌بار از فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ موفق شده است ۳ بازی ابتدایی خودش را با برد پشت سر بگذارد. بارسایی‌ها آخرین بار با هدایت ارنستو والورده به این شروع درخشان رسیده بودند. فراموش نشود آنها در ۲ بازی  از شکست پیروزی ساختند. در انتهای فصل گذشته و با شروع درخشش لامینه یامال، رافینا بال تیم ملی برزیل از پست اصلی‌اش دور شده بود و دیگر آن عملکرد درخشان گذشته را نداشت . حتی همین افت مدیران بارسا را به فکر فروش رافینیا انداخت. در فصل جدید و با روی کار آمدن فلیک، شرایط  تغییر کرده است.او ،که در ترکیب ۱-۳-۲-۴ هانسی فلیک نقش هافبک پشت مهاجم را بازی می‌کند به خوبی با پست جدیدش وفق پیدا کرده است. او ، در نقش پاسور نمایش خوبی داشت و علاوه بر پاس گلی که به پدری داد، پاس فوق‌العاده هم برای لواندوفسکی ارسال کرد و موقعیت با بی دقتی مهاجم لهستانی تبدیل به گل نشد.

بارسلونا در هفته سوم لالیگا، در وایکاس میهمان رایو وایوکانو بود.  پیش‌بینی می‌شد یک بازی سخت در انتظار شاگردان فلیک باشد و چنین نیز شد.ابتدا لوپس در دقیقه ۹ رایو را پیش انداخت .اما پدری در دقیقه ۶۰ گل تساوی‌بخش را به ثمر رساند و در فاصله ۸ دقیقه تا پایان بازی دنی اولمو که ساعاتی قبل از شروع بازی نام اش بالاخره در لیست بارسا ثبت شده بود، توانست گل برتری کاتالان‌ها را به ثمر برساند.حالا بارسا با ۳ پیروزی متوالی و نه‌چندان آسان خود، با ۹ امتیاز صدرنشین لالیگا شده است. در دیگر بازی هم مایورکا در خانه مقابل سویا با نتیجه صفر – صفر متوقف شد

فوتبال ؛همچنان قربانی می دهد

باشگاه کلاب ناسیونال اعلام کرد، خوان ازکوئردو، فوتبالیست اروگوئه‌ای که هفته گذشته پس از ضربان نامنظم قلب از حال رفت، درگذشت. این بازیکن ۲۷ ساله در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی کوپا لیبرتادورس مقابل سائوپائولو در ورزشگاه مورومبی برزیل از حال رفت و تحت درمان قرار داشت.باشگاه ناسیونال در ایکس نوشت: با عمیق‌ترین اندوه و شوک، درگذشت بازیکن محبوب‌مان خوان ازکوئردو را اعلام می‌کنیم. تسلیت خود را به خانواده، دوستان، همکاران و عزیزان او ابراز می‌کنیم. تمام باشگاه ناسیونال در سوگ فقدان جبران ناپذیر او هستند.به گزارش گاردین، آلخاندرو دومینگز، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی نیز به خانواده و دوستان این فوتبالیست تسلیت گفت. وی اعلام کرد فوتبال آمریکای جنوبی در ماتم است.ازکوئردو ،پنج‌شنبه گذشته پس از از حال رفتن در زمین فوتبال به بیمارستان آلبرت انیشتین منتقل شد. بیمارستان اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فوتبالیست «ایست قلبی» داشته است.پزشکان بیمارستان روز دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند ، او ،با افزایش فشار داخل جمجمه مواجه شده و تحت مراقبت‌های ویژه است.بازیهای لیگ‌های دسته اول و دوم فوتبال اروگوئه به دلیل نگرانی در مورد وضعیت سلامت ازکوئردو ،در آخر هفته به تعویق افتاد. بازیکنان سائوپائولو نیز در دیدار مقابل ویتوریا پیراهنی با حمایت از فوتبالیست اروگوئه‌ای پوشیدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=249047 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x