جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تجاوز گسترده اسرائیل به کرانه باختری؛ شهر جنین محاصره شد

در پی حملات بی‌وقفه اسرائیل به کرانه باختری اشغالی، حداقل ۹ فلسطینی جان خود را از دست دادند و شهر جنین به‌طور کامل محاصره شد. مقامات فلسطینی اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی این حملات را در سراسر کرانه باختری انجام داده‌اند و از ورود و خروج افراد به جنین و دسترسی به بیمارستان‌ها جلوگیری کرده‌اند. زیرساخت‌های این شهر تخریب شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، از زمان حمله حماس از نوار غزه به اسرائیل در ۷ اکتبر، اسرائیل تقریباً هر روز عملیات نظامی در کرانه باختری انجام می‌دهد. گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی اعلام کرده‌اند که با نیروهای اسرائیلی درگیر شده‌اند. فرماندار جنین، کمال ابوالروب، در رادیو فلسطین اظهار داشت که نیروهای اسرائیلی اطراف شهر را محاصره کرده‌اند و از ورود و خروج به شهر و دسترسی به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کنند.

وزارت بهداشت فلسطین در کرانه باختری اعلام کرد نیروهای اسرائیلی جاده‌های منتهی به بیمارستان‌ها را با مانع‌های خاکی مسدود کرده و دیگر مراکز درمانی را در جنین محاصره کرده‌اند. ارتش اسرائیل تایید کرد در شهرهای جنین و طولکرم «فعالیت» می‌کند، اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

وزیر خارجه اسرائیل، اسرائیل کاتز، با اشاره به اوضاع غزه، خواستار اتخاذ تدابیری مشابه در کرانه باختری شد و گفت: «باید با این تهدید مانند زیرساخت‌های تروریستی در غزه مقابله کنیم، از جمله تخلیه موقت ساکنان فلسطینی و هرگونه اقدامات لازم دیگر. این یک جنگ تمام‌عیار است و باید در آن پیروز شویم.»

در همین حال، حماس از فلسطینیان کرانه باختری خواست که علیه اسرائیل قیام کنند و این حملات را بخشی از برنامه‌ای گسترده‌تر برای گسترش جنگ به کرانه باختری دانست. این گروه همچنین آمریکا را به حمایت از اسرائیل و تشدید درگیری‌ها متهم کرد و از نیروهای امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین، که با اسرائیل همکاری می‌کنند، خواست تا به «نبرد مقدس» مردم فلسطین بپیوندند.

از زمان آغاز جنگ در غزه، حداقل ۶۵۲ فلسطینی در کرانه باختری بر اثر آتش نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. بیشتر این افراد در طی این حملات که اغلب به درگیری‌های مسلحانه با شبه‌نظامیان منجر می‌شود، جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که اجساد هفت نفر به بیمارستانی در شهر طوباس و دو نفر دیگر به بیمارستانی در جنین منتقل شده‌اند. این وزارتخانه دو نفر از کشته‌شدگان در جنین را قسام جبارین، ۲۵ ساله، و عاصم بلوت، ۳۹ ساله، معرفی کرد.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ کرانه باختری، غزه و شرق اورشلیم را تصرف کرد. فلسطینیان این سه منطقه را برای تشکیل دولت آینده خود می‌خواهند. اسرائیل در کرانه باختری شهرک‌های زیادی ساخته است و بیش از ۵۰۰ هزار یهودی را ساکن این شهرک‌نشین ها کرده است. این شهرک‌نشینان شهروند اسرائیل هستند، در حالی که ۳ میلیون فلسطینی در کرانه باختری تحت حاکمیت نظامی اسرائیل زندگی می‌کنند و تشکیلات خودگردان فلسطین فقط بر مراکز جمعیتی محدودی کنترل دارد.

حملات هوایی اسرائیل در غزه طی شب و روز چهارشنبه حداقل ۱۶ نفر، از جمله پنج زن و سه کودک را کشته است. بیشتر این حملات در شهر جنوبی خان‌یونس و اطراف آن رخ داده که طی دو ماه گذشته تحت بمباران شدید قرار داشته است. گزارشگران آسوشیتدپرس در دو بیمارستان مرگ این افراد را تایید کرده‌اند.

آمریکا، قطر و مصر ماه‌هاست در تلاشند تا یک آتش‌بس را برقرار کنند که به آزادی گروگان‌های باقی‌مانده منجر شود. اما این مذاکرات بارها به بن‌بست رسیده است، چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده «پیروزی کامل» بر حماس را داده است و این گروه شبه‌نظامی نیز خواستار آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسرائیل از این منطقه شده است.

بعد از چندین روز مذاکرات در مصر، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود نداشته و مذاکرات به قطر منتقل شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=249041 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x