پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

راست افراطی: با هر دولت چپ با یا بدون «فرانسه تسلیم ناپذیر» مخالفیم

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در ادامه مشورت‌های خود برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، روز دوشنبه ۲۶ اوت، با رهبران احزاب راست‌گرای افراطی ملاقات کرد. هنوز توافقی بر سر انتصاب نخست‌وزیر جدید حاصل نشده و ممکن است.

مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «رالی ملی» (RN)، پس از دیدار دو ساعته با ماکرون در الیزه اعلام کرد این حزب به هرگونه دولت چپ‌گرا رأی عدم اعتماد خواهد داد. وی همچنین افزود که عدم حضور وزرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» (LFI) در دولت، هیچ تغییری در موضع آنها ایجاد نمی‌کند.

اریک سیوتی، رئیس حزب جمهوری‌خواه که متحد RN است، نیز اعلام کرد که با نخست‌وزیری که از حزب جبهه ی جدید مردمی باشد، به شدت مخالف است و چنین دولتی بلافاصله با رأی عدم اعتماد از سوی نمایندگان او مواجه خواهد شد.

مشورت‌های ماکرون در ادامه با جرارد لارشه، رئیس سنا و دیگر رهبران احزاب سیاسی دنبال خواهد شد. انتظار می‌رود ماکرون بعد از ظهر دوشنبه درباره این مشورت‌ها صحبت کند و احتمالاً مشورت‌های بیشتری در روز سه‌شنبه انجام دهد.

این مشورت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که انتخاب نخست‌وزیر جدید به دلیل اختلافات بین احزاب سیاسی مختلف و نبود توافق بر سر برنامه‌های پیشنهادی، با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است.

بله، سایر رهبران احزاب نیز نظرات خود را در مورد وضعیت فعلی و انتخاب نخست‌وزیر جدید ابراز کرده‌اند:

ژان-لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» (LFI)، روز شنبه اعلام کرد احتمال دارد این حزب در دولتی به ریاست لوسی کستس شرکت نکند. او با این کار، مانعی را که برخی احزاب بر سر راه انتصاب کستس به عنوان نخست‌وزیر مطرح کرده بودند، برداشته است.

اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست (PS)، در مصاحبه‌ای اعلام کرد با عدم حضور وزرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» در دولت، دیگر مانعی برای انتصاب لوسی کستس به عنوان نخست‌وزیر وجود ندارد. او تاکید کرد که این اقدام نشان می‌دهد مشکل برخی احزاب نه با «فرانسه تسلیم ناپذیر» بلکه با برنامه‌های جبهه جدید مردمی است.

مانون اوبری، نماینده اروپایی حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، نیز اظهار داشت احزاب مخالف در حال حاضر نشان داده‌اند مشکل آنها با برنامه جبهه ی جدید مردمی است و نه صرفاً با «فرانسه تسلیم ناپذیر». او افزود حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» آماده است دنبال راه‌حل‌هایی باشد که از بن‌بست فعلی عبور کند.

فابین روسل، دبیر کل حزب کمونیست فرانسه (PCF)، این وضعیت را به عنوان یک بحران دموکراتیک بسیار جدی توصیف کرد و خواستار تشکیل دولتی شد که به خواسته‌های تغییر مردم فرانسه پاسخ دهد. او همچنین از احزاب راست‌گرا که تهدید به رای عدم اعتماد به دولت با حضور «فرانسه تسلیم ناپذیر» کرده اند، انتقاد کرد و آنها را به “فریب دادن مردم” متهم نمود.

https://akhbar-rooz.com/?p=248824 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x