شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران قتل دستکم ۱۲۵ خبرنگار را به‌دست اسرائیل در نوار غزه تأیید کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز یکشنبه چهارم شهریور/۲۵ اوت در اطلاعیه‌ای «حملات مستمر و قتل خبرنگاران» در نوار غزه را محکوم و اعلام کرد در همکاری نزدیک با اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی «در حال بررسی و تأیید اطلاعات به صورت لحظه‌ای و مستندسازی همه قتل‌ها است».

به گزارش زمانه، این فدراسیون بین‌المللی شمار خبرنگارانی را که از آغاز حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند «دستکم ۱۲۵» تن اعلام کرد و گفت «چندین نفر زخمی و تعدادی مفقود شده‌اند».

در اطلاعیه فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بدون اینکه از اسرائیل به عنوان عامل قتل خبرنگاران در غزه نام برده شود، گفته شده است: «فدراسیون خواستار تحقیق فوری درباره مرگ این خبرنگاران است.»

بیش از دو هفته پیش در تاریخ ۱۰ اوت در پی قتل تمیم احمد ابو معمر، خبرنگار تلویزیون دولتی فلسطین و عبدالله ماهر السوسی، خبرنگار شبکه خبری القدس، دفتر امور رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه اعلام کرد از آغاز حملات اسرائیل ۱۶۸ خبرنگار به دست نیروهای اسرائیل کشته شده‌اند.

این دفتر در بیانیه خود از «جامعه و سازمان‌های بین‌المللی» خواسته بود به اسرائیل فشار بیاورند تا «نسل کشی، قتل‌عام و ترور خبرنگاران» در باریکه غزه خاتمه بدهد.

اسرائیل پس از حمله غیرمنتظره حماس و گروه‌های فلسطینی به چند شهرک در سرزمین‌های اشغالی نزدیک به باریکه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، به غزه حمله کرد. از آغاز این حملات بیش از ۴۰ هزار تن به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. همچنین به گفته سازمان امدادنجات شهری غزه پیکر دستکم ۱۰ هزار تن از کشته‌شدگان همچنان زیر آوار است.

کابینه جنگ اسرائیل که پس از حمله به غزه تشکیل شد به خبرنگاران رسانه‌ها اجازه نمی‌دهد وارد غزه شوند و خبرنگاران شبکه‌های خبری محلی و منطقه‌ای مستقر در غزه را به «همکاری» با حماس متهم کرده است.

اردیبهشت ۱۴۰۳ دولت اسرائیل فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره، وابسته به پادشاهی قطر را به همین اتهام و بر اساس مصوبه پارلمان این کشور تعلیق کرد.

الجزیره و دفتر امور رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه ممانعت از ورود خبرنگاران به غزه، منع فعالیت رسانه‌ها و قتل خبرنگاران را «تلاش برای پنهان کردن حقیقت» توصیف کرده‌اند.

اسرائیل بر اساس شکایت آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری و گزارش چند سازمان حقوق بشری به نسل‌کشی فلسطینیان و آپارتاید متهم است. کریم خان، رئیس دادگاه بین‌المللی کیفری به تازگی از قضات این دادگاه خواسته است حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل را به دلیل ارتکاب جنایت جنگی صادر کنند. این درخواست یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، اسماعیل هنیه و محمدالمصری را هم شامل می‌شود. اسرائیل ادعا می‌کند محمد المصری را در غزه کشته است. حماس این خبر را تایید یا رد نکرده است.

شلیک به خبرنگاران از سوی نظامیان اسرائیل تنها به پس از هفت اکتبر محدود نیست. در ماه مه ۲۰۲۲/ اردیبهشت ۱۴۰۲ نظامیان اسرائیل شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره را در حمله به جنین کشتند. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران پس از قتل ابوعاقله فاش کرد قتل ۱۹ خبرنگار را طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در غزه مستند کرده است.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، اسرائیل در رتبه ۱۱۰ آزادی مطبوعات قرار دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=248772 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x