جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

مذاکرات قاهره بی‌نتیجه به پایان رسید؛ حماس به اسرائیل موشک شلیک کرد

مذاکرات آتش بس در قاهره يک بار ديگر بدون نتيجه ای پايان يافت. کشورهای میانجی (مصر، قطر و آمریکا) هنوز امیدواری نسبت به مذاکرات آتش‌بس در غزه برای دستیابی به توافق را از دست نداده‌اند اگرچه مواضع حماس و اسرائیل، نشان نمی‌دهد که راه حلی در آینده نزدیک، در دسترس باشد. دو طرف راه‌حل‌های میانه و پیشنهادهایی در مورد برخی نکات برجسته مورد اختلاف، از جمله کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین)، کریدور نتساریم و حضور اسرائیل در آنها را که در قاهره روی میز گذاشته شده بود، رد کردند. همزمان با پايان مذاکرات آتش بس در قاهره، گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس، اعلام کردند یک موشک «ام- 90» را به سمت تل‌آویو شلیک کرده‌اند

مذاکرات آتش بس در قاهره یک بار دیگر بدون نتیجه ای پایان یافت. کشورهای میانجی (مصر، قطر و آمریکا) هنوز امیدواری نسبت به مذاکرات آتش‌بس در غزه برای دستیابی به توافق را از دست نداده‌اند اگرچه مواضع حماس و اسرائیل، نشان نمی‌دهد که راه حلی در آینده نزدیک، در دسترس باشد.

منابع آگاه، یکشنبه ۴ شهریور فاش کردند که دو طرف راه‌حل‌های میانه و پیشنهادهایی در مورد برخی نکات برجسته مورد اختلاف، از جمله کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین)، کریدور نتساریم و حضور اسرائیل در آنها را که در قاهره روی میز گذاشته شده بود، رد کردند.

با این حال در حالی که هیئت‌های اسرائیلی و حماس، پایتخت مصر را ترک کردند، «تیم‌های فنی» برای ادامه بحث در مورد مسائل حل نشده، باقی ماندند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «مذاکرات در روزهای آینده برای بحث درباره مسائل و جزئیات باقی مانده، ادامه خواهد یافت.»

به گزارش «اکسیوس» این مقام با تاکید بر این که «همه طرف‌ها با تمایل به دستیابی به توافقی قابل اجرا به مذاکرات آمدند»، مذاکرات را سازنده توصیف کرد.

از سویی عزت الرشق، یکی از رهبران حماس، یکشنبه تصریح کرد که این جنبش بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر این که هرگونه توافق باید شامل آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسرائیل از غزه باشد، اصرار ورزید.

از مسائل اساسی مورد اختلاف در این مذاکرات با میانجیگری آمریکا، مصر و قطر، موضوع حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین) است که نوار باریکی به طول ۱۴.۵ کیلومتر است که در مرز جنوبی نوار غزه با مصر واقع شده است.

میانجی‌ها گزینه‌های مختلفی را برای حضور نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفیا و کریدور نتساریم که از مرکز نوار عبور می‌کند، پیشنهاد کردند، اما به گفته یک منبع مصری، دو طرف هیچ‌یک از آنها را نپذیرفتند.

اسرائیل همچنین ملاحظات خود را نسبت به تعداد بازداشت‌شدگانی که حماس خواستار آزادی آن‌ها است، ابراز کرد؛ چرا که هیئت اسرائیلی خواستار خروج آنها از غزه در صورت آزادیشان شده است.

به نظر حماس، اسرائیل از تعهد خود مبنی بر خروج نیروهایش از کریدور فیلادلفیا سرپیچی کرده و شروط جدید دیگری از جمله بازرسی آوارگان فلسطینی در هنگام بازگشت آنها به شمال نوار را تعیین کرده است.

اسامه حمدان، از رهبران حماس، یکشنبه به کانال تلویزیونی «الاقصی» تأکید کرد که «جنبش صحبت درباره عقب‌نشینی از موارد پذیرفته در ۲ ژوئیه یا شروط جدید را نخواهد پذیرفت.»

حمدان همچنین با بیان این که حماس، پاسخ خود به پیشنهاد اخیر را به میانجی‌گران داده است، افزود: «دولت آمریکا با صحبت از توافق قریب‌الوقوع برای اهداف انتخاباتی، امیدی کاذب ایجاد می‌کند.»

طبق گفته یک منبع ارشد حماس در ژوئیه گذشته به «رویترز»، این جنبش، پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق را با هدف پایان دادن به جنگ غزه، پذیرفته است.

این تحولات پس از آن رخ داد که منطقه یکشنبه شاهد تشدید نظامی خطرناک میان حزب الله و نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل بود که سطح نگرانی بین‌المللی از گسترش جنگ در منطقه را بالا برد.

حمله موشکی حماس به تل‌آویو همزمان با پایان مذاکرات آتش‌بس در قاهره

همزمان با پایان مذاکرات آتش بس در قاهره، گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس، اعلام کردند یک موشک «ام- ۹۰» را به سمت تل‌آویو شلیک کرده‌اند. این اقدام به‌عنوان پاسخی به «کشتارهای» اسرائیل علیه غیرنظامیان و «تخلیه اجباری» آن‌ها عنوان شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پی این حمله، آژیرهای هشدار در شهرک ریشون لتسیون در مرکز اسرائیل به صدا درآمده‌اند. بنابر بیانیه ارتش اسرائیل، یک موشک از نوار غزه به منطقه‌ای خالی از سکنه در ریشون لتسیون برخورد کرده است.

آتش‌نشانی اسرائیل نیز گزارش داد که این آژیرها در ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی (۱۹:۰۰ به وقت گرینویچ) در ریشون لتسیون، واقع در جنوب تل‌آویو، به صدا درآمده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=248761 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x