پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

حملات متقابل اسرائیل و حزب اله؛ ده ها منطقه در اسرائیل و جنوب لبنان هدف قرار گرفت

در ساعات اولیه روز یکشنبه، حزب‌الله لبنان صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد. این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرد با استفاده از حدود ۱۰۰ جنگنده به مواضع حزب‌الله در لبنان حمله کرده تا از یک حمله بزرگتر جلوگیری کند. این درگیری‌ها، که از ماه‌ها پیش در مرزها شروع شده بود، اکنون به یکی از بزرگترین برخوردها در طول ۱۰ ماه گذشته تبدیل شده است. حزب‌الله لبنان، دو ساعت پس از اعلام حمله موشکی و پهپادی به سایت‌های نظامی اسرائیل، پایان مرحله اول واکنش تلافی‌جویانه خود به ترور فواد شکر را اعلام کرد

وضعیت در خاورمیانه رو به تشنج بیشتری رفته است. در ساعات اولیه روز یکشنبه، حزب‌الله لبنان صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد. این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرد با استفاده از حدود ۱۰۰ جنگنده به مواضع حزب‌الله در لبنان حمله کرده تا از یک حمله بزرگتر جلوگیری کند. این درگیری‌ها، که از ماه‌ها پیش در مرزها شروع شده بود، اکنون به یکی از بزرگترین برخوردها در طول ۱۰ ماه گذشته تبدیل شده است.

به گزارش رویترز در آسمان شمالی اسرائیل، موشک‌هایی با دنباله‌های دود تیره به سمت آسمان پرتاب شدند و آژیرهای هوایی به صدا درآمد. همچنین، در افق دوردست، انفجارهای مهیبی دیده شد و دود بر فراز خانه‌های منطقه «خیام» در جنوب لبنان بلند شد. در نتیجه این حملات، سه نفر در لبنان کشته شدند اما هیچ کشته‌ای در اسرائیل گزارش نشد. حزب‌الله اعلام کرد فعلاً قصد حملات بیشتری ندارد و وزیر خارجه اسرائیل نیز اظهار داشت که اسرائیل به دنبال جنگ تمام‌عیار نیست.

این درگیری‌ها در حالی شدت گرفته است که مذاکراتی در قاهره برای دستیابی به یک آتش‌بس در نوار غزه در جریان بود. حزب‌الله، اعلام کرد ۳۲۰ موشک «کاتیوشا» به سمت اسرائیل شلیک کرده و ۱۱ هدف نظامی را مورد اصابت قرار داده است. این حملات به عنوان اولین مرحله از انتقام‌گیری حزب‌الله به خاطر ترور «فواد شکر»، یکی از فرماندهان ارشد این گروه، در ماه گذشته صورت گرفت. ارتش اسرائیل اعلام کرد با حملات پیشگیرانه خود موفق شده است از یک حمله بزرگتر جلوگیری کند و بیش از ۴۰ سایت پرتاب موشک حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار دهد.

این حملات هزاران سکوی پرتاب موشک را که بیشتر به سمت شمال اسرائیل نشانه رفته بود، منهدم کرد و به گفته ارتش اسرائیل، برخی از مناطق مرکزی نیز هدف قرار گرفتند. حزب‌الله ادعای اسرائیل مبنی بر جلوگیری از حملات بزرگتر را رد و اعلام کرد که پهپادهای خود را طبق برنامه شلیک کرده و پاسخ نهایی به ترور فواد شکر نیاز به زمان بیشتری دارد.

پس از این حملات، برخی از پروازها به مقصد و از مبدأ فرودگاه بن گوریون تل‌آویو به مدت ۹۰ دقیقه متوقف شد. همچنین، برخی پروازها به مقصد و از مبدأ بیروت نیز متوقف شدند که باعث سرگردانی مسافران شد.

در شمال اسرائیل، آژیرهای هشدار به صدا درآمد و انفجارهای متعددی در چندین منطقه شنیده شد. سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» اسرائیل توانست موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان را رهگیری و منهدم کند. خدمات آمبولانس در سراسر کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفت و گزارش‌های تا کنون از کشته‌شدن یا جراحت کسی منتشر نشده است. ارتش اسرائیل از مردم خواست تا تجمعات را محدود کنند، اما این محدودیت‌ها را بعداً لغو کرد و اعلام کرد مردم می‌توانند در صورتی که به پناهگاه‌های هوایی دسترسی سریع داشته باشند، به سر کار بروند.

منابع امنیتی در لبنان اعلام کردند حداقل ۴۰ حمله اسرائیل به شهرهای مختلف جنوب این کشور صورت گرفته که یکی از سنگین‌ترین بمباران‌ها از زمان شروع درگیری‌ها در ماه اکتبر بوده است. یکی از این حملات به شهر «خیام» منجر به کشته‌شدن یک جنگجو از گروه شیعه «امل» که هم‌پیمان حزب‌الله است، شد. منابع امنیتی به رویترز گفتند گروه امل مرگ این فرد را تأیید کرده است.

حمله دیگری از سوی اسرائیل به شهر «الطیری» منجر به کشته‌شدن دو نفر دیگر شد که هنوز مشخص نیست آیا این افراد جنگجو بودند یا غیرنظامی. یکی از ساکنان شهر جنوبی لبنان «زبقین» به رویترز گفت: «با صدای هواپیماها و انفجارهای مهیب موشک‌ها از خواب بیدار شدم – حتی قبل از اذان صبح. احساس می‌کردم که آخرالزمان است.»

کاخ سفید اعلام کرد: «به دستور بایدن، مقامات ارشد ایالات متحده در حال برقراری ارتباط مستمر با همتایان اسرائیلی خود هستند. ما همچنان از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهیم کرد و به کار برای ثبات منطقه ادامه خواهیم داد.» نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان و دفتر هماهنگ‌کننده ویژه این سازمان در این کشور خواستار آتش‌بس شدند و این تحولات را «نگران‌کننده» توصیف کردند.

مصر، یکی از میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس در غزه، نسبت به خطرات ایجاد جبهه جنگی جدید در لبنان هشدار داد. گروه حوثی‌های یمن که تحت حمایت ایران هستند، به هم‌پیمان خود، حزب‌الله، به خاطر آنچه که «حمله بزرگ و شجاعانه» علیه اسرائیل نامیدند، تبریک گفت.

حزب‌الله پایان مرحله اول پاسخ تلافی‌جویانه علیه اسرائیل را اعلام کرد

حزب‌الله لبنان، یکشنبه چهارم شهریور دو ساعت پس از اعلام حمله موشکی و پهپادی به سایت‌های نظامی اسرائیل، پایان مرحله اول واکنش تلافی‌جویانه خود به ترور فواد شکر را اعلام کرد.

همزمان اسرائیل بار دیگر تهدید خود مبنی بر هدف قرار دادن تمام سرزمین‌های لبنان را تکرار کرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد امروز تاکید کرد، نیروهای کشورش به هر نقطه در لبنان که تهدیدی برای آنها به شمار می‌آید، حمله خواهند کرد.

هاگاری با تاکید بر اینکه ارتش اسرائیل به حملات خود برای از بین بردن تهدیدات حزب‌الله ادامه می‌دهد، افزود: «تل‌آویو متوجه شده که حزب الله با هماهنگی ایران وارد عمل شده است».

هاگاری افزود، دامنه هشدارهای وضعیت جنگی به منطقه بزرگ تل‌آویو و تمام مناطق شمال آن گسترش یافته است.

در همین حال ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ جنگنده در حملات علیه مواضع حزب الله شرکت داشته و هزاران موشک انداز این حزب را منهدم کردند.

طبق گفته ارتش اسرائیل بیش از ۴۰ منطقه که حزب‌الله از آنجا موشک‌های خود را شلیک می‌کرد، مورد هدف قرار داد.

مدیر دفتر العربیه در فلسطین نیز در گزارشی گفت که تل‌آویو بعید نمی‌داند که در آینده نزدیک پاسخی از سوی دیگر جبهه‌ها مانند جبهه شبه‌نظامیان حوثی‌های یمن یا خود ایران صورت بگیرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز تاکید کرد، کشورش آنچه را که در بیروت اتفاق می‌افتد از نزدیک دنبال کرده و مصمم است از همه ابزارها برای محافظت از شهروندان خود استفاده کند.

همزمان، یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز تاکید کرد که تل‌آویو به دنبال جنگی همه جانبه نیست، بلکه بر اساس تحولات میدانی عمل خواهد کرد.

این اظهارات مقام‌های نظامی و سیاسی اسرائیل دو ساعت پس از اعلام حزب الله لبنان، از آغاز مرحله اول واکنش تلافی‌جویانه خود به ترور فواد شکر صورت می‌گیرد.

حزب الله بامداد امروز پس از هدف قرار دادن شمال اسرائیل با موشک‌های کاتیوشا و تعدادی پهپاد، از پایان «مرحله اول» پاسخ تلافی جویانه خود خبر داد. این حزب اعلام کرد که نتایج حملات پهپادی و موشکی خود بسیار موفقیت آمیز بوده است.

حزب الله افزود که در این هجوم ۱۱ سایت نظامی اسرائیل را بمباران کرده و بیش از ۳۲۰ موشک کاتیوشا و تعدادی پهپاد به سوی اسرائیل شلیک کرده است

حزب الله همچنین وعده هدف قرار دادن یک سایت نظامی مهم در عمق خاک اسرائیل را داد.

«نیویورک تایمز» به نقل از یک منبع اطلاعاتی غربی تأکید کرد که حملات پیشگیرانه اسرائیل که ساعت ۵ بامداد به وقت محلی مواضع حزب الله در جنوب لبنان را هدف قرار داد، سکوهای پرتاب موشکی این حزب که قرار بود تل آویو را هدف قرار دهند، کاملا منهدم کرد.

این تحولات پس از آن رخ داد که ارتش اسرائیل پیش از این هشدار داده بود که هفته آینده هفته‌ای خطرناک خواهد بود، به ویژه پس از شکست مذاکرات آتش بس در نوار غزه.

همزمان حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز روز گذشته اعلام کرد، خبرهای خوب در رابطه با واکنش تلافی‌جویانه کشورش به زودی منتشر خواهد شد.

از زمان ترور شکر در حومه جنوبی بیروت و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در ۳۱ ژوئیه، هشدارهای بین المللی، به ویژه از سوی آمریکا درباره احتمال گسترش جنگ در منطقه بین اسرائیل و ایران افزایش یافته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=248664 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x