جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

«کیش» ملانشون به راست فرانسه؛ دولت چپ بدون وزرای «فرانسه تسلیم ناپذیر»

از زمان پیروزی جبهه ی مردمی جدید در انتخابات زودرس پارلمانی فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور از انتصاب نخست وزیر جدید خودداری کرده و پیشنهادهای جبهه ی جدید مردمی برای تعیین نخست وزیر را نپذیرفته است. او به انواع استدلال ها و ترفندهای غیرقانونی متوسل شده است تا از پذیرش پیروزی جبهه ی جدید مردمی خودداری کند. ماکرون و راست ها در این مدت تلاش خود را برای ایجاد شکاف در جبهه ی مردمی جدید گذاشته اند و از جمله خواهان عدم شرکت «فرانسه نافرمان» که بیشترین آرا را در جبهه ی جدید مردمی به دست آورده است در هر دولتی شده اند. آن ها تهدید کرده اند که به هر دولتی که «فرانسه تسلیم ناپذیر» در آن شرکت کرده باشد، رای اعتماد نخواهند داد.

همزمان با دیدار ماکرون با سران احزاب اصلی در فرانسه، ژان-لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» با پیشنهاد تازه خود، جناح راست و مرکزگراهای حامی امانوئل مکرون را در موقعیت دشواری قرار داده است. او در اقدامی غیرمنتظره پیشنهاد تشکیل دولتی بدون حضور وزرای فرانسه تسلیم ناپذیر را مطرح کرده است.

ملانشون در مصاحبه‌ای با شبکه TF1، گفت: اگر دولتی به رهبری لوسی کاستتس (نخست وزیر پیشنهادی جبهه ی جدید مردمی) بدون حضور وزرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» تشکیل شود، آیا احزاب راست‌گرا حاضرند از رأی عدم اعتماد خود صرف‌نظر کنند و به دولت اجازه دهند تا برنامه‌های خود را به اجرا بگذارد؟

اریک کوکرل، رئیس کمیسیون مالی مجلس ملی و عضو «فرانسه تسلم ناپذیر» موضع جدید ملانشون را نقطه‌عطفی در سیاست فرانسه دانسته و اظهار داشت «هدف اصلی آنان برنامه ماست، زیرا این برنامه در تضاد کامل با سیاست‌هایی است که مکرون در هفت سال گذشته دنبال کرده است.»

پیشنهاد ملانشون بلافاصله با استقبال در جبهه جدید مردمی مواجه شد. فابین روسل، دبیرکل حزب کمونیست فرانسه (PCF)، از ابتکار عمل ملانشون حمایت کرد و اعلام کرد اکنون رئیس‌جمهور و حامیانش باید به مسئولیت های خود پاسخ دهند و به وضوح اعلام کنند آیا حاضرند بدون تهدید به رأی عدم اعتماد، به دولت لوسی کاستتس اجازه دهند که برنامه‌های خود را به اجرا بگذارد یا خیر.

مارین تون‌دلیر، یکی از رهبران سبز در فرانسه، نیز به حمایت از ملانشون پرداخت و اعلام کرد این پیشنهاد از همان ابتدای مذاکرات بین احزاب جبهه ی جدید مردمی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مطرح بوده است. او همچنین تأکید کرد اکنون نوبت احزاب حامی مکرون است تا پاسخ خود را به این پیشنهاد ملانشون ارائه دهند.

به گزارش اومانیته پیشنهاد ملانشون، جناح راست و مرکزگرای فرانسه را در موقعیتی دشوار قرار داده است. آنها اکنون باید تصمیم بگیرند آیا حاضرند به دولت چپ اجازه دهند تا برنامه‌های خود را اجرا کند یا خیر. آرتور دلاپورته، نماینده حزب سوسیالیست، در واکنش به این پیشنهاد اظهار داشت «اکنون باید مشخص شود که آیا مرکزگرایان و راست‌گرایان واقعاً مخالف یک دولت جبهه ی جدید مردمی هستند، یا اینکه فقط از حضور وزرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» هراس دارند.»

اومانیته می نویسد: ملانشون با این حرکت خود، نشان داد که چگونه می‌توان با استفاده از ضعف‌های حریف، بازی را به نفع خود تغییر داد. او با ارائه پیشنهادی که برای جناح راست به‌سختی قابل رد کردن است، توانست نه تنها حامیان خود را بسیج کند، بلکه جناح مخالف را نیز در موقعیت دفاعی قرار دهد. اکنون، همه نگاه‌ها به تصمیمات آتی جناح راست و مکرون دوخته شده است.

آینده سیاسی فرانسه در هفته‌های آینده، به واکنش جناح راست به این پیشنهاد بستگی دارد. اگر آنها تصمیم به پذیرش پیشنهاد ملانشون بگیرند، شاهد یک دولت جدید خواهیم بود که ممکن است بتواند برنامه‌های رادیکال جبهه ی جدید مردمی را به اجرا بگذارد. اما اگر راست ها همچنان بر مواضع خود پافشاری کند، تعمیق شکاف‌های سیاسی در فرانسه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و شاید این کشور را وارد دور تازه‌ای از بحران‌های سیاسی کند.

ملانشون با این حرکت، هم به رقبای سیاسی خود هشدار داده و هم به مردم فرانسه نشان داده است که برای اجرای برنامه‌های جبهه ی جدید مردمی مصمم است و حاضر به گذشت از آنها نیست. اومانیته می نویسد: این موضع‌گیری، او را به یکی از چهره‌های محوری سیاست فرانسه در ماه‌های آینده تبدیل کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=248651 لينک کوتاه

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F Sharifi
F Sharifi
18 روز قبل

گسترش نابرابری ها و افزایش تضاد های طبقاتی ، در بسیاری از کشورهای اروپایی ، نئولیبرال های راست و سوسیال دموکراتهای نئولیبرال در حال فروپاشی هستند !
در ادامه این روند بخش های از راست های کلاسیک و میانه دیگر کشور های اروپایی مانند فرانسه ، به راست های افراطی وابسته یا ادغام خواهند شد !

استراتژی چپ و ڑان لوک ملانشون تا امروز هم مانع قدرت گیری راست افراطی در این کشور و هم موجب اشکار وعلنی شدن مواضع ضد مردمی و ضد دموکراتیک راست های کلاسیک ،میانه و افراطی شده است !
با به روی صحنه آمدن کارگران ، زحمتکشان و مزد بگیران و با اغاز اعتصابات کارگری در فرانسه، تناسب قوا میتواند به نفع جهان کار تغییر کیفی نماید !

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x