جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

کانون نویسندگان ایران: گزارش یک هفته سرکوب (۲۶ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۳)⁨⁩

جمعه ۲۶ مرداد
ــ ناهید بهروزی، شهروند بهایی ساکن فردیس، با پایان مراحل بازجویی به زندان کچویی کرج منتقل شد.
ــ کوکب بداغی‌پگاه، فعال صنفی معلمان ایذه، در پی ارسال تصویر و متنی در فضای مجازی در حمایت از معلمان زندانی  با حکم هیئت تخلفات اداری به چهار ماه انفصال از خدمت محکوم شد.
ــ توماج صالحی، رپر معترض، یکی از برندگان جایزه‌ی سالانه‌ی مرکز «واتسلاو هال» شد.
ــ طاهر نقوی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، در پی شکایت مسئولان زندان به اتهام «اخلال در نظم و توهین به مأموران» با پرونده‌ای تازه‌ روبه‌رو شد. او از رسیدگی پزشکی تخصصی نیز محروم شده است.

شنبه ۲۷ مرداد
ــ مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهش‌گر، پس از پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری به یک سال حبس محکوم شد.
ــ بهروز بهزادی مدیر مسئول روزنامه‌ی اعتماد را به اتهام «نشر مطلب خلاف واقع» و مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه‌ی شرق به اتهام «نشر اکاذیب» در دادگاه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی مجرم شناخته شدند.
ــ زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، با وجود مشکلات جسمی متعدد از رسیدگی تخصصی و اعزام به بیمارستان محروم شده است.
ــ ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی (معترض اعدام‌شده)، در دادگاه کیفری شهرستان نظرآباد به ۸ سال و ۱۰ ماه حبس دیگر به‌علاوه‌ی جریمه‌ی نقدی و مصادره‌ی اموال محکوم شد. او خردادماه سال جاری در دادگاه انقلاب کرج به ۶ سال حبس محکوم شده بود.
ــ حمیدرضا غریبی، فعال سیاسی که دوران حبس هفت‌ماهه‌ی خود به اتهام «توهین به رهبری» را در زندان ساوه سپری می‌کند، به دستور مقامات زندان از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده، محروم و به بند مجرمان خطرناک منتقل شده است.
ــ احسان فریدی، دانشجوی دانشکده‌ی فنی تبریز، به‌رغم گذشت بیش از دو ماه از زمان بازداشت، هم‌چنان بلاتکلیف در زندان این شهر به سر می‌برد.
ــ رضا رمضان‌زاده، از زندانیان سیاسی سال ۹۸، در شعبه‌ی یک بازپرسی دادسرای اوین در خصوص «همکاری با رسانه‌های معاند» تفهیم اتهام شد.

یکشنبه ۲۸ مرداد
ــ جمال عاملی، شاعر و فعال مدنی محبوس در زندان اوین، با وجود بیماری حاد و مزمن از دریافت دارو و درمان تخصصی محروم شده است.
ــ پایگاه خبری «بویر نیوز» در پی اطلاع‌رسانی تجمعات اعتراضی شهروندان یاسوج با اعلام جرم دادستانی استان اصفهان مواجه شد و برای محمود سپهر، مدیرمسئول آن پرونده‌ی قضایی تشکیل دادند.
ــ درخواست مرخصی درمانی داود رضوی، عضو زندانی هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد، برای دومین بار مورد مخالفت قرار گرفت.
ــ عبدالله شریف‌زاده، شهروند سقزی، در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس محکوم شد.
ــ امید فرجی، شهروند ساکن مریوان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست.

دوشنبه ۲۹ مرداد
ــ در پی اعتصاب و تحصن پرستارانِ نزدیک به ۵۰ بیمارستان که از دو هفته پیش در نقاط مختلف کشور جریان داشته است،  نیروی انتظامی با شلیک گاز فلفل به تجمع اعتراضی پرستاران در اراک حمله کرد.
ــ مرتضی پروین، فعال مدنی آذربایجانی، با وجود گذشت ۱۹۶ روز از زمان بازداشت به اتهام‌هایی چون «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی» و برگزاری جلسه‌ی دادگاه، هم‌چنان بلاتکلیف در زندان اوین محبوس و از رسیدگی مناسب پزشکی نیز محروم است.
ــ نسیم غلامی سیمیاری، شهروندی که به «بغی» متهم شده، به‌رغم ۴۶۰ روز بازداشت هم‌چنان بدون تعیین تکلیف در زندان اوین محبوس است.
ــ کیان بنی‌هاشمی، دانشجوی دانشگاه تهران، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام و ارتکاب اعمالی مخالف  بر ضد نظام» با رأی کمیته انضباطی این دانشگاه به یک نیم‌سال محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.
ــ بهزاد آذرگان، شهروند بهایی ساکن تهران، که دو هفته پیش به قرار وثیقه‌ی ۱۵ میلیارد ریالی از قرنطینه‌ی زندان اوین آزاد شده بود با دریافت ابلاغیه‌ا‌ی به بازپرسی دادسرای امنیت احضار شد که درنهایت او را از هرگونه فعالیت در فضای مجازی منع کردند و مبلغ وثیقه‌اش ۱۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
ــ هاشم خواستار، از امضاکنندگان بیانیه‌ی ۱۴ کنش‌گر، که پنجمین سال حبس بدون مرخصی خود را در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری می‌کند به دلیل نگارش یک یادداشت درباره زندانیان اعدامی بند ۸ از ملاقات با خانواده‌اش محروم شد. 

سه‌شنبه ۳۰ مرداد
ــ مهدی مقدری، مترجم و عضو پیشین شورای شهر اصفهان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.
ــ آرمیتا پاویر، فعال دانشجویی محبوس در زندان مرکزی تبریز، به دلیل اعتراض در حمایت از مریم بایرامیان (که نیاز به عمل جراحی فوری دارد) به سلول انفرادی منتقل شد.
ــ رامین حائری، فعال سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به ۱۶ ماه حبس محکوم شد.
ــ مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهایی، با وجود گذشت چهل روز از زمان بازداشت در ماکو، بدون تعیین تکلیف در زندان ارومیه به سر می‌برد. از دلایل بازداشت او هنوز اطلاعی در دست نیست.
ــ چهار تن از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان استان بوشهر (محسن عمرانی، عبدالرضا امانی، اصغر حاجب و محمود ملاکی) در دادگاه تجدیدنظر بوشهر هر یک به ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.
ــ عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان و کارگران، که به اتهام «همکاری و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام» در شاهرود زندانی‌ست، به مرخصی درمانیِ دو روزه اعزام شد.

چهارشنبه ۳۱ مرداد
ــ پنج سال پس از اعتراضات آبان ۹۸، هشتادونُه تن از اهالی شهر «لیکک» در استان کهکیلویه و بویراحمد، به اتهام‌هایی چون «اخلال در نظم عمومی» و «تخریب اموال دولتی» در دادسرای عمومی و انقلاب این شهر مجرم شناخته شدند و پرونده‌ی آن‌ها به دادگاه ارسال شد.
ــ رضا عرب‌پور، از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، به‌رغم بیش از ۲۱ ماه بازداشت در زندان شیبان اهواز هنوز تعیین تکلیف نشده است.
ــ پریوش مسلمی، شهروند اهل نور در استان مازندران، پس از ۴۵ روز بازداشت در زندان اوین به اتهام‌های «اجتماع و تبانی»، «اهانت به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» درمجموع به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد.
ــ سه شهروند بهایی ساکن اصفهان (حمید منزوی، آرش نبوی، ارشیا روحانی) در دادگاه تجدیدنظر هر یک به ۲ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.
ــ محمد ابوالحسنی، فعال مدنی، که دوران محکومیت خود به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» را بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان چوبیندر قزوین می‌گذراند، به دلیل مخالفت با کار اجباری  از مرخصی محروم شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
ــ محمد آشتیانی، زندانی سیاسی، با وجود گذشت چند ماه از پایان محکومیت هنوز آزاد نشده است و روز گذشته به دلایلی نامعلوم او را از بند هشت زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل کرده‌اند.
ــ رضا دانیالی، شهروند خرم‌آبادی، که دو ماه پیش بازداشت و سپس پرونده‌اش بابت اتهام‌های ‌«توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه ارجاع شد، هم‌چنان بلاتکلیف در زندان مرکزی خرم‌آباد محبوس است.
ــ هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با صدور ابلاغیه‌ای اسماعیل عبدی را به «شرکت در تحصن و اعتصاب و تظاهرات»، «اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل به مقاصد غیرقانونی از طریق عضویت در کانون صنفی معلمان» و «سرپرستی اعتراضات کشوری معلمان» متهم کرد.

پنجشنبه ۱ شهریور
ــ دادگاه انقلاب سنندج به نیابت از دادسرای اوین، مختار اسدی (فعال صنفی معلمان سنندج) را بازداشت کرد و به تهران انتقال داد.
ــ پانزده زن زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به نام‌های آنیشا اسداللهی، سمانه اصغری، ریحانه انصاری‌نژاد، گلرخ ایرایی، ‌ سارینا جهانی، نسرین خضرجوادی، محبوبه رضایی، زهرا صفایی، پخشان عزیزی، الهه فولادی، نرگس محمدی، وریشه مرادی، پریوش مسلمی، مریم یحیوی و ساناز یکتا از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شده‌اند.
ــ محمدامین مرادزهی، روحانی اهل سنت، به دست مأموران اطلاعات سپاه در خاش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.
ــ سینا یوسفی، وکیل دادگستری، در پی اعلام جرم دادستان تهران به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به ۹ ماه حبس محکوم شد.
ــ کمپین حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود از محروم کردن «عامدانه»ی زندانیان سیاسی از دسترسی به دارو و خدمات درمانی مناسب در زندان‌های ایران «با اهداف سیاسی» خبر داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=248595 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x