پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

عراقچی : سیاست خارجی ایران در هماهنگی کامل با سپاه پاسداران دنبال خواهد شد

عباس عراقچی، وزیر امور خارجۀ جدید جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه سوم شهریور ماه گفت که در زمینۀ سیاست خارجی، این وزارت خانه در هماهنگی کامل با نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران عمل خواهد کرد. وی در پاسخ به پرسشی دربارۀ واکنش ایران به قتل اسماعیل هنیه گفت که یکی از پایه های سیاست خارجی رژیم ایران حمایت از “محور مقاومت” به ویژه در جنگ جاری غزه علیه اسرائیل است.

عراقچی در ادامۀ سخنان خود تصریح کرد که حمایت از این گروه ها “یکی از جاهایی است که “پیوند میدان” یا در اصل نیروی قدس سپاه پاسداران “و دیپلماسی به صورت روشن خود را نشان می‌دهد.”

وزیر امور خارجۀ دولت چهاردم در ادامه حملۀ آوریل گذشته حکومت ایران به اسرائیل با بیش از سیصد موشک و پهپاد را از مصادیق بارز هماهنگی میان وزارت خارجه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران دانست و گفت : “عملیات وعدۀ صادق یکی از مدل‌های بسیار خوب هماهنگی میدان و دیپلماسی بود” که به گفتۀ عراقچی با تلاش وزیر امور خارجۀ پیشین حسین امیرعبداللهیان و “فرماندهان میدانی صورت گرفت.”

 عراقچی تأکید کرد او همین راه حسین امیرعبداللهیان را در سیاست خارجی ادامه خواهد داد. وی گفت : “اینبار هم همینطور خواهد بود و ما در هماهنگی کامل با نیروهای مسلح هستیم.” وزیر امور خارجۀ دولت چهاردهم در ادامه افزود: “دیپلماسی مکمل میدان [سپاه پاسداران] است و میدان مکمل دیپلماسی.”

عراقچی در جای دیگری از سخنانش مذاکره با آمریکا را برای رفع تحریم‌ها به دلیل تحولات بین المللی در قیاس با گذشته دشوار دانست و گفت: جنگ اوکراین و جنگ در غزه معادلات را به طور محسوسی تغییر داده‌اند.

پیشتر عباس عراقچی تلویحاً بدبینی خود را نسبت به سرانجام مذاکرات جدید و دشوار با آمریکا برای رفع تحریم‌ها اعلام کرده و گفته بود که جمهوری اسلامی در تعاملات خود با آمریکا در پی رفع تنش‌ها و خصومت‌ها با این کشور نیست. او گفته بود که جمهوری اسلامی صرفاً در پی مدیریت بحران و تنش و خصومت در مناسبات خود با ایالات متحد آمریکا است.  

 وزیر امور خارجه در عین حال بر دنبال‌کردن مذاکرات احیای برجام از «مسیرهای عزتمندانه و شرافتمندانه» تاکید کرد. عباس عراقچی صبح شنبه و در حاشیه حضور در مزار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه قبلی، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

عراقچی، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا از مجموع سخنان او در برنامه تلویزیونی شب گذشته می توان تعبیر مرگ برجام را داشت، گفت: من چنین صحبتی نکردم اما برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست ولی حتما اشکال دیگری برای توافق وجود خواهد داشت که ما دنبال خواهیم کرد. عراقچی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: مذاکره و رفع تحریم‌ها را از مسیرهای عزتمندانه و شرافتمندانه دنبال خواهیم کرد و همان‌طور که دیشب گفتم تعجیل و همچنین تاخیر بی‌جهتی در این زمینه نخواهیم داشت؛ مشورت‌ها را با طرف‌های مختلف آغاز می‌کنیم تا ان‌شاالله بتوانیم منافع ملت ایران را محقق کنیم.

وزیر خارجه ایران جمعه شب و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره مذاکرات هسته‌ای گفته بود: اکنون احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست. شرایط بین‌المللی عوض شده است، در این فاصله جنگ اوکراین پیش آمده که تاثیرات عمیقی بر نگاه امنیتی اروپایی‌ها و به اصطلاح ترتیبات امنیتی بین‌المللی گذاشته است؛ جنگ غزه، حمله رژیم صهیونیستی و کشتاری که در آنجا صورت گرفته نیز شرایط منطقه را کاملا دگرگون کرده است. 

وزیر خارجه ایران گفت: تصویری که الان وجود داره نسبت به تصویر گذشته، تصویر متفاوتی هست. در خود برجام هم بعضی از تاریخ‌هایی که وجود داشته، گذشته است و لذا برجام به آن شکل فعلی که وجود دارد قابل احیا نیست، به تعبیری حتما باید این سند دوباره باز شود، قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و این کار آسانی نیست. شما می‌دانید وقتی یک سندی باز می‌شود دیگر دوباره جمع کردن آن کار شاقی است.

https://akhbar-rooz.com/?p=248537 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x