جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

برنی سندرز: ابتدا شکست فاشیسم ترامپ و بعد مبارزه با الیگارشی سرمایه داری

به گفته سناتور برنی سندرز، وظیفه‌ای که در انتخابات ۲۰۲۴ پیش روی جنبش‌های مردمی و دموکراتیک قرار دارد، واضح است: ترامپ باید شکست بخورد تا جلوی فاشیسم گرفته شود. پس از آن، نوبت به مقابله با سرمایه‌داری افراطی و الیگارشی ثروتمندی که ایالات متحده را کنترل می کند می رسد.

این سناتور مستقل سوسیالیست از ورمونت این سخان را در جلسه‌ای با فعالان جنبش‌های ترقی‌خواه و کارگری در شیکاگو، در جریان کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، بیان کرد. سندرز دوشنبه در جلسه «مرکز ترقی‌خواهان»، که به میزبانی دموکرات‌های ترقی‌خواه آمریکا در ساختمان اتحادیه معلمان شیکاگو برگزار شد، سخنران اصلی بود.

سندرز گفت: «در این لحظه، در نقطه ای قرار داریم که باید ترامپ شکست بخورد.» او به حضار گفت تهدید ناشی از حزب جمهوری‌خواهی که تحت سلطه جناح مگا (MAGA) ترامپ قرار گرفته است، بسیار خطرناک است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. او تاکید کرد اگر ترقی‌خواهان قصد دارند پیشرفت کنند، نمی‌توانند این انتخابات را نادیده بگیرند یا به کمپین‌های حزبی سوم فکر کنند.

به گفته سندرز، «ترامپ حزب جمهوری‌خواه را به یک حزب فاشیستی تبدیل کرده است». او با اشاره به ادعای اخیر ترامپ مبنی بر اینکه تجمع بزرگ کامالا هریس کار «هوش مصنوعی» بوده است، گفت: «این ادعاها به نوعی جسارت نیاز دارد که به مردم بگویید چیزی که با چشمان خودشان در پخش مستقیم تلویزیون دیدند، اتفاق نیفتاده است.»

در حالی که بسیاری از مفسران خبری این ادعای مضحک ترامپ را که جمعیت زیادی که در تجمعات هریس حضور داشتند، همگی ساخته شده با رایانه بودند، به سخره گرفتند، سندرز هشداری جدی داد. او گفت: «خطر اینجاست که اگر بتوانید بخشی از جمعیت آمریکا را قانع کنید که ۱۵ هزار نفر در این تجمع حضور نداشته‌اند، پس قانع کردن آن‌ها که شکست ترامپ در جایی مثل ویسکانسین واقعاً رخ نداده، هم دشوار نخواهد بود.»

وقتی جمعیت زیادی به این باور برسند که «تنها کلمات حقیقی، آن‌هایی هستند که از دهان رهبرشان بیرون می‌آیند، آن‌وقت شما فرمولی برای فاشیسم دارید.»

سندرز تأکید کرد توقف ترامپ باید هدف فوری ترقی‌خواهان و کارگران باشد، اما پس از تحقق این هدف، نیروهای چپ‌گرا نباید از میدان کنار بکشند.

او گفت: «پس از انتخاب هریس و والز، ما باید به تقویت و ساختن جنبش‌هایمان ادامه دهیم، زیرا واقعیت این است که هر دو حزب تحت کنترل سرمایه های بزرگ مالی قرار دارند.»

این تأکید، پلی به سوی چالشی بود که سندرز به عنوان چالش بعدی مطرح کرد: مقابله با سرمایه‌داری و تمرکز قدرت اقتصادی و سیاسی در دستان نخبگان فوق‌ثروتمند.

سخنرانی ساندرز نه «کمونیستی» و نه «مارکسیستی» بود، آن طور که ترامپ و جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند کنوانسیون ملی دموکرات‌ها را معرفی کنند، اما مطمئناً لحن ضد سرمایه‌داری داشت.

سندرز گفت: «ما در چند دهه اخیر به دستاوردهای بزرگی رسیده‌ایم»، او به فهرستی از پیروزی‌ها علیه نژادپرستی، تبعیض جنسی، و هوموفوبیا اشاره کرد، و گفت: حتی اگر این پیروزی‌ها نابرابر و ناقص بوده باشند. اما، یک حوزه وجود دارد که ما در آن پیشرفت نمی‌کنیم، جایی که در واقع پس‌رفت می‌کنیم، و آن مبارزه اقتصادی است.

«ما به سرعت به سوی جامعه‌ای الیگارشی حرکت می‌کنیم، اما نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم زیرا سرمایه ای که کنگره ما را کنترل می‌کند، همان سرمایه ای است که رسانه‌های ما را کنترل می‌کند.»

سندرز تاکید کرد پیشرفت پوپولیسم راست‌گرای جعلی ترامپ و افزایش قدرت طبقه حاکم سرمایه‌داری به شدت به هم مرتبط هستند. او پرسید: «می‌خواهید بدانید چرا ترامپ حمایت بسیاری از کارگران را در سراسر کشور دارد؟»

او گفت: برای یافتن پاسخ، فقط کافی است چند دهه اخیر سیاست اقتصادی در ایالات متحده را بررسی کنیم، که با دورهایی از صنعت زدایی، کاهش مالیات برای ثروتمندان، کاهش برنامه‌ها و مزایای اجتماعی، و تضعیف حقوق کارگران در مقابل حمله بی‌پایان شرکت‌ها مشخص می شود.

«امروز، پس از تعدیل تورم، متوسط درآمد یک کارگر کمتر از درآمد ۵۰ سال پیش است. مشاغل به خارج از کشور منتقل می‌شوند زیرا کارفرمایان به دنبال دستمزدهای پایین‌تر هستند، شرکت‌ها اتحادیه‌ها را از بین می‌برند، و رسانه‌های تحت کنترل شرکت‌ها به ما می‌گویند ما حق نداریم نسبت به نابرابری خشمگین شویم؛ ما حق نداریم نسبت به این واقعیت که ۶۰ درصد از کارگران در این کشور با حقوق ناکافی زندگی می‌کنند، عصبانی شویم.»

به گفته ساندرز با این حال، یک نقطه روشن، «تولد مجدد و احیای جنبش اتحادیه‌های کارگری» است. او به موج اعتصاب‌ها و کمپین‌های سازمان‌دهی که به تازگی کشور را فراگرفته‌اند اشاره کرد و گفت: «این یک مسئله بزرگ است.»

سندرز گفت افزایش آگاهی طبقاتی در میان کارگران به بهترین شکل توسط تصویر رهبر اتحادیه کارگران خودروسازی، شاون فین، نشان داده شده است که با پیراهنی که روی آن نوشته شده بود «ثروتمندان را بخورید» وارد جلسه مذاکره با مدیران جنرال موتورز شد. به باور او، کارگران هر چه بیشتر جایگاه خود را در اقتصاد بر اساس طبقه درک می‌کنند.

سندرز گفت: پس از شکست ترامپ و بازگرداندن مگا (MAGA)، کارگران، رنگین‌پوستان، مهاجران و متحدانشان باید از فرصت‌هایی که در دوران دولت هریس به وجود می‌آید، و فراتر از آن نهایت استفاده را ببرند.

او با اشاره به نظرسنجی‌های اخیر انجام شده توسط کمپین او که نشان می‌دهد اکثریت قاطع آمریکایی‌ها -دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها – از سیاست‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی برای همه، افزایش مالیات بر ثروتمندان، افزایش حداقل دستمزد و موارد دیگر حمایت می‌کنند، گفت لازم است جنبش‌ها در داخل و خارج از عرصه انتخاباتی برای تحقق آن‌ها تلاش کنند.

برنی سندرز گفت اکثر مردم آمریکا از طرح‌هایی مانند “Medicare برای همه” (برنامه بیمه درمانی فدرال در ایالات متحده) حمایت می‌کنند، اما حتی با وجود این حمایت گسترده عمومی، او نمی‌تواند این لایحه را در سنا که تحت کنترل حزب دموکرات است، به رأی بگذارد. زیرا رهبران حزب دموکرات این لایحه را بیش از حد رادیکال می‌دانند و از این‌رو، تمایلی به پیش بردن آن ندارند، علیرغم آن که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بیش از ۷۰ درصد از مردم آمریکا از این طرح حمایت می‌کنند. او پیش‌بینی کرد: «در این چند شب بعدی [در کنوانسیون ملی دموکرات ها]، درباره Medicare برای همه زیاد نخواهید شنید».

سندرز گفت: «این مبارزه ماست. مبارزه علیه شرکت‌ها، علیه الیگارشی، علیه انحصار رسانه‌ای، علیه حزب جمهوری‌خواه، و بله، علیه محافظه کاران حزب دموکرات.»

او با اشاره به سیستم‌های چندحزبی بسیاری از کشورهای اروپایی، گفت: «آن‌ها سیستم متفاوتی دارند، ممکن است در ان جا به دست آوردن پیشرفت‌های ترقی‌خواهانه آسان‌تر باشد. اما اینجا، واقعیت ما سیستم دوحزبی است، پس کار ما وقتی صحبت از جنبه انتخاباتی مبارزه در سطح ملی می‌شود، این است که حزب دموکرات را تا حد ممکن باز و آن را مترقی تر کنیم.

او گفت: «سوالی که فعالان چپ و کارگری در کوتاه‌مدت با آن مواجه هستند این است که آیا ما یک حزب دموکرات از بالا به پایین خواهیم داشت یا یک حزب مردمی که مردم در آن دست به عمل می‌زنند و سیاست ائتلافی انجام می‌دهند.»

برنی سندرز اظهار داشت برای پیشبرد جنبش‌های مردمی و رسیدن به تغییرات سیاسی مؤثر، ضروری است این جنبش‌ها استقلال سیاسی خود را حفظ کنند و به جای وابستگی به احزاب یا گروه‌های قدرتمند، مسیر خود را دنبال کنند. او به اصل قدیمی “دنبال پول را بگیرید” اشاره کرد که به معنای شناسایی منابع مالی و تأثیر پول در سیاست است تا بتوان فهمید چه کسانی و چه منافع مالی پشت تصمیمات سیاسی هستند. سندرز افزود: تعهد به مبارزه با نابرابری و مقابله با الیگارشی سرمایه‌داری یک استراتژی موفق است و کمپین هریس-والز نباید از ورود به این مبارزه ترس داشته باشد.

او گفت: «قدرتمندان هیچ وقت اوضاعشان این قدر خوب نبوده است. آن ها محل کار ما را مالک هستند، رسانه‌های ما را در اختیار دارند و هر دو حزب را کنترل می‌کنند. مردم آمریکا رهبران و سیاست‌هایی می‌خواهند که با حرص و طمع الیگارشی مقابله کنند.»

سندرز افزود: «جنبش‌هایی که قادر به متوقف کردن فاشیسم ترامپ و به چالش کشیدن حرص و طمع سرمایه‌داری هستند، یکی و فقط یکی هستند. ما باید به ساختن و گسترش آن‌ها ادامه دهیم.»

منبع: People’s World – برگردان برای اخبار روز: حمید پارسا

https://akhbar-rooz.com/?p=248518 لينک کوتاه

2.7 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرسش؟؟
پرسش؟؟
16 روز قبل

فقط یک سوال داشتم؛ این رای های ۲ رقمی +/- واقعی است یا نوعی  خود رایی؟؟ چون هر وقت پای صالح؛ آزاده و سیامک و….در میان است؛ این داستان تکرار میشود امیدوارم واقعی باشد و شبیه آرای در ج.ا نباشد.
سلامت باشید

F Sharifi
F Sharifi
17 روز قبل

ناسیونالیست های افراطی و مذهبی ،مرد سالار ،ضد مهاجر و ضد نیروی کار، هم اکنون در بخشی از اروپا از جمله مجارستان ، روسیه ،بلا روس در بخشی از قاره افریقا و در اسیا در هندوستان ،ایران ،اسرائیل ،افغانستان و…. قدرت را در دست دارند .

پیروزی راست افراطی در ایالات متحده ،تاثیر وحشتناکی بر قدرت گیری همتایان ترامپ فاشیست در اروپا و امریکا جنوبی خواهد داشت !

همانطور که سندرز می گوید : ابتدا تمرکز بر شکست فاشیسم باشد و سپس مبارزه ای جهانی با الیگارشی و میلیاردرها و کل نظام سرمایه داری که در شرایط امروز سیاره به سیستمی ضد انسان و ضد بشر، تبدیل شده است!
غیر از مقاومت و مبارزه انترناسیونالیستی و جهانی برای سوسیالیسم دموکراتیک، راه دیگری وجود ندارد !

آزاده عدالت خواه
آزاده عدالت خواه
17 روز قبل

به احتمال بسیار زیاد فاشیست های ایرانی که گرداگرد رضا پهلوی و مهره دانه درشت ساواک دوران محمد رضاشاه خائن یعنی پرویز ثابتی گرد آمده اند و سعی کردند که در جریان جنبش قدرتمند ” زن ، زندگی ،آزادی ” موج سواری کنند ولی با شکست مفتضحانه ای مواجه شدند دسته دسته عازم آمریکا شده و یا در سفارت خانه ها وکنسولگری های این کشور به پای صندوق های رآی رفته و به ترامپ فاشیست که قرارداد برجام را پاره کرد و و حتی نزدیک بود بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده جنگ مهیبی آغاز شود که جنگ طلبان هر دو کشور آن را ” نعمت بزرگ ” برای بقای خود می‌دانند، رآی دهند . و همان هدف نتان یاهوی جنایتکار جنگی را که ” له کردن سر مار ” میباشد به انجام رسانده و وضعیتی مشابه سو ریه و لیبی و عراق و افغانستان و غزه را در ایران نیز ایجاد کنند .

سیامک ش. - دوسلدورف
سیامک ش. - دوسلدورف
18 روز قبل

وارد بازی انتخابات شدن توسط برنی سندرز آب به آسیاب ترامپیستها ریختن است چون خودش هم رادیکالیست است و البته حرفهایش برای فشار آوردن روی کاپیتالیسم درنده خوی آمریکایی بد نیست ولی از طرف دیگر این قبیل حرفهایش بهانه خوبی دست ترامپ می‌دهد که بگوید برنی سندرز و دمکرات‌ها می‌خواهند با این قبیل برنامه های شان از آمریکا یک کشور کمونیستی بسازند که چنین چرخشی بمراتب حال آمریکا را خرابتر خواهد کرد. سندرز این حرفهای پوپولیستی خودش را می‌زند یا زده تا چهارتا جوان خام را شاید بفریبد وگرنه خیال خام می‌کند که گرگ های وال استریت و بازار بورس آنهم آمریکا منتظر نشستند تا از برنی رهنمود بگیرند؟ خودش چپ ضد دمکراسی است وقتیکه از گروه تروریستی اسلامی حماس و غیره دفاع کرد و می‌کند که لابد خیلی دمکراتیک هستند؟ یادمان نرفته که برنی سندرز ترور قاسم سلیمانی تروریست اعظم به دستور ترامپ را بشدت محکوم کرد و چه اشک تمساحی ریخت و در کنار رژیم شیعه فاشیستی ملاها همیشه بوده که لابد خیلی دمکراتند. برنی ساکت باشه بهتره!!

صالح صلح دوست
صالح صلح دوست
18 روز قبل

به نظر می‌رسد که حزب کمونیست آمریکا نیز در انتخابات پیش رو به نامزد حزب دموکرات این کشور یعنی ” کاملا هریس ” رآی بدهد . بد نیست سایت اخبار روز تحلیل این حزب را هم در مورد انتخابات نوامبر در معرض دید خوانندگانش قرار دهد .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x