جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سخنرانی هریس در کنوانسیون ملی حزب دموکرات، هواداران فلسطینی را راضی نکرد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سخنرانی خود در پایان کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو، نتوانست منتقدان طرفدار فلسطین‌ را راضی کند. این منتقدان می گویندهریس در سخنرانی خود هیچ تغییر اساسی در سیاست‌های ایالات متحده نسبت به مسئله فلسطین را نوید نداد. این در حالی است که موضوع جنگ غزه یکی از مسائل بحث‌برانگیز در این کنوانسیون بود که به‌طور کلی نادیده گرفته شد.

هریس در سخنرانی خود که پنج‌شنبه شب انجام شد، بار دیگر خواستار آتش‌بس و توافقی برای آزادی گروگان‌ها شد. او ضمن حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود، بر حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها نیز تأکید کرد. اما این موضع‌گیری‌ها منتقدانی مانند عباس علاویه، یکی از بنیان‌گذاران جنبش ملی بی‌طرف که بیش از ۷۵۰ هزار رأی‌دهنده را برای اعتراض به سیاست‌های ایالات متحده در قبال اسرائیل بسیج کرده بود، راضی نکرد.

علاویه اظهار داشت هریس فرصت بزرگی را برای جذب این افراد، که بسیاری از آن‌ها در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و آریزونا زندگی می‌کنند، از دست داد. وی افزود در این لحظه نیاز به رهبری شجاعانه‌ای است که از رویکرد فعلی فاصله بگیرد. این انتقادات در حالی مطرح شد که هیئت نمایندگی دموکرات‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها به نمایندگان طرفدار فلسطینی ها در این کنوانسیون اجازه سخنرانی ندادند.

جنگ غزه، که از ۷ اکتبر با حمله حماس به اسرائیل آغاز شد، به یکی از چالش‌های اساسی حزب دموکرات تبدیل شده است. حملات اسرائیل به غزه که با حمایت ایالات متحده انجام شده، تاکنون موجب کشته شدن ۴۰ هزار فلسطینی و آوارگی ۲.۳ میلیون نفر شده است. همچنین بحران گرسنگی در این منطقه شدت گرفته و بخش بزرگی از غزه ویران شده است.

رائما محمد، یکی از نمایندگان میشیگان، اظهار داشت سخنرانی کامالا هریس باعث افزایش ناامیدی او شد، زیرا به هیچ سخنران فلسطینی اجازه داده نشد در کنوانسیون صحبت کند. این موضوع نگرانی‌های او را نسبت به جامعه پیشرفته و متنوعی که در شهر ان آربور زندگی می‌کند، بیشتر کرد. او گفت: “حالا من حتی بیشتر نگران هستم. این وضعیت خوبی نیست و ممکن است باعث شود که دموکرات‌ها حمایت ایالت میشیگان را از دست بدهند.”

سخنگوی کمپین هریس از توضیح در مورد تصمیم برای عدم تخصیص زمان به یک سخنران فلسطینی در کنوانسیون دموکرات‌ها خودداری کرد. تصمیم‌گیری در این زمینه توسط سازمان‌دهندگان کنوانسیون و در مشورت نزدیک با کمپین هریس صورت گرفته است. تحلیلگران داخلی حزب نگران هستند جنگ غزه ممکن است آراء هریس را در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان که دارای جمعیت بزرگ مسلمان و عرب های آمریکایی است، تحت تأثیر قرار دهد.

در طول کنوانسیون، شیکاگو، که میزبان بزرگترین جامعه فلسطینی در ایالات متحده است، هر روز شاهد اعتراضات طرفداران فلسطین بود. هزاران معترض با پلاکاردهایی با شعار “آتش‌بس نباشد، رأی نیست” و “تحریم نباشد، رأی نیست” در این تجمعات شرکت کردند و شعارهایی مانند “آتش‌بس اکنون” و “زنده باد فلسطین” سردادند.

حاتم عبودیه، سخنگوی ائتلاف برای راهپیمایی در کنوانسیون دموکرات‌ها و رئیس شبکه جامعه فلسطینی آمریکا، سخنرانی هریس را تکرار مواضع جو بایدن دانست و گفت: “هریس چیزی جدید نگفت.” وی افزود: “ما همچنان خواستار اعمال تحریم‌های تسلیحاتی و توقف ارسال سلاح و هرگونه کمک به اسرائیل توسط ایالات متحده هستیم.”

محمد، علاویه و دیگر نمایندگان بی‌طرف شب قبل از سخنرانی هریس در پیاده‌رو خارج از محل کنوانسیون به اعتراض پرداختند. آن‌ها از درخواست آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها که توسط والدین یکی از گروگان‌های آمریکایی در غزه مطرح شده بود، استقبال کردند اما بر این باور بودند که باید به فلسطینی‌ها نیز فرصت سخنرانی داده می‌شد.

این معترضان و نمایندگان اعلام کردند از پیام‌های همبستگی از سوی اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا و جنبش برای زندگی سیاه‌پوستان دلگرم شده‌اند. زنان مسلمان برای هریس-والز نیز اعلام کردند که پس از تصمیم کنوانسیون برای عدم دعوت از یک سخنران فلسطینی، به فعالیت‌های خود پایان خواهند داد.

روا رومان، نماینده‌ای از جورجیا که شب را بیرون از کنوانسیون گذراند، اظهار داشت سازمان‌دهندگان بی‌طرف برای هفته‌ها با کمپین هریس مذاکره کرده و لیستی از سخنرانان پیشنهادی را ارائه داده بودند، اما همه آن‌ها رد شدند. پیش از سخنرانی هریس، تنها تعداد کمی از سخنرانان به جنگ غزه اشاره کردند، از جمله جو بایدن، سناتورها برنی سندرز و رافائل وارناک، و نماینده الکساندریا اوکاسیو-کورتز.

یکی از حامیان مالی بزرگ کمپین هریس، که خواست نامش فاش نشود، ابراز نگرانی کرد که بدون توافق نزدیک به آتش‌بس و بیانیه‌های روشن از سوی هریس در مورد پایان دادن به جنگ و حفاظت از غیرنظامیان، اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌ها ممکن است با آغاز کلاس‌ها دوباره شعله‌ور شود. وی افزود: “ما به هر رأی نیاز داریم.”

https://akhbar-rooz.com/?p=248454 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن زاده
حسن زاده
20 روز قبل

چرا لینک منبع خبری را که در صفحه اخبارتان هست، در پایان خبرضمیمه نمیکنید؟ لینک انگلیسی، فرانسه و یا المانی.
با سپاس فراوان برای جوابتان!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x