جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

بایدن به نتانیاهو می گوید آتش بس و ارتش اسرائیل همچنان فلسطینی ها را می کشد

روز چهارشنبه ۲۲ آگوست ۲۰۲۴، نیروهای اسرائیلی به پیشروی در مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه ادامه دادند و درگیری‌های شدیدی با نیروهای حماس رخ داد. بر اساس گزارش مقامات بهداشتی فلسطین، حملات هوایی اسرائیل در این مناطق منجر به کشته شدن حداقل ۲۲ نفر در نوار غزه شده است. این تشدید خشونت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که چند ساعت پیش از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر لزوم دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در غزه و آزادسازی گروگان‌ها تاکید کرده بود

روز چهارشنبه ۲۲ آگوست ۲۰۲۴، نیروهای اسرائیلی به پیشروی در مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه ادامه دادند و درگیری‌های شدیدی با نیروهای حماس رخ داد. بر اساس گزارش مقامات بهداشتی فلسطین، حملات هوایی اسرائیل در این مناطق منجر به کشته شدن حداقل ۲۲ نفر در نوار غزه شده است. این تشدید خشونت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که چند ساعت پیش از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر لزوم دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در غزه و آزادسازی گروگان‌ها تاکید کرده بود.

در یکی از حملات هوایی به شهر بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه، ۱۱ نفر کشته شدند و در حمله‌ای دیگر که به یک خانه در اردوگاه المغازی در نوار غزه مرکزی انجام شد، ۶ نفر از جمله یک خبرنگار محلی جان باختند. پنج نفر دیگر نیز در حملات جداگانه‌ای در جنوب غزه کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده نیروهایش عملیات‌های خود را در دیر البلح در مرکز غزه و خان‌یونس در جنوب تشدید کرده و ده‌ها ساختار نظامی را تخریب کرده، راکت‌ها را کشف و شبه‌نظامیان را طی ۲۴ ساعت گذشته از بین برده‌اند. به گزارش رویترز طی یک روز گذشته، ۵۰ شبه‌نظامی در منطقه رفح در جنوب نوار غزه کشته شده‌اند.

در شهر دیر البلح در مرکز غزه که به گفته شورای شهر حدود ۱ میلیون نفر ساکن دارد و شامل فلسطینیان بی‌خانمان نیز می‌شود، ساکنان اعلام کردند تانک‌های اسرائیلی از سمت شرق به پیشروی خود ادامه داده و برخی از جاده‌های ارتباطی این شهر با خان‌یونس در جنوب را مسدود کرده‌اند.

تانک‌های اسرائیلی همچنین به سمت غرب در مناطق الکراره و حماد در خان‌یونس پیشروی کرده‌اند و خانواده‌های بیشتری را از پناهگاه‌ها و چادرهای خود تحت آتش سنگین تانک‌ها و پهپادها مجبور به ترک محل کرده‌اند. برخی خانواده‌ها در جاده‌ها خوابیده‌اند و دیگران که بدون پناهگاه و یا سرپناه مانده اند در ساحل.

یکی از ساکنان خان یونس، عماد الغلایینی، ۴۸ ساله، به رویترز گفت: «شب گذشته پهپادها به سمت چادرها شلیک کردند، ما برای شاید ساعاتی در خود مچاله شدیم، سپس صدای تانک‌ها آمد و آن ها به نزدیک تر پیشروی کردند. بنابراین تصمیم گرفتیم فرار کنیم. ما پنج خانواده، ۴۸ نفر بودیم که به ساحل رفتیم، برخی در جاده خوابیدند و برخی دیگر بدون چادر، پتو یا تشک، فقط روی شن و ماسه خوابیدند و می‌توانید تصور کنید که کودکان و زنان چقدر وحشت‌زده بودند.»

غلایینی گفت ناامیدی در میان فلسطینی‌ها درباره مذاکرات آتش‌بس در حال افزایش است. «این مذاکرات اتلاف وقت است و هدف آنها این است که به نتانیاهو زمان بدهند تا آنچه را که می خواهد انجام دهد. هیچ جایی وجود ندارد که تانک‌ها وارد نشده یا بمباران نکرده باشند و دیگر هیچ مکانی امن نیست.»

بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه از ابتدای جنگ بارها جابجا شده‌اند. حتی در مناطقی که به عنوان مناطق امن در نظر گرفته شده‌اند، گزارش‌هایی از تلفات ناشی از حملات هوایی اسرائیل به طور منظم منتشر می‌شود.

ماه‌ها مذاکره بی‌وقفه برای دستیابی به آتش‌بس حول موضوعات مشابهی دور زده است، اما اسرائیل و حماس همچنان بر خواست‌های خود پافشاری می کنند.

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در اواخر چهارشنبه شب به دنبال سفر بی نتیجه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه انجام شد. بلینکن روز سه‌شنبه بدون دستیابی به توافقی مشخص در جنگ ۱۰ ماهه غزه خاورمیانه را ترک کرد.

حماس به دنبال توافقی است که به جنگ در غزه پایان دهد و گروگان‌های اسرائیلی و خارجی در غزه را در ازای آزادی بسیاری از فلسطینیان زندانی در اسرائیل آزاد کند. حماس اسرائیل و ایالات متحده را مقصر عدم دستیابی به توافق می‌داند.

تظاهرات برای توقف جنگ در غزه و پایان دادن به تامین مالی اسرائیل در خارج از کنوانسیون ملی دموکراتیک آمریکا در چهارشنبه به شکل گسترده‌ای برگزار شد.

نتانیاهو می گوید جنگ تنها زمانی پایان خواهد یافت که حماس شکست خورده باشد و آتش‌بس برای تبادل گروگان‌ها و زندانیان تنها یک توقف موقتی خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=248360 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x