جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

آتش بس همچنان دور از دسترس است، بلینکن به سفر خاورمیانه ای خود پایان داد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از نهمین سفر خود به منطقه از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، بدون دستیابی به توافق آتش‌بس، خاورمیانه را ترک کرد. بلینکن با تأکید بر اینکه “زمان حیاتی است” در پایان سفر خود در دوحه به خبرنگاران گفت این توافق باید “در روزهای آینده” انجام شود و از حماس خواست تا پیشنهاد جدید ایالات متحده که اسرائیل قبول کرده است، را بپذیرد و هر دو طرف برای نهایی کردن آن تلاش کنند.

بلینکن و میانجی‌گران مصر و قطر امید خود را به این پیشنهاد بسته‌اند که می گویند هدف آن کاهش شکاف‌ها میان دو طرف در جنگ ده‌ماهه است، پس از اینکه مذاکرات هفته گذشته بدون پیشرفتی متوقف شد. انتظار می‌رود که گفتگوهای آتش‌بس در هفته جاری ادامه یابد.

با این حال، حماس به طور مستقیم در این مذاکرات شرکت نمی‌کند و گفته است آخرین پیشنهاد روی میز بیش از حد به خواسته‌های اسرائیل نزدیک است. این گروه نظامی روز سه‌شنبه اعلام کرد اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه حماس از توافق با اسرائیل عقب‌نشینی کرده‌اند، “گمراه‌کننده” است.

این طرح شامل یک آتش‌بس شش‌هفته‌ای اولیه خواهد بود که در طول آن تعداد محدودی از گروگان‌های زن، مسن و بیمار اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. این آتش‌بس به طور نامحدود قابل تمدید است تا مذاکره‌کنندگان مرحله دوم را حل کنند که شامل بازگشت سربازان و اجساد، شروع عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه و اجازه بازگشت غیرنظامیان فلسطینی آواره به خانه‌های خود در شمال نوار غزه خواهد بود.

یکی از مسائل کلیدی در عدم دستیابی به توافق، درخواست دیرینه حماس برای “عقب‌نشینی کامل” نیروهای اسرائیلی از تمامی مناطق غزه بوده است که گفته می‌شود اسرائیل آن را رد کرده است.

بلینکن در پاسخ به سوالی در قطر درباره شرایط عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی در چارچوب آتش‌بس و گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو ممکن است بلینکن را متقاعد کرده باشد که اسرائیل باید نیروهای خود را در کریدور فیلادلفیا، نوار استراتژیک در مرز غزه و مصر، نگه دارد، گفت: “ایالات متحده هیچ‌گونه اشغال بلندمدت غزه توسط اسرائیل را نمی‌پذیرد.”

بلینکن تأکید کرد که توافق به وضوح بر برنامه و محل عقب‌نشینی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) از غزه تأکید دارد و اسرائیل با این موضوع موافقت کرده است.

روز سه‌شنبه، نتانیاهو با خانواده‌های سربازان کشته‌شده و گروگان‌ها در غزه دیدار کرد. برخی از بستگان به رسانه‌های اسرائیلی گفتند نتانیاهو به آنها گفته است اسرائیل دو کریدور استراتژیک در غزه، کریدورهای فیلادلفیا و نتساریم، را ترک نخواهد کرد. دفتر نتانیاهو در این باره اظهارنظری نکرده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه اسرائیل هرگز کریدورهای فیلادلفیا و نتساریم را ترک نخواهد کرد، به عنوان “کاملاً نادرست” رد کرد. این مقام افزود چنین اظهاراتی برای به نتیجه رساندن توافق آتش‌بس “سازنده نیستند.”

بلینکن روز سه‌شنبه از اسرائیل به مصر سفر کرد تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، گفتگو کند. السیسی به او گفت “زمان آن رسیده است که به جنگ جاری پایان داده شود”.

مصر و قطر به همراه ایالات متحده در حال تلاش برای میانجیگری یک آتش‌بس هستند که به گفته دیپلمات‌ها، می‌تواند از بروز یک بحران گسترده‌تر که ممکن است ایران و حزب‌الله در لبنان را نیز درگیر کند، جلوگیری کند.

هراس‌ها از تشدید منطقه‌ای از زمانی افزایش یافته است که حزب‌الله و ایران پس از حمله‌ای در ماه گذشته که به اسرائیل نسبت داده شد و منجر به کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران شد، وعده دادند که واکنش نشان دهند. این حمله پس از حمله اسرائیل به بیروت رخ داد که یک فرمانده ارشد حزب‌الله را کشت.

روز سه‌شنبه در غزه، حداقل ۱۰ نفر در حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه که خانواده‌های آواره را در غرب شهر غزه پناه داده بود، کشته شدند. اسرائیل اعلام کرد این مدرسه به عنوان پایگاهی برای حماس استفاده می‌شده است.

همچنین، اسرائیل اجساد شش گروگان را که در حمله حماس در ۷ اکتبر ربوده شده بودند، پیدا کرد. یک عملیات شبانه در خان یونس در جنوب غزه، اجساد یاگف بوخشتاب، الکساندر دانسیگ، آویراهام موندور، یورام متزگر، نداف پوپل‌ول و حییم پری، همه غیرنظامیانی که از خانه‌هایشان در کیبوتص‌های نزدیک به دیوار مرزی اسرائیل با نوار غزه ربوده شده بودند، پیدا کرد. نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) جزئیاتی درباره نحوه یا زمان مرگ این مردان ارائه نداده است. در ماه‌های اخیر، خانواده‌های هر شش نفر پس از اطلاع از نتایج اطلاعاتی IDF اعلام کرده بودند که این افراد کشته شده‌اند.

حماس اظهارات بایدن درباره عقب‌نشینی این گروه از توافق آتش‌بس غزه را “گمراه کننده” خواند

حماس اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه این گروه فلسطینی در حال عقب‌نشینی از توافق آتش‌بس با اسرائیل است را “منعکس کننده موضع واقعی” این گروه نمیداند.

حماس، روز سه شنبه ۲۰ اوت، در واکنش به اظهارات روز دوشنبه جو بایدن پیرامون تحولات روند مذاکرات آتش‌بس غزه اعلام کرد سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه این گروه فلسطینی در حال عقب‌نشینی از توافق آتش‌بس با اسرائیل است “گمراه کننده” خواند و تاکید کرد “منعکس کننده موضع واقعی جنبش که مشتاق توقف درگیریها است، نمی‌باشد”.

حماس همچنین میگوید که پیشنهادی که اخیراً به این گروه ارائه شده است “برخلاف آنچه طرفین در ٢ ژوئیه به توافق رسیده بودند، می‌باشد” که این امر به گفته حماس به عنوان پاسخ مثبت و رضایت آمریکا از شرایط جدید نتانیاهو در قبال نوار غزه تلقی می‌شود. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه پس از سخنرانی در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در شیکاگو، در پاسخ به پرسش‌هایی درباره توافق آتش‌بس غزه گفت: «اسرائیل می‌گوید که می‌تواند این (قضیه) را حل کند، آنها آماده‌اند. اما به من گفته شده‌ که اکنون حماس در حال عقب‌نشینی (از توافق) است». وی افزود: «باید دید. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد».

https://akhbar-rooz.com/?p=248316 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x