پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

بی سابقه ترین اعتراض های پرستاران در ایران؛ دولت و مجلس نمی شنوند

اعتراضات پرستاران در شهرهای مختلف کشور روز سه شنبه ادامه يافت. بخش هایی از کادر درمانی کشور، از جمله «ماماها» به اين اعتراضات پيوسته اند. گزارش هایی از حملات نيروی انتظامی به اعتراضات پرستاران منتشر شده و دو پرستار معترض در اراک دستگير شدند. دبیرکل خانه پرستار گفته است این اعتراضات در طول عمر پرستاری مدرن بی‌سابقه است. بنابر گزارش ها اعتراضات پرستاران به بيمارستان های 20 شهر سرايت کرده است. بسياری از شعارهای پرستاران در تجمع های اعتراضی بازنشستگان و کارگران تکرار می شود که نشانه ی «هم سرنوشتی» اين اقشار و طبقات زحمتکش با يکديگر می باشد. در تجمعات بازنشستگان که اين روزها برگزار می شود، آن ها حمايت قاطع خود را از پرستاران و خواست های آن ها اعلام می دارند. تشکل های مستقل کارگری و فرهنگی نيز با صدور بيانيه هایی از اعتراضات پرستاران حمايت کرده اند
تجمع اعتراضی امروز پرستاران در همدان

اعتراضات پرستاران در شهرهای مختلف کشور روز سه شنبه ادامه یافت. بخش هایی از کادر درمانی کشور، از جمله «ماماها» به این اعتراضات پیوسته اند. گزارش هایی از حملات نیروی انتظامی به اعتراضات پرستاران منتشر شده و دو پرستار معترض در اراک دستگیر شدند.

پرستاران خواهان صدور احکام جدید بر مبنای افرایش حقوق و سختی کار و فوق العاده خاص با ضریب مناسب، محاسبه ی کارانه پرستاران بر اساس ثبت اقدامات پرستاری، برخورداری از مزایای رفاهی و مناسبتی مانند سایر کارکنان دولت و نهادهای عمومی و حذف اضافه کار اجباری و پرداخت دستمزد مناسب بر اساس تورم موجود سالیانه و بر اساس فرمول اداره کار و قانون ارتقاء بهره وری هستند.

موج اصلی اعتراض اکنون در بیمارستان های مشهد در جریان است و ماماها به صف پرستاران ملحق شده اند. ماموران در بیمارستان ها حضور یافته اند. روز سه شنبه پرستاران در بیمارستان های شریعتی مشهد، ابن سینا، اما رضا و هاشمی نژاد، تجمع های اعتراضی برگزار کردند. ماموران حراستی در تلاش هستند با تهدید پرستاران بیمارستان های مشهد به اعتراضات آن ها خاتمه دهند. عناصر حراست بیمارستان «امام رضا»ی مشهد درهای این مرکز درمانی را بسته و ورود و خروج پرستاران را کنترل می کنند.

در همدان پرستاران و کادر درمانی در برابر دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند.

در آبادان پرستاران بیمارستان طالقانی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دو تن در جریان تجمع اعتراضی پرستاران در اراک بازداشت شدند. معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی از بازداشت دو تن در جریان تجمع اعتراضی پرستاران در روز دوشنبه بیست و نهم مرداد، در اراک خبر داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در خصوص دلایل بازداشت این شهروندان مدعی شد که “این دو شهروند جزو کادر پرستاری نبودند و قصد داشتند در جریان تجمع پرستاران اخلال و ناآرامی ایجاد کنند و با نیروهای پلیس نیز درگیر شدند.” احسان آنقی در ادامه افزود: “برای آنان پرونده تشکیل و تحویل مراجع قضائی شدند.” در این گزارش به هویت و محل نگهداری شهروندان بازداشتی اشاره نشده است.

روز دوشنبه نیز گروه‌های پرستاری و کادر درمان برای رسیدگی به مطالبات خود تجمع کردند. این تجمعات در شهرهای مختلفی از جمله اراک، مشهد و یاسوج شکل گرفت. پرستاران معترض در برخی شهرها نیز دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. دبیرکل خانه پرستار گفته است این اعتراضات در طول عمر پرستاری مدرن بی‌سابقه است. بنابر گزارش ها اعتراضات پرستاران به بیمارستان های ۲۰ شهر سرایت کرده است.

از جمله شعارهای پرستاران «وعده زیاد شنیدیم؛ جوابی هم ندیدیم»؛ «ما که نماد صبریم، صبرمون سر رسیده»؛ «پرستار داد بزن، حقت رو فریاد بزن»؛ «نه به اضافه کاری اجباری»؛ «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»؛ «تعرفه ما کجاست، توی جیب شماهاست»؛ «پرستار می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»؛ «با کرونا جنگیدیم، حمایتی ندیدیم»؛ «از شیراز تا مشهد، اعتصاب اعتصاب»؛ می باشد.

بسیاری از شعارهای پرستاران در تجمع های اعتراضی بازنشستگان و کارگران تکرار می شود که نشانه ی «هم سرنوشتی» این اقشار و طبقات زحمتکش با یکدیگر می باشد. در تجمعات بازنشستگان که این روزها برگزار می شود، آن ها حمایت قاطع خود را از پرستاران و خواست های آن ها اعلام می دارند. تشکل های مستقل کارگری و فرهنگی نیز با صدور بیانیه هایی از اعتراضات پرستاران حمایت کرده اند.

مجلس و دولت که این روزها در حال چانه زنی و سهمیه بری از قدرت هستند، در مورد اعتراضات پرستاران سکوت کرده اند. این سکوت حتی در رسانه ها و سایت های اصلاح طلب هم برقرار است.

https://akhbar-rooz.com/?p=248281 لينک کوتاه

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x