جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

«فرانسه تسلیم ناپذیر» ماکرون را به برکناری از قدرت تهدید کرد

ژان لوک ملانشون و چندین نماینده حزب «فرانسه تسلیم ناپزیر» در متنی که روز شنبه در La Tribune Dimanche منتشر شد، رئیس جمهور را به دلیل امتناع وی از «توجه به» نتایج انتخابات مجلس ملی، به «کودتای نهادی علیه دموکراسی» متهم کردند. آن‌ها تهدید کردند که در صورتی که ماکرون “لوسی کسته”، نامزد ائتلاف جبهۀ جدید مردمی را به عنوان نخست وزیر معرفی نکند، روند برکناری وی را آغاز می‌کنند. 

به گزارش ار. اف. ای؛ نمایندگان حزب ملانشون به به ماده ۶۸ قانون اساسی استناد می‌کنند که به پارلمان اجازه می‌دهد رئیس‌جمهور را به دلیل «عدم انجام وظایفش که آشکارا با اجرای مأموریت‌اش ناسازگار است» عزل کند. آن‌ها معتقدند «امتناع از توجه به انتخابات قانون‌گذاری و تصمیم به نادیده گرفتن آن»، به نوعی «به منزله عدم رعایت الزامات اساسی مأموریت ریاست‌جمهوری است».

هرچند که این تهدید خیلی زود با مخالفت‌هایی در درون ائتلاف جناح چپ روبه رو شد، اما علاوه بر آن، موانع دیگری هم بر سر راه چنین روندی قرار دارد. به گفته کارشناسان قانون اساسی، این رویه تقریباً هیچ شانسی برای موفقیت ندارد.

برای راه‌اندازی چنین روندی، طرح مذکور بایستی به امضای ۱۰ درصد نمایندگان مجلس (۵۸ نفر) یا ۱۰ درصد نمایندگان مجلس سنا (۳۵ نفر) برسد. گروه نمایندگان «فرانسه تسلیم ناپزیر» به رهبری ماتیلد پانو با داشتن ۷۲ نماینده در مجلس چنین توانایی را دارد. 

اما بر اساس ماده ۶۸ قانون اساسی، تنها “دیوان عالی”، متشکل از نمایندگان دو مجلس قادر به عزل رئیس جمهور است و برای اینکه جلسه این دیوان تشکیل شود، دو سوم نمایدگان مجلس و سپس دو سوم نمایندگان سنا باید به این درخواست رای دهند. پس از تشکیل دیوان عالی، یک ماه فرصت هست تا نمایندگان پارلمان با رأی مخفی در مورد عزل رئیس جمهور تصمیم بگیرند. در این مرحله هم به حداقل دو سوم آرا نمایندگان پارلمان نیاز هست. 

مشکل اینجاست که جبهه جدید مردمی به تنهایی تنها ۳۳.۴ درصد از کرسی‌های مجلس ملی را در اختیار دارد، عددی که از ۶۶.۶ درصد کرسی لازم برای تشکیل دیوان عالی دور است. دشوارتر آنکه نمایندگان «فرانسه تسلیم ناپزیر» بدون در نظر گرفتن متحدانش که از این موضع آن‌ها فاصله گرفتنه‌اند، تنها ۱۲.۵ درصد کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند. 

مهمتر از همه اینکه در سنا هم بایستی چنین رویه‌ای طی شود. امری که با وجود اکثریت نمایندگان راست میانه در این مجلس دشوار به نظر می‌رسد. 

پس از گذشت حدود یک ماه ونیم از برگزاری انتخابات مجلس ملی، امانوئل ماکرون قرار است روز جمعه با سران احزاب مختلف به منظور مشورت برای انتخاب نخست وزیر جدید دیدار کند. 

https://akhbar-rooz.com/?p=248247 لينک کوتاه

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x