پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دست‌کم هشت نفر به طور همزمان در ایران اعدام شدند

در پی ادامه روند اعدام‌ها در ایران منابع خبری از اعدام دست‌کم هشت زندانی دیگر طی یک روز در زندان‌های ایران خبر دادند. همزمان فشارها و حملات به زندانیان زن معترض به اعدام‌ها از سوی ماموران زندان‌ها صورت می‌گیرد.

براساس گزارش رسانه‌های حقوق بشری بامداد دوشنبه ۲۹ مرداد/ نوزدهم اوت دست‌کم هشت زندانی دیگر در ایران اعدام شدند.

به گزارش ار. اف. ای در میان این افراد سه شهروند بلوچ و دو تبعه افغانستان بوده که همگی در زندان یزد محبوس بودند و اتهام آنها مرتبط با مواد مخدر یا قتل بوده است.

همچنین سه نفر در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.

روز جمعه شانزدهم اوت وب‌سایت حقوق بشری هرانا از اعدام دست‌کم هفت نفر در ایران طی دو روز خبر داد که در ارتباط با اتهامات مربوط به مواد مخدر صورت گرفته بود.

در میان آنها نیز یک شهروند بلوچ محبوس در زندان بم بود و بقیه در زندان سبزوار و همچنین زندان قزلحصار کرج بودند.

روند اعدام‌ها در ایران اعتراض سازمان‌های حقوق بشری و همچنین فعالان داخلی را برانگیخته است.

به تازگی فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز از روند اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده است.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»  از بیش از هشت ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و تعدادی از زندانیان سیاسی نیز با آن همراه شده‌اند.

در عین حال اعتراض زندانیان زن سیاسی به روند اعدام‌ها با واکنش خشن جمهوری اسلامی مواجه شده‌ است.

مریم یحیوی، زندانی سیاسی محبوس در اوین، با تایید گزارش‌ها درباره یورش اخیر ماموران زندان به زنان معترض به اعدام‌ها روز یکشنبه ۱۸ اوت در نامه‌ای نوشت: «زورشان را در بازوهای‌شان جمع کردند و بر سر و جان ما نشاندند.»

همچنین روز سه‌شنبه گذشته نیز ماموران زندان اوین به زنانی که برای همراهی با کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» برای اعتراض به حکم اعدام رضا رسایی تجمع کرده بودند حمله کردند.

خانواده نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل در بیانیه‌ای از ضرب و شتم وی و همچنین دیگر زندانیان زن تجمع کننده خبر دادند.

به گفته خانواده نرگس محمدی، این زندانی سیاسی نیز پس از چند ضربه مشت که از سوی مردان نهادهای نظامی و امنیتی به قفسه‌ سینه‌ او وارد می‌شود، دچار حمله‌ تنفسی و درد در ناحیه‌ سینه می‌شود و در حیاطِ زندان روی زمین می‌افتد.

در بیانیه خانواده محمدی آمده : «در شرایط امنیتی ایجاد شده هیچ اقدامی برای انتقال او به بهداری زندان یا بیمارستان انجام نمی‌دهند. پزشکِ زندان وارد بند می‌شود و نرگس اعلام می‌کند، در اعتراض به ضرب‌وشتم شکایت خواهد کرد.»

طبق این اطلاعات، خانم محمدی به بیمارستان منتقل نشده و تنها یک بار به بهداری زندان و یک بار به بهداری داخل بند مراجعه کرده و در زندان است.

روند اجرای اعدام طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و بنابر برآورد سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، تنها طی یک ماه پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، دست‌کم ۸۷ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند.

براساس آمار سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال گذشته دست‌کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند که از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد.

در سال گذشته ۱۷۲ نفر دیگر هم به اعدام محکوم شدند که ۵ نفر آنها به اعدام در ملاعام محکوم شده بودند.

در همین دوره نیز احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

آمار اعدام‌ها در ایران همواره باعث اعتراضات و واکنش‌های فراوان افراد و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل حدود ۷۵ درصد اعدام‌های ثبت‌شده در سال ۲۰۲۳ در ایران رخ داده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=248202 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x