پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

بلینکن: مذاکرات کنونی شاید آخرین فرصت برای دستیابی به آتش‌بس در غزه باشد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از اسرائیل و حماس خواست تا تلاش‌ها برای آتش‌بس در نوار غزه را از مسیر خارج نکنند.

بلینکن گفت: «این ممکن است آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس باشد.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، یکشنبه اعلام کرد که آتش‌بس در نوار غزه «هنوز امکان پذیر است.»

این در حالی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و حماس در ابتدای سفر بلینکن به اسرائیل، اتهاماتی مبنی بر ناکام‌سازی تلاش‌ها برای دستیابی به توافق را رد و بدل کردند.

بایدن پس از گذراندن تعطیلات آخر هفته در استراحتگاه کمپ دیوید به مطبوعات گفت که مذاکرات همچنان ادامه دارد و «ما تسلیم نخواهیم شد.»

از سویی نتانیاهو یکشنبه به‌رغم دیدگاه مذاکره‌کنندگان اسرائیلی مبنی بر این که ادامه حضور اسرائیل در محور فیلادلفیا در مرز میان غزه و مصر، هرگونه امکان دسیتابی به توافق را منتفی می‌سازد، بر این خواسته پافشاری کرد.

این موضع نتانیاهو دوشنبه در بیانیه‌ای بلافاصله پس از ورود بلینکن به اسرائیل برای دیدار با او منتشر شد. دفتر نتانیاهو در این بیانیه آورد: «افرادی هستند که با انتشار اطلاعات درزیافته، توانایی دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند.»

از سویی رسانه‌های اسرائیلی یکشنبه گزارش دادند که هیئتی متشکل از نمایندگان دولت اسرائیل، ارتش و سرویس شاباک، عازم قاهره شدند.

این گفت‌وگوها قرار است با میانجیگری آمریکا، مصر و قطر این هفته در قاهره پس از جلساتی که در روزهای پنجشنبه و جمعه در دوحه با هدف تلاش برای دستیابی به آتش بس در غزه برگزار شد، از سر گرفته شود.

در پی مذاکرات دوحه که بدون حضور حماس برگزار شد، کشورهای میانجی، از پیشنهادی جدید«برای کاستن از شکاف‌ها» میان اسرائیل و حماس در راستای برقراری آنش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها خبر دادند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «نتانیاهو همچنان به کارشکنی در سر راه دستیابی به توافق ادامه داده و شروط و خواسته‌های جدیدی را با هدف ناکام سازی تلاش‌های میانجیگران و طولانی‌شدن جنگ، تعیین می‌کند.»

نتانیاهو نیز متقابلا خواستار اعمال فشار بیشتر بر حماس به دلیل «مخالفت» با پیشنهاد آتش‌بس در غزه شده است.

گسترش عملیات نظامی اسرائیل در رفح

به گزارش وب‌سایت اسرائیلی «والانیوز»، هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش، دستور تشدید عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرده و بودجه ییشتری را به ارتش در این منطقه، تخصیص داد.

بر اساس این گزارش، برآوردهای ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که نابودی «تیپ رفح» وابسته به حماس، شروط مذاکرات کنونی برای آزادی گروگان‌ها را بهبود می‌بخشد.

در حملات شب گذشته اسرائیل به نوار غزه، ۱۹ نفر از جمله یک زن و شش فرزندش کشته شدند.

کشورهای میانجی‌ امیدوارند به جنگی پایان دهند که به گفته مقامات بهداشتی غزه تا این لحظه بیش از ۴۰ هزار کشته فلسطینی برجای گذاشته و اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار را آواره ساخته و فاجعه‌ای انسانی به بار آورده است.

حملات هوایی بامداد یکشنبه

به گفته بیمارستان «شهدا الاقصی»، جدیدترین حمله هوایی اسرائیل در بامداد یکشنبه به خانه‌ای در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه، منجر به کشته‌شدن یک زن و شش فرزندش شد.

وزارت بهداشت غزه نیز گزارش داد که در حمله هوایی به شهر جبالیا در شمال نوار غزه، دو آپارتمان در یک ساختمان مسکونی هدف قرار گرفت که در نتیجه آن دو مرد، یک زن و دخترش کشته شدند.

طبق گزارش بیمارستان «العوده» ۴ نفر نیز در جریان یک حمله هوایی دیگر به مرکز غزه، کشته شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=248200 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x