دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نخستین مورد ابتلا به «آبله میمون» در خارج از آفریقا تایید شد

مقامات بهداشتی جهان روز پنجشنبه نخستین مورد عفونت با سویه جدیدی از ویروس ام‌پاکس که پیشتر «آبله میمون» نامیده می‌شد را در سوئد تایید کردند و آن را با شیوع رو به رشد این ویروس در آفریقا مرتبط دانستند.

این نخستین نشانه شیوع این سویه ام‌پاکس در خارج از قاره آفریقا است.

مقامات بهداشتی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند بیمار زمانی که در آفریقا بود، در راستای شیوع نوع جدید ویروس در آن قاره، به ویروس مبتلا شد و کانون تحت درمان قرار گرفته است.

شناسایی عفونت به این سویه مسری ام‌پاکس درست یک روز پس از آن صورت گرفت که سازمان جهانی بهداشت شیوع این بیماری را یک «وضعیت اضطراری جهانی» در حوزه بهداشت عمومی اعلام کرد.

این دومین بار در سه سال گذشته است که سازمان بهداشت جهانی اپیدمی امِ‌پاکس یا آبله میمون را یک وضعیت اضطراری جهانی معرفی می‌کند.

از ابتدای سال جاری میلادی، تنها در جمهوری دموکراتیک کنگو، بیش از ۱۴ هزار مورد ابتلا به این بیماری و ۵۲۴ مورد مرگ گزارش شده است.

مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا می‌گویند در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد از موارد ابتلا در کنگو مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است، که ۸۵ درصد از مرگ و میرها را نیز شامل می‌شود.

آبله میمون یا ام‌پاکس یک بیماری ویروسی است که به راحتی بین افراد و همچنین از حیوانات آلوده منتقل شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این بیماری می‌تواند از طریق تماس نزدیک مانند لمس کردن، بوسیدن یا رابطه جنسی و همچنین از طریق وسایل آلوده مانند ملحفه، لباس و سوزن منتشر شود.

بر خلاف موارد قبلی شیوع ام‌پاکس، که ضایعات پوستی آن بیشتر در قفسه سینه، دست‌ها و پاها نمایان می‌شد، شکل جدید آن باعث ایجاد علائم و ضایعاتی خفیف‌تر در اندام تناسلی می‌شود. این موضوع تشخیص را سخت‌تر می‌کند و از همین رو افراد ممکن است بدون این که بدانند مبتلا هستند دیگران را نیز بیمار کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=247970 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x