دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

آمریکا ۲۰ میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می فروشد

در بحبوحه تلاش ها برای آتش بس، ایالات متحده روز سه شنبه 23 مرداد با فروش جنگنده‌ها و سایر تجهیزات نظامی به ارزش 20 میلیارد دلار به اسرائیل که به جنگ 10 ماهه خود در نوار غزه ادامه می‌دهد، موافقت کرد. حماس اعلام کرده در مذاکرات روز پنجشنبه آتش بس شرکت نخواهد کرد و پاسخ آنها همان چیزی است که حدود یک ماه و نیم پیش به طرح آتش‌بس جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا داده بودند. اسرائیل در اين نشست شرکت مند، با این حال بنیامین نتانیاهو به علت افزودن خواسته‌های جدید به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند نتانیاهو با هدف از بین بردن امید برای توافق دست به این کار زده است

ایالات متحده روز سه شنبه ۲۳ مرداد با فروش جنگنده‌ها و سایر تجهیزات نظامی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به اسرائیل که به جنگ ۱۰ ماهه خود در نوار غزه ادامه می‌دهد، موافقت کرد، وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد که تحویل این تسلیحات به اسرائیل در طول چند سال آینده انجام خواهد شد.

بر اساس بیانیه پنتاگون، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، فروش هواپیماهای جنگی F-15 و دیگر تجهیزات به ارزش تقریبی ۱۹ میلیارد دلار، علاوه بر مهمات تانک به ارزش ۷۷۴ میلیون دلار، مهمات خمپاره‌ای به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار و خودروهای نظامی به ارزش ۵۸۳ میلیون دلار را تایید کرد.

انتظار می‌رود تولید جت‌های جنگنده F-15 و هواپیماهای بوئینگ سال‌ها طول بکشد و تحویل آن از سال ۲۰۲۹ آغاز شود.

طبق گفته پنتاگون، تحویل سایر تجهیزات در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

یک کارشناس گفت برخی از تحویل‌ها ممکن است قبل از سال ۲۰۲۶ انجام شود.

پنتاگون اعلام کرد: «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و برای منافع ملی آمریکا مهم است که به اسرائیل کمک کند تا توانمندی‌های دفاع از خود را قوی و آماده حفظ کند».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» از مقامات آمریکایی برای کمک به اسرائیل جهت حفظ برتری نظامی «کیفی» خود در منطقه و تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل تشکر کرد.

پیشتر در ماه ژوئن مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که ایالات متحده از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر تاکنون بیش از ۱۰ هزار بمب سنگین به وزن هر کدام ۲ هزار پوند و هزاران موشک « هیلفایر» به اسرائیل تحویل داده است.

جنگ غزه باعث ویرانی گسترده این باریکه فلسطینی شده و تاکنون بیش از ۴۰ هزار تن از غیرنظامیان که اغلب آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند در بمباران‌های اسرائیل کشته شدند.

بایدن: توافق آتش‌بس در غزه به بازدارندگی حمله ایران به اسرائیل کمک می‌کند

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت توافق آتش‌بس در غزه «به بازدارندگی ایران از حمله به اسرائیل کمک می‌کند».

بایدن پس از ورود به ایالت نیواورلئان در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها از انجام حمله تلافی‌جویانه علیه اسرائیل خودداری کند، گفت: «من چنین انتظاری دارم.»

گزارش‌ها از افزایش تلاش دولت آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه حکایت دارد.

ایران اسرائیل را مسئول ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران می‌داند و گفته است که انتقام آن را خواهد گرفت.

نشست آمریکا و مصر و قطر با هدف نهایی کردن توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها قرار است پنجشنبه (۱۵ اوت) برگزار شود.

بایدن همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شانس دستیابی به آتش‌بس در حال کاهش است، گفت: «رسیدن به توافق در حال سخت‌تر شدن است.» او در عین حال تاکید کرد که «ما به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم.»

حماس تاکنون اعلام کرده است که در این نشست شرکت نخواهد کرد و پاسخ آنها همان چیزی است که حدود یک ماه و نیم پیش به طرح آتش‌بس جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا داده بودند.

اسرائیل اما گفته است هیاتی را به این نشست اعزام خواهد کرد با این حال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر به علت افزودن خواسته‌های جدید به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند نتانیاهو با هدف از بین بردن امید برای توافق دست به این کار زده است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت گفت که «هدف کلی کشورش در خاورمیانه کاهش تنش است.»

روز گذشته جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هشدار داد که ایران ممکن است در این هفته حمله بزرگی به اسرائیل انجام دهد و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران درخواست کشورهای غربی برای پرهیز از حمله به اسرائیل را «وقیحانه» خوانده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید دو راکت از غزه شلیک شد که یکی از آنها در دریا سقوط کرد و دیگری به خاک اسرائیل نرسید.

https://akhbar-rooz.com/?p=247840 لينک کوتاه

3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x