جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نه از شاه خبری ‏هست و نه از شاهزاده؛ ‏ قهرمان المپیک پاریس، مدال قهرمانی را می فروشد؛ آنقدر شور بود که خان هم فهمید؛ رئال مادرید- آتالانتا؛ سوپر جام اروپا ؛ ساعت ۲۱ چهارشنبه شب

نازک بین-روزنامه NRK نروژ؛ با قلمی که غم چاشنی آن است ، از مواضع سولفرد کوآندا وزنه‌بردار نروژی که در وزن ۸۱ کیلوگرم قهرمان المپیک پاریس شد، مطلبی را تهیه کرده و با حرارت نیز، آه و سوز های خانم سولفرد، را منعکس کرده است. در این مطلب ،روزنامه نگاران طرف مصاحبه ، با قهرمان نروژی همراهی و از درآمد اندک وزنه‌برداران نروژ، نوشته اند . لازم است، اشاره کنم: مردم این کشور کم‌جمعیت، تا حدی قطبی و بایر، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، با دارا بودن یک سیستم رفاهی کاملاً یکپارچه، از زندگی سطح بالایی برخوردار هستند. ثبات سیستم تولید و رفاه مدرن نروژ به وجود صندوق  پس انداز ملی که پس از استخراج و فروش نفت تاسیس شد،متکی است. این صندوق به صورت مستمر و از محل درآمدهای حاصل از بهره برداری از منابع طبیعی و به ویژه نفت دریای شمالی در حال انباشت ثروت بیشتری برای تامین زندگی حداقل چند نسل دیگر نروژ است . براساس داده‌های سازمان ملل متحد ،نروژ در سالهای متوالی جزء کشورهای با سرانه تولید ناخالص داخلی بالای ۸۰،۰۰۰ دلار بوده است. با این وصف، طی چند سال اخیر هزینه هائی که دولت بر شهروندان تحمیل می کند، موجب شده تا درآمدهای آنان بیشتر در حوزه هائی مثل مالیات، خرید کالاها با قیمت های گران، تامین مسکن و ایاب و ذهاب، هزینه و خرج شود! به این علت است که خانم وزنه بردار قهرمان المپیک،از وضعیت مالی و درآمدی خود نگران و گله مند است.!!

سولفرد کوآندا ۲۵ ساله با یک رکورد المپیکی در بازی‌های پاریس قهرمان شد و با مجموع ۲۷۵ کیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت. وزنه‌برداران مصر و اکوادور با مجموع ۲۶۸ و ۲۶۷ کیلوگرم مدال‌های نقره و برنز را به دست آوردند.کوآندا گفت: در حال حاضر احساس می‌کنم یک الهه هستم. اما ،شاید دوباره به عنوان برق‌کار به فعالیتم ادامه دهم، واقعا نمی‌دانم. شاید مجبور شوم مدال طلا را به فروش برسانم تا برای تأمین مالی آمادگی برای المپیک ۲۰۲۸ هزینه کنم.

نه از شاه خبری ‏هست و نه از شاهزاده. ‏

اگر رئال مادرید قهرمان شود، با فاصله گرفتن از بارسلونا و میلان، به تیمی تبدیل خواهد شد که بیشترین قهرمانی سوپرجام یوفا را کسب کرده. رئال مادرید در دیدار چهارشنبه شب خود با تیم ایتالیایی آتالانتا در ورزشگاه ملی ورشو، لهستان، به دنبال کسب رکورد شش بار قهرمانی سوپرجام یوفا است. آنها در حال حاضر پنج عنوان قهرمانی سوپرکاپ را در اختیار دارند.شاگردان کارلو آنچلوتی پس از پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۳-۲۴ ،  در سوپر جام بازی خواهند کرد . این سومین باری است که رئال مادرید و آتالانتا پس از تساوی مقابل یکدیگر در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۰-۲۱، به مصاف یکدیگر می روند. از سوی دیگر، آتالانتا برای کسب اولین جام خود در این رقابت ها با کهکشانها رقابت خواهد کرد. آنچلوتی در نشست خبری قبل از بازی با آتالانتا ،تایید کرد که امباپه آماده است و ممکن است روانه میدان شود. او ،حتی گفت که امباپه ممکن ‏است در صورت کشیده شدن بازی به پنالتی‌ها، پنالتی بزند. ‏با اینحال وقتی یک خبرنگار از آنچلوتی پرسید که آیا امباپه شاهزاده‌ای ‏است که باید در رئال ثابت کند لیاقت پادشاه شدن را دارد، کارلتو ،از ‏این توصیف خوشش نیامد و گفت :رئال بهترین بازیکنان دنیا را دارد ‏که در یک محیط سالم رقابت می‌کنند .در این تیم ،نه از شاه خبری ‏هست و نه از شاهزاده. ‏!

جان‌پیرو گاسپرینی، سرمربی آتالانتا، در نشست خبری بازی با رئال ‏مادرید گفت:  تیم اش برای غافلگیر کردن حریف به سوپرجام اروپا آمده ‏است.‏ما هیچ مشکلی نداریم. این بازی پرستیژ زیادی دارد. با روحیه ‏خوب و با اشتیاق برای غافلگیر کردن همه به اینجا آمده‌ایم. بازی ‏خیلی سختی خواهد بود. رئال تیمی است که در کل دنیا بیشترین ‏جام‌ها را برده .ولی ما هم سعی می‌کنیم غرورمان را به همه نشان ‏بدهیم. ‏روی کاغذ شانس آنها برای قهرمانی بیشتر است. آنها بدون باخت به اینجا رسیده‌اند. سورپرایزها ‏همیشه اتفاق نمی‌افتد ولی در فوتبال هیچوقت نمی‌شود سورپرایز را ‏کلا کنار گذاشت و گفت این بار نمی‌شود.

بازی سوپرکاپ از ساعت ۲۲:۳۰ شب (چهارشنبه ۲۴ مرداد، ۱۴ اوت) به میزبانی استادیوم ملی ورشو (ناردوی) و به قضاوت ساندرو شرر سوئیسی ، برگزار خواهد شد.

تولد مسی جدید کاتالونیا

۱۲ ماه پیش در جام خوان گامپر، تاتنهام حریف بارسلونا بود. در آن مسابقه کاتالان‌ها لامینه یامال وینگر ۱۶ ساله را روی نیمکت خود قرار دادند. یامال که در تور پیش فصل بارسا در ایالات متحده فرصت کمی برای بازی داشت در جام گامپر، در حضور ۱۵ دقیقه‌ای خود کولاکی به پا کرد و از بند نیمکت آزاد شد. اتفاقی که در آن بازی رخ داد شاید مهم‌ترین بازی ۱۵ دقیقه‌ای در تاریخ اخیر بارسا بود، زیرا یامال دفاع تاتنهام را شکافت و به این ترتیب ثابت کرد که آماده است تا در تیم اصلی به یک بازیکن ثابت تبدیل شود و در اسپانیا و اروپا طوفانی به پا کند.در بارسلونا، ناگهان امیدی به وجود آمد. آبی‌اناری‌ها وضعیت مالی مناسبی نداشتند و هیچ دلیل واقعی برای خوشبین بودن به تیم خود نمی‌دیدند. اما یک بازیکن منحصر به فرد و ستاره پیدا شد که امید را به کاتالونیا آورد. از آن زمان، یامال به ستاره فوتبال جهان تبدیل شده است؛ همان بازیکنی که ساکنان کاتالونیا همیشه احساس می‌کردند می‌تواند بهترین باشد. مقایسه‌ها او با برنده هشت‌بار توپ طلا یعنی لیونل مسی زود شروع شد و تقریباً هر روز تکرار می‌شد، زیرا رسانه‌ها و همچنین بازیکنان سابق و فعلی فوتبال اسپانیا، همگی حرف خود را می‌گفتند اما بارسا با یک اقدام دوراندیشانه، شماره ۱۰ را به او نداد تا یامال از این فشار در امان باشد.با وجود اینکه یامال فقط ۱۷ سال سن دارد، اکنون در مرحله‌ای از دوران حرفه‌ای خود است که هر حرکت او به عنوان بهترین استعداد جوان فوتبال اسپانیا مورد بررسی قرار می‌گیرد. او، از زمانی که قهرمانی جام گامپر برابر تاتنهام را به ارمغان آورد، تا حالا راه زیادی را پیموده است، اما پس از اتفاقاتی که در پی آن رخ داد، شکی نیست که از آن بازی برای دهه‌ها به عنوان لحظه‌ای که یک فوق‌ستاره برای اولین بار در کاتالونیا معرفی شد، صحبت خواهد شد.

آنقدر شور بود که خان هم فهمید

ایسنا،در مطلب انتقادی و اعتراضی نوشته است: بدون شک آزاردهنده‌ترین اتفاق در اوج شگفتی تکواندوکاران ایران در المپیک پاریس، گزارش‌های صورت گرفته از سوی گزارشگران سیما بود! از روز ابتدایی تا روز پایانی مسابقات تکواندو، گزارش‌های غیراستاندارد و گوشخراش یکی از گزارشگران در شبکه ورزش و گزارش‌های کسل‌کننده و خواب‌آور دیگر گزارشگر از شبکه سوم، روی اعصاب مخاطبان راه می‌رفت .

بدون شک ارائه یک گزارش استاندارد، کم‌ترین توقعی است که مردم از گزارشگران تلویزیونی در رویدادهای مهمی همچون المپیک دارند و ایجاد حس رضایت در بینندگان، بزرگترین هدفی است که باید از سوی سازمان صداوسیما مدنظر قرار گیرد؛ به طور حتم برای برآورده کردن چنین توقعی با استفاده از گزارشگران توانمند، خوش‌صدا و مسلط به رشته ورزشی مربوطه محقق می‌شود؛ اتفاقی که به طور حتم حداقل در مورد رشته‌ای مانند تکواندو در المپیک پاریس رخ نداد و هر چه عملکرد تکواندوکاران شگفت‌انگیزتر می‌شد، نوع گزارش‌های گزارشگران تلویزیونی بیشتر در ذوق می‌زد.

هنگام پخش مسابقات تکواندوی ملی‌پوشان ایران در المپیک از شبکه ورزش، گزارشگر مربوطه با به کار بردن عبارات عجیب و غریب، فریادهای بی‌مورد و الفاظ بی‌جا، سعی می‌کرد حتی بیش از نمایش تکواندوکاران، محور توجهات باشد و بارها و بارها بیننده به جای اینکه ذهنش درگیر عملکرد خیره‌کننده تکواندوکاران باشد و از شنیدن گزارش مسابقه لذت ببرد ،باید از خود می‌پرسید که این دیگر چه نوع گزارشی است و چرا باید چنین مسابقه حساس و جذابی را با چنین گزارش غیراستانداردی، تماشا کند.  

گزارشگری که در فاصله زمانی اندکی پس از پایان بازی، بریده گزارش‌های عجیب و غریب اش در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و مورد انتقاد بینندگان قرار گرفته بود ،نه تنها از سوی سازمان صداوسیما با منع گزارش یا تذکر مواجه نشد .بلکه در ادامه مسیر به دلیل فریادهای گوش‌خراش اش با گرفتگی صدا هم مواجه شد و مشخص نبود به چه دلیل فرد دیگری برای گزارش مسابقات تکواندوکاران جایگزین وی نمی‌شود. مردم به چه علت باید مسابقات را با صدای گرفته این گزارشگر و فریادهای تکراری وی که به نوعی به عذاب دادن بینندگان تبدیل شده بود، نظاره کنند.

این همه ماجرا نبود و گزارش‌های صورت گرفته از سوی این گزارشگر، صدای جامعه تکواندو را نیز بلند کرده بود و برخی از آن‌ها عنوان کردند که این گزارشگر برخی فنون تکواندو را نیز به اشتباه گزارش می‌کند. برخی موارد عنوان شده از سوی وی در مسابقات مختلف، صحیح نیست.  در نقطه مقابل ،پخش مسابقات تکواندو از شبکه سوم سیما با گزارش‌هایی خسته کننده و کسالت‌بار همراه بود و در زمان برخی صحنه‌های بسیار حساس، گویی اتفاق خاصی رخ نداده است و با روندی کاملا یکسان در اکثر صحنه‌ها روبرو بودیم و هیچ تفاوت خاصی بین صحنه‌های مختلف مسابقه از سوی گزارشگر وجود نداشت!

سوال مهم این است که به چه علت چنین تفاوت فاحشی بین نوع گزارش‌های صورت گرفته از سوی گزارشگران دو شبکه سیما وجود داشت و با یک گزارش استاندارد و دلچسب از سوی گزارشگران مربوطه در صحنه حساس و تکرار نشدنی المپیک روبرو نبودیم !چگونه ممکن است در مورد یک صحنه حساس صدای گزارشگر تا حدی بالا برود که با گرفتگی صدا مواجه شود و شنونده تا مرز پاره شدن پرده گوش اش برود، و در شبکه‌ای دیگر با صدای گزارشگر به خواب فرو رود؟  

پاداش ۴ مدال‌ هنگ کنگ بیشتر از ۴۰ طلای آمریکا در المپیک!

هنگ کنگ به ۴ مدال آور المپیکی خود «بیشتر از پاداش قهرمان این رقابت‌ها» پرداخت کرد.آمریکا قهرمان المپیک پاریس در مجموع با پرداخت ۸.۶ میلیون دلار بیشترین پاداش را در پایان مسابقات به ورزشکاران پرداخت کرد.آمریکا در مسابقات المپیک پاریس با ۴۰ طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز در مجموع ۱۲۶ مدال کسب کرد.آمریکا جزو کشورهایی است که پاداش کمی به ورزشکاران مدال آورش پرداخت می کند.این کشور به مدال طلا ۳۷۵۰۰ دلار جایزه پرداخت می‌کند. به مدال نقره ۲۲۵۰۰ دلار جایزه و به مدال برنز ۱۵۰۰۰ دلار پاداش پرداخت می‌کند.نشریه گاردین می‌نویسد، ایتالیا با کسب ۷۱ مدال المپیک و پرداخت پاداش ۸.۳۶ میلیون دلار دومین کشوری شد که بیشترین پاداش را به ورزشکاران اش پرداخت کرده است.بر اساس گزارش رسانه انگلیسی، هنگ کنگ با کسب تنها ۲ مدال طلا و ۲ برنز و پرداخت ۱.۹ میلیون دلار بیشتر از ۴۰ مدال طلای آمریکا به ورزشکاران اش پاداش پرداخت کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=247832 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x