پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

آتش بس، دور یا نزدیک؟ حماس: نزدیک بودن توافق «توهم» است

به دنبال اظهارات روز جمعه جو بایدن که گفته بود که توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها «هیچ وقت به این اندازه نزدیک نبوده است»، یک مقام ارشد حماس روز شنبه گفت: «گفتن اینکه ما به توافق آتش بس نزدیک می شویم یک توهم است». سامی ابوزهری، عضو دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای با انتقاد از «گام بزرگ به عقب» در جریان مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه در قطر گفت: «ما با یک توافق یا مذاکرات واقعی مواجه نیستیم، بلکه با تحمیل دیکته‌های آمریکا روبرو هستیم»

به دنبال اظهارات روز جمعه جو بایدن که گفته بود که توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها «هیچ وقت به این اندازه نزدیک نبوده است»، یک مقام ارشد حماس روز شنبه گفت: «گفتن اینکه ما به توافق آتش بس نزدیک می شویم یک توهم است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سامی ابوزهری، عضو دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای با انتقاد از «گام بزرگ به عقب» در جریان مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه در قطر گفت: «ما با یک توافق یا مذاکرات واقعی مواجه نیستیم، بلکه با تحمیل دیکته‌های آمریکا روبرو هستیم».

بر اساس بیانیه مشترکی که در دوحه منتشر شد، ایالات متحده طرحی را برای نزدیک کردن مواضع طرف‌ها پیشنهاد کرده و انتظار می رود که آن‌ها هفته آینده در قاهره، پایتخت مصر برای نهایی کردن توافق با یکدیگر دیدار کنند. 

اطرافیان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید می کنند که هیچ خواسته جدیدی از سوی اسرائیل مطرح نشده است. اما مذاکرات همچنان بر سر چند موضوع اصلی که اسراییل آن‌ها را به عنوان شروط ضروری معرفی می کند، با مانع برخورد کرده است. مسئله «گذرگاه فیلادلفیا»، خط مرزی نوار غزه با مصر که اسرائیلی‌ها می‌خواهند به کنترل آن ادامه دهند؛ نحوه بازگشت فلسطینی‌ها از جنوب به شمال نوار غزه و همچنین هویت زندانیان فلسطینی که اسرائیل باید به عنوان بخشی از یک توافق احتمالی آزاد کند. 

سفر آنتونی بلینکن به اسرائیل

اظهار نظر این مقام ارشد حماس پس از آن اعلام شد که ایالات متحده روز جمعه پس از دو روز مذاکره در دوحه، پیشنهاد توافق اصلاح شده‌ای را برای دستیابی به آتش‌بس در غزه ارائه کرد.  اما حماس بلافاصله «شرایط جدید» اسرائیل را در بحبوحه تشدید فشارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی در منطقه رد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است روز شنبه به اسرائیل سفر کند تا بر اساس این پیشنهاد جدید «دستیابی به توافق» را تسهیل کند. بلینکن در این سفر جدید خود یک ماموریت دوگانه دارد. اول از همه اصلاح جزئیات توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و دوم تلاش برای جلوگیری یا حداقل به تاخیر انداختن تنش‌ها در منطقه.

حملات اسرائیل به لبنان و غزه؛ ۱۰ لبنانی و ۱۷ فلسطینی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند

خبرگزاری دولتی NNA در لبنان روز شنبه اعلام کرد که در پی حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در شهر «نبطیه» در جنوب این کشور، حدود ۱۰ نفر از جمله دو کودک کشته و پنج نفر زخمی شدند.

به نوشته این خبرگزاری، قربانیان همگی شهروندان سوری بودند و آمار نهایی این حمله پس از انجام آزمایش «دی‌ان‌ای» برای تعیین هویت قربانیان اعلام خواهد شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در جریان این حمله هوایی، یک انبار تسلیحات مورد استفاده شبه‌نظامیان حزب‌الله را هدف گرفته است.

حمله اسرائیل در حالی انجام شده که مذاکرات برای آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در دوحه روز جمعه متوقف شد و قرار است مذاکره‌کنندگان هفته آینده بار دیگر در قاهره با هم دیدار کنند.

حزب‌الله نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلافی حمله «نبطیه» به کیبوتص آیلت حشاهر در شمال اسرائیل حمله کرده است.

ارتش اسرائیل ضمن تایید این خبر گفت که در حمله موشکی انجام شده از لبنان، دو سرباز زخمی شدند و در مجموع ۵۵ موشک در آخرین حملات از لبنان شلیک شده است.

روز شنبه همچنین یک پهپاد اسرائیلی یک موتورسیکلت را در منطقه قادموس در جنوب لبنان هدف قرار داد که یک نفر زخمی شد. یک منبع امنیتی به رویترز گفت که در این حمله یک نفر نیز کشته شده است.

مقامات بهداشتی غزه روز شنبه اعلام کردند در حالی که اسرائیل دستور تخلیه جدیدی را برای ساکنان غزه صادر کرده، حملات موشکی ارتش اسرائیل به شهر «زوایده» منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۷ فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شده است.

به گفته مقامات بهداشتی در منطقه تحت مدیریت حماس، اکثر افراد کشته شده از یک خانواده و شامل هشت کودک و چهار زن بودند. ارتش اسرائیل اعلام کرد از گزارش‌های این حمله مطلع شده و در حال بررسی آن‌ها است.

پیش از وقوع این حمله، سخنگوی ارتش اسرائیل به زبان عربی دستورالعمل‌هایی را برای مردم بخش‌هایی از مرکز غزه، از جمله در منطقه مغازی در نزدیکی زویدا، فرستاده و از آنها خواسته بود تا به یک منطقه تعیین‌شده تخلیه شوند.

او تاکید کرده بود شبه‌نظامیان تحت اداره حماس از آن مکان‌ها راکت شلیک می‌کنند و ارتش برای اقدام علیه آنها آماده می‌شود.

روز جمعه نیز دو بخش از شهر جنوبی خان یونس، در محدوده منطقه‌ای که اسرائیل به‌عنوان منطقه بشردوستانه تعیین کرده بود، از سوی ارتش «خطرناک» تلقی شد و به مردم دستور داده شد تا آنجا را تخلیه کنند زیرا شبه‌نظامیان از آنجا راکت شلیک می‌کردند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد دستورات روز جمعه ارتش اسرائیل که شامل سرزمین‌هایی خارج از مناطق بشردوستانه نیز می‌شود، حدود ۱۷۰ هزار نفر آواره را تحت تاثیر قرار داده است.

با این دستورات، وسعت مناطق به اصطلاح «منطقه بشردوستانه» به حدود ۴۱ کیلومتر مربع یا ۱۱ درصد از کل مساحت نوار غزه کاهش یافته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد از روز جمعه نیروهای این کشور ده‌ها شبه‌نظامی از جمله افرادی که راکت‌هایی را از مرکز و جنوب غزه شلیک کرده بودند، کشته‌اند.

بخش قابل توجهی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه در اثر جنگ ۱۰ ماهه اسرائیل و حماس آواره شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=247827 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x