پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پژواکی از انقلاب ضد استعماری: از فروش «نان و گرد آوری ضایعات در کودکی»؛ تا کسب مدال طلا ؛ شکست رکوردها در پاریس؛ وداع مدافع راستین انقلاب کوبا و بهترین کشتی‌گیر تاریخ از قبل ازمیلاد مسیح تاکنون؛ با دنیای کشتی

نازک بین-یکی از موضوعاتی که بیشترین توجه را در المپیک پاریس جلب ‌کرد، شکل و طراحی متفاوت مدال‌های این رویداد بود و برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آمد که ارزش مادی این مدال‌ها چقدر است؟ آیا مدال طلای مسابقات کاملاً از جنس طلاست؟ در جواب سؤال دوم باید گفت که خیر. در واقع طبق مصوبات کمیته بین‌المللی المپیک ،برگزارکنندگان المپیک پاریس، این اجازه را داشته‌اند که تنها شش گرم از وزن کل مدال طلا (۵۲۹ گرم) را به طلای خالص اختصاص دهند،  مابقی وزن مدال (حدود ۹۲.۵ درصد) باید حتماً از نقره با حداقل عیار ۹۲۵ تا هزار تشکیل شده باشد. تفاوت مدال‌های نقره و طلا تنها در روکش طلایی شش گرمی است که برای جایزه قهرمانان به کار رفته و  در مدال نایب‌قهرمانان از آن اثری نیست. جنس گردن‌آویزهای نفرات سوم المپیک اما نسبت به آنچه به نفرات بالاتر از آنها داده می‌شود، تفاوت فاحشی دارد. مدال‌های برنز المپیک پاریس که ۴۵۵ گرم وزن دارند، آلیاژی متشکل از مس، قلع و روی است. با این حال یک ویژگی مشترک به تمام مدال‌های این دوره المپیک ارزشی خاص بخشیده است. در ساخت تمام مدال‌ها از آهن‌‌های بکار رفته در برج ایفل به عنوان نماد شهر پاریس نیز استفاده شده است. باید گفت که از زمان تکمیل ساخت برج در سال ۱۸۹۹، عملیات‌هایی برای مرمت و نوسازی برج انجام شده که طی آنها بخش‌هایی از سازه فلزی برج از آن جدا شده که از ذوب همان بخش‌ها، آهن نمادین بکار رفته در ساخت مدال‌ها استفاده شد. اگرچه ارزش معنوی مدال‌‌هال المپیک با هر رنگی قابل سنجش با هیچ متر و معیار فیزیکی نیست. اما ،هر یک از این مدال‌ها از نظر مادی ارزشی مشخص دارند که البته از حدس و گمان خیلی‌ها پایین‌تر است. مؤسسه اقتصاد آکسفورد انگلیس با در نظر گرفتن فلزاتی که در ساخت هر کدام از مدال‌ها استفاده شده، ارزش مدال طلا را ۸۰۵ پوند، مدال نقره ۴۱۹ پوند و مدال برنز را تنها ۳.۶۰ یورو تخمین زده است. با این حال با توجه به اضافه شدن آهن‌ ذوب شده از ضایعات عتیقه برج ایفل، مدال‌ها ارزشی افزوده خواهند داشت. با ارزش‌ترین مدال‌های طلای المپیک از نظر مادی مدال‌هایی بود که در بازی‌های سال ۱۹۱۲ توزیع شد. زیرا تمام وزن آنها از طلای خالص تشکیل شده بود و امروزه ارزشی بالغ بر ۳۲ هزار پوند دارد.

تایید ۵ رشته جدید در المپیک لس‌آنجلس

کمیته بین‌المللی المپیک ۵ رشته جدید حاضر در المپیک ۲۰۲۸ را تایید کرد.لس آنجلس میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بعدی در سال ۲۰۲۸ خواهد بود. این سومین بار است که المپیک در این شهر آمریکا برگزار می‌شود. ۵ ورزش دیگر به این بازی‌ها اضافه شده‌اند و یکی از مسابقات ورزشی مدال‌آوری پاریس در حال حاضر لغو شده است.کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به چندین ورزش جدید و قدیمی مجوز داده تا اولین بازی یا بازگشت خود را در لس آنجلس انجام دهند. در اینجا همه ورزش‌هایی که قرار است برای اولین بار به بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۸ بازگردند و تعداد کمی از ورزش‌هایی که در پاریس به نمایش درآمدند و ممکن است احیا نشوند، وجود دارد.فوتبال آمریکایی یکی از رشته‌هایی است که نخستین حضور خود را در المپیک تجربه خواهد کرد. اسکواش در بخش انفرادی و دوبل، کریکت هم در المپیک لس‌آنجلس هستند. بیسبال-سافتبال که سابقه حضور در المپیک را دارد در لس‌آنجلس هم شرکت می‌کند. رشته لاکراس هم ۱۲۰ سال پیش در المپیک بوده و حالا قرار است در لس‌آنجلس ۲۰۲۸ شرکت کند.

وداع مدافع راستین انقلاب کوبا و بهترین کشتی‌گیر تاریخ از میلاد مسیح تاکنون؛ با دنیای کشتی؛

میهان لوپز، سنگین‌وزن ۴۱ساله کوبایی، پس از اینکه مدال طلای فوق‌سنگین فرنگی را کسب کرد، مربی خود را با یک سوبلس به روی تشک پرتاب کرد، سپس روی زانوهای اش نشست و در میان تشویق تماشاگران کفش‌های سیاه کشتی خود را در آورد. او کفش‌های اش را دقیقاً در وسط تشک مبارزه المپیک قرار داد و سپس رفت. این یک خداحافظی هوشمندانه و جذاب، از جانب موفق‌ترین کشتی‌گیر تاریخ بازی‌های المپیک مدرن بود. لوپز ،برای پنجمین بار در ۵ دوره حضور متوالی خود در المپیک، طلای این رقابت‌ها را به دست آورد. ۲۰۰۸ در پکن، ۲۰۱۲ در لندن، ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو، ۲۰۲۱ در توکیو و ۲۰۲۴ در پاریس. او ،قبلاً به رکورد کائوری ایچو کشتی‌گیر آزاد ژاپنی که از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ چهار بار طلا گرفت، رسیده بود. احالا هم در رشته فرنگی و هم در رشته آزاد دست‌نیافتنی است. قبل از لوپز، هیچ ورزشکاری وجود نداشت که در پنج دوره متوالی المپیک طلا بگیرد. به عنوان مثال، مایکل فلپس در شنای ۲۰۰متر مختلط انفرادی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به طلا رسید. اما پنج بار متوالی؟ هرگز. البته تنها یک ورزشکار وجود دارد که رکوردش از او بهتر است؛ میلون فون کروتون، کشتی‌گیری که شش بار متوالی در المپیک در سال‌های ۵۱۲ تا ۵۳۲ قبل از میلاد پیروز شد ولی لوپز از آن سال به بعد و از آغاز المپیک مدرن دست‌نیافتنی است. لوپز در سال ۱۹۸۲ در لوس پالاسیوس در فاصله یک ساعت‌و‌نیمه تا هاوانا پایتخت کوبا به دنیا آمد و از ۱۰سالگی به کشتی مشغول بوده است. در سال ۲۰۰۴ در آتن برای اولین بار در المپیک مبارزه کرد و در مرحله یک‌چهارم نهایی برای اولین و آخرین بار در برابر خسان باروژف روسی شکست خورد. البته او بعدها انتقام این شکست را از حریفش که دوپینگی هم شناخته شد گرفت. او علاوه بر پنج مدال طلای المپیک، پنج بار نیز قهرمان جهان شد و حتی می‌تواند خود را قهرمان آلمان بخواند چرا که در سال ۲۰۱۶ او با ASV نندینگن عنوان قهرمانی اولین بوندسلیگای کشتی را به دست آورد. لوپز یک ستاره بزرگ در میهنش به شمار می‌آید. مردم نه تنها به این دلیل، بلکه به خاطر آنکه او از حامیان سرسخت انقلاب است، یک قهرمان واقعی می‌دانند. او پس از مدال طلای سه سال پیش خود در بازیهای المپیک توکیو گفت: «این پیروزی را به فرمانده کل شکست‌ناپذیرمان تقدیم می‌کنم.» منظور او فیدل کاسترو بود که در سال ۲۰۱۶ درگذشت. پس از پیروزی در پاریس هم، لوپز بلافاصله با میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور فعلی کوبا و همسرش تماس گرفت و دیاز این کشتی‌گیر را «دوست عزیز» خطاب کرد. لوپز به مدت سه سال، از زمان المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱، به سختی کشتی می‌گرفت. او مجبور بود در دوران حرفه‌ای خود با چهار دیسک بیرون آمده دست و پنجه نرم کند. او اعتراف کرد که خسته بوده و بدنش درد می‌کرد اما با این حال، تنها چند روز قبل از تولد ۴۲ سالگی خود، بدون‌ زحمت پنجمین مدال طلای المپیک خود را به دست آورد و علاقه‌مندان کشتی ایران دیدند که امین میرزازاده هرچه زور داشت زد اما لوپز مثل یک خانه بتونی به زمین چسبیده و یک سانتیمتر جابه‌جا نمی‌شد. او پس از قهرمانی در سخنانی کوتاه گفت: «کشتی عشق زندگی من بود.» و چه تلخ که زمان جدایی فرا رسید، اگرچه دنیای کشتی از داشتن قهرمانی مثل او راضی است. مردی که شهرت و نمایشش (به صورت کلی) مانع از حذف این رشته باستانی از المپیک‌ها می‌شود.

از فروش «نان و گرد آوری ضایعات »در کودکی؛ تا کسب مدال طلا؛ پژواکی از انقلاب ضد استعماری

ایمان خلیف، بوکسور زن الجزایری پس از سال‌ها نان فروشی در دوران کودکی و دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات و هزینه‌های ورزش حرفه‌ای، نشان طلای بوکس المپیک پاریس را به گردن آویخت.خلیف مسیر همواری برای ورزش حرفه‌ای نداشت، زیرا او ابتدا به دلیل عشقی که به فوتبال داشت کار خود را در «مستطیل سبز» آغاز کرد و سپس با توصیه‌ی یک مربی‌ به دنیای بوکس روی آورد. خلیف برای تامین هزینه‌های خانواده‌ و جلسات آموزشی و تمرینی چاره‌ای جز فروش نان و جمع آوری مواد قابل بازیافت پلاستیکی و آهنی در خیابان‌ها نداشت.

دوران کودکی سخت

ایمان، در محله‌ای فقیر بزرگ شده است و پیشتر از دشواری‌های دوران کودکی خود گفته بود.به گفته عموی این ورزشکار ۲۵ ساله، ایمان خلیف در کودکی گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کرد و امیدوارانه، ورزش‌های مختلف از جمله فوتبال و بوکس را دنبال می‌کرد.مشکلات و دشواری‌های خلیف، پس از اینکه سال گذشته به دلیل محرومیت او از حضور در دیدار پایانی مسابقات بوکس قهرمانی جهان ممانعت شد، آغاز شد؛ زیرا ایمان در آن زمان نمی‌توانست از خود دفاع کند.به‌دنبال پیروزی ایمان خلیف مقابل آنجلا کارینی، نماینده ایتالیا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، شایعاتی درباره جنسیت این بوکسور حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و از سوی بسیاری خبرگزاری‌ها و بوکسور ایتالیایی مورد هجمه‌های بی‌اساس قرار گرفت؛ هرچند که بوکسور ایتالیایی پس از آن از او عذرخواهی کرد.برخی مدعی شدند ایمان خلیف مرد بوده و نباید در بخش زنان این مسابقات شرکت می‌کرد. تاکنون هیچ مدارکی درباره این ادعا منتشر نشده و کمیته بین‌المللی المپیک نیز این شایعات را تکذیب کرد.خلیف در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی «سان» فاش کرد که ورزش را از کودکی آغاز کرد و در اوایل فوتبالیست بود، زیرا پدرش عاشق این ورزش است. اما خلیف اعتراف کرد که یک مربی در مدرسه به او به دلیل فیزیک بدنی‌اش توصیه کرده بوکس حرفه‌ای را آغاز کند.خلیف، دارنده مدال طلا اعتراف کرد که در سنین پایین برای ورزش کردن می‌بایست ۱۵ کیلومتر راه می‌رفت و مجبور به فروش نان و مواد قابل بازیافت پلاستیکی و آهنی بود.خلیف، اکنون با غلبه بر چالش‌های چند روز گذشته و به‌رغم جنجال‌های پیرامون جنسیت او، نشان طلای مسابقات بوکس زنان در المپیک پاریس ۲۰۲۴ را با شکست بوکسور چینی به دست آورد.

پژواکی از الجزایر تحت استعمار

حمایت قاطع نهادهای ورزشی از ایمان خلیف، نشان داد که او، مدت‌ها بدون مدرک روشنی، مورد هجمه‌های رسانه‌ای و شایعاتی قرار داشته است. اما، با وجود تمام حواشی و چالش‌هایی که او را احاطه کرده بود، خلیفه، خود را تا قله پیروزی رساند و در نهایت و با شایستگی و صلابت فکر ،مدال طلای المپیک را برای کشورش به دست آورد.بسیاری از افراد در موقعیت مشابه خانم ایمان، بعد از فشارهای رسانه‌ای و شایعات سنگین درباره هویت و جنسیت او، ممکن بود در یک کنفرانس خبری بعد از کسب مدال طلا ، در واکنش به سوال خبرنگار فرانسوی سکوت اختیار کنند یا برای دور ماندن از جنجال‌ها به زبان فرانسوی پاسخ دهند؛ اما ایمان خلیفه ،مسیر متفاوتی را برگزید.وی به خبرنگار فرانسوی گفت] پرسش ات را به زبان انگلیسی مطرح کنید تا من به زبان عربی به آن جواب دهم!! چنین است که این خانم لایق و قهرمان،نه‌تنها به عنوان یک ورزشکار برجسته، بلکه به عنوان نمادی از عشق به وطن، مقاومت و پایداری، نام خود را در میان مردم الجزایر ماندگار کرد.

بهترینهای المپیک سی و سه

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به پایان رسید .بعد از پایان این رقابت‌ها اطلاعات بهترینهای المپیک دوره سی و سوم ۲۰۲۴ پاریس اعلام شد.ژانگ یوفی، شناگر چینی که در المپیک ۲۰۲۴ موفق به کسب ۶ مدال شد در راس این فهرست قرار گرفت و مدال‌آورترین ورزشکار المپیک شد. با این حال، او حتی یک مدال طلا هم نگرفت و یک نقره و پنج برنز کسب کرد. لیست بهترین بشرح زیر است:

۱. ژانگ یوفی (چین، شنا) – ۶ مدال (صفر طلا/ ۱ نقره/ ۵ برنز)
۲. لئون مارشان (فرانسه، شنا) – ۵ مدال (۴ طلا/ صفر نقره/ یک برنز)
۳. توری هاسک (آمریکا، شنا) – ۵ مدال (۳ طلا/ ۲ نقره/ صفر برنز)
۴. مولی اوکالاگان (استرالیا، شنا) – ۵ مدال (۳ طلا/ یک نقره/ یک برنز)
۵. ریگان اسمیت (ایالات متحده، شنا) – ۵ مدال (۲ طلا/ ۳ نقره/ صفر برنز)
۶. کایلی مک‌کیون (استرالیا، شنا) – ۵ مدال (۲ طلا/ یک نقره/ ۲ برنز)
۷. سامر مک‌اینتوش (کانادا، شنا) – ۴ مدال (۳ طلا/ یک نقره/ صفر برنز)
۸. سیمون بایلز (ایالات متحده، ژیمناستیک) – ۴ مدال (۳طلا / یک نقره/ صفر برنز)
۹. شینوسوکه اوکا (ژاپن، ژیمناستیک) – ۴ مدال (۳ طلا/ صفر نقره/ یک برنز)
۱۰. آریارنا تیتموس (استرالیا، شنا) – ۴ مدال (۲ طلا/ ۲ نقره/ صفر برنز)

آمریکا با پیروزی تیم بسکتبال بانوانش در فینال مقابل فرانسه (۶۷ بر ۶۶) گوی سبقت را در شمارش مدال‌های بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ از چین ربود. هر دو کشور ۴۰ مدال طلا دارند اما ورزشکاران آمریکایی به طور قابل توجهی مدال‌های نقره بیشتری از سایر تیم‌ها کسب کردند و نقره‌های بیش‌تر باعث شد تا آمریکا در صدر قرار گیرد. در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴، ۳۲۹ مجموعه مدال در ۳۲ رشته ورزشی اهدا شد.

رکوردهای شکسته شده در المپیک پاریس

در جریان بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس، رکوردهای انفرادی و تیمی شکسته و جابجا شد. در بین آسیائی ها گذشته از چین و ژاپن که دو ابر قدرت سنتی در کسب مدال در بازیهای المپیک ادوار مختلف هستند، کشوری که فراتر از حد انتظار ظاهر شد استرالیا بود آنها در رشته های مختلف خیلی خوب ظاهر شدند و حتی اگه کشتی نبود توی جدول رتبه سوم رو هم ازآن خود می‌کردند آنها تا المپیک های قبلی هیچ گاه اینقدر قدرتمند و بالاتر از آلمان و انگلیس و سایر مدعیان عمل نکرده بودند 

رشته هایی که استرالیا در آنها مدال گرفت :قایقرانی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شنا، شیرجه، دو و میدانی، تنیس، قایقرانی بادبانی، موج‌سواری، اسکیت برد، تیراندازی، بوکس، شنای ماراتن، واترپلو 

 لدکی، ۲۷ ساله آمریکائی، چهار مدال در پاریس به دست آورد. و ی تعداد مدال های المپیک خود را به ۱۴ رساند. او پرافتخارترین زن آمریکایی در تاریخ المپیک است و پس از مایکل فلپس، دومین شناگر پرمدال این کشور  است.او ،رکورد المپیک ۱۵۰۰ متر آزاد زنان را برای کسب طلا به نام خود ثبت کرد. او همچنین در ماده ۸۰۰ متر آزاد زنان طلا، در ماده امدادی ۴×۲۰۰ متر آزاد زنان نقره و در ماده ۴۰۰ متر آزاد زنان برنز گرفت.

تیم مختلط امدادی ۴×۴۰۰ آمریکا در مسابقات مقدماتی خود رکورد جهانی را شکست

ورنون نوروود ۳۲ ساله، شامیر لیتل ۲۹ ساله، برایس ددمون ۲۷ ساله و کیلین براون ۱۹ ساله رکورد جهانی رله ۴×۴۰۰ متر را در مسابقات مقدماتی خود شکستند.آنها این تیم مسابقه را در ۳ دقیقه و ۷.۴۱ ثانیه به پایان رساندند که بیش از یک ثانیه سریعتر از آخرین رکورد جهانی بود.

اولین مدال المپیک سنت لوسیا و دومینیکا 

جولین آلفرد، ۲۳ ساله، نه تنها اولین مدال المپیک سنت لوسیا را به دست آورد، بلکه در دوی ۱۰۰ متر با زمان ۱۰.۷۲ ثانیه طلا گرفت تا شاکری ریچاردسون ایالات متحده را شکست دهد.همچنین تئا لافوند ۳۰ ساله به نمایندگی از دومینیکا اولین مدال المپیک این کشور را به دست آورد.لافوند پس از پرش ۱۵.۰۲ متر مدال طلا را کسب کرد.

لئون مارشان فرانسوی؛ ۴ طلا ۴ رکورد

مارشان 22 ساله در ماده ۴۰۰ متر مختلط انفرادی مردان، ۲۰۰ متر پروانه، ۲۰۰ متر قورباغه و ۲۰۰ متر مختلط انفرادی رکوردهای المپیک را به نام خود ثبت کرد و در هر کدام طلا گرفت.

آدریانا روانو؛ اولین مدال طلای گواتمالا

روانو، ۲۹ ساله، اولین مدال طلای تاریخ گواتمالا را به لطف عملکرد رکوردشکنش در ماده تیراندازی زنان با کسب امتیاز ۴۵ از ۵۰ به خانه آورد.

آرماند “موندو” دوپلانتیس؛ ۹ رکورد شکنی!

موندو دوپلانتیس ۲۴ ساله که به نمایندگی از کشور مادرش سوئد، دومین مدال طلای المپیک خود را به دست آورد و رکورد جهانی خود را شکست و ارتفاع ۶.۲۵ متری معادل ۲۰.۵ فوت را به نام خودش ثبت کرد.

او اکنون ۹ رکورد آخر جهان در این رویداد را در اختیار دارد.

گرچن والش و توری هاسک؛ رکورد شکنی در شنای امدادی

شنا از لحاظ تاریخی یک ورزش برای رکورد شکنی است! در این المپیک نیز مستثنی نبود.گرچن والش و توری هاسک، ستاره‌های تیم ایالات متحده آمریکا، هر دو ۲۱ ساله، عضو تیم‌های امدادی مختلط ۴×۱۰۰ متر مختلط و ۴×۱۰۰ متر زنان بودند که موفق به کسب مدال طلا شدند

تیم هفت نفره راگبی زنان ایالات متحده اولین مدال المپیک خود را با روشی خیره کننده به دست آورد.

رویای المپیک هرگز برای هفت نفره عقاب زنان از بین نرفت. تیم ۷ نفره راگبی ایالات متحده در آخرین ثانیه های مسابقه رده بندی مقابل استرالیا که با نتیجه ۷ بر ۱۲ عقب بودند موفق شدند با نتیجه ۱۴-۱۲ به پیروزی برسند و اولین مدال تاریخ خود را در المپیک کسب کنند.

سکوی تمام سیاه

ژیمناستیک هنری زنان به لطف سیمون بایلز ۲۷ ساله، ربکا آندراده ۲۵ ساله و جردن چیلز ۲۳ ساله پر جنب و جوش بود. این اولین بار در تاریخ ژیمناستیک المپیک بود که سه زن سیاه پوست روی سکو رفتند.

آلیس داماتو؛ اولین مدال ایتالیا در ژیمناستیک انفرادی

در حالی که بزرگانی مانند سیمون بایلز و سونی لی به طور معروف در طول مسابقات انفرادی تعادل کنار رفتند، آلیس داماتو، ۲۱ ساله، توانست تمام تعادل لازم را برای کسب مدال را حفظ کند و اولین مدال ژیمناستیک زنان در المپیک ایتالیا را در مسابقات انفرادی به دست آورد.او ،با امتیاز ۱۴.۳۶۶ طلا گرفت، در حالی که هم تیمی او، مانیل اسپوزیتو ۱۷ ساله، با امتیاز ۱۴.۰۰۰ برنز گرفت.

کایلیا نمور؛ اولین مدال ژیمناست آفریقایی

 این اعجوبه ۱۷ ساله ژیمناستیک الجزایر، در رقابت‌های رشته پارالل غیرهمسطح، رقیبان بزرگی از چین و آمریکا را پشت سر گذاشت.نمور در ماده پارالل ناهمسطح امتیاز استثنایی ۱۵۷۰۰ را ثبت کرد تا با اقتدار به مدال طلا برسد. این در حالی بود که او رقیبی قدر به نام کیو کیوآن از چین داشت که در نهایت به امتیاز ۱۵۶۰۰ بسنده کرد و مدالی بهتر از نقره به دست نیاورد. سولی لی از کره جنوبی که دو بار مدال طلای آل‌راوند ژیمناستیک المپیک را به دست آورده با ثبت امتیاز ۱۴۸۰۰ در این ماده به مدال برنز رسید. 

گابریل مدینا؛ بالاترین امتیاز تک موج تاریخ موج سواری المپیک

موج سواران المپیک در فاصله بیش از ۹۰۰۰ مایلی از پاریس، در جزیره تاهیتی در فرانسه گرد هم آمدند.یکی از نمادین ترین لحظات مسابقه از گابریل مدینه ۳۰ ساله بود. موج سوار برزیلی با کسب امتیاز ۹.۹۰ در دور سوم رقابت های موج سواری مردان، رکورد المپیک را شکست و تصویری باورنکردنی را رقم زد.

جام هائی که اروپا را سر گرم می کند

چه تیم‌هایی که در این فصل از رقابت‌های فوتبال اروپا برنده سوپرجام‌ شدند؟هنوز فصل و لیگ‌های اروپایی به‌طور رسمی آغاز نشده‌. اما مشخصات و لیست نخستین جام‌ها بشرح زیر توزیع شده:

انگلیس – منچسترسیتی

سوپرجام انگلیس که با نام کامیونیتی‌شیلد انجام می‌شود، شنبه در ورزشگاه ومبلی لندن بین دو غول شهر منچستر به‌عنوان قهرمانان لیگ و جام‌حذفی فصل گذشته برگزار شد. در این دیدار ۲تیم پس از تساوی یک – یک در ۹۰دقیقه، مستقیم به پنالتی‌ها رفتند. سانچو و ایوانز ۲پنالتی‌ یونایتد را خراب کردند و برناردو سیلوا هم یک ضربه را برای من‌سیتی از دست داد و سیتی پس از ۳سال پیاپی ناکامی سرانجام این جام را برد.

بلژیک – سن‌ژیلواز

تیم اونیون سن‌ژیلواز با نتیجه ۲بر یک بر تیم کلاب بروخه غلبه کرد و فاتح این دوره از سوپرجام بلژیک شد. بروخه که قهرمان ژوپیترلیگ شده بود، با ۱۷عنوان پرافتخارترین تیم سوپرجام محسوب می‌شود. این نخستین قهرمانی باشگاه رویال اونیون سن‌ژیلواز در این تورنمنت در تاریخ ۱۲۶ساله باشگاه بود.

هلند – فاینورد

سوپرجام هلند موسوم به جام یوهان کرویف خیلی زیبا و پرگل شد. ۲تیم فاینورد و آیندهوون ۴-۴مساوی کردند و در ضربات پنالتی این تیم فاینورد بود که ۴بر ۲بازی را برد و قهرمان شد. لوک دی‌یونگ ۲گل برای پی‌اس‌وی زد و سانتیاگو خیمنس ۲گل پنالتی برای تیم قهرمان. آیندهوون همچنان با ۱۴قهرمانی بهترین تیم سوپرجام هلند است؛ آژاکس ۱۰و فاینورد ۷جام دارند.

ترکیه – بشیکتاش

قرار بود سوپرجام ترکیه در عربستان برگزار شود اما بازیکنان ۲تیم به مناسبت جشن صدمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری ترکیه، تی‌شرت‌هایی با طرح آتاتورک پوشیدند و به همین دلیل برگزارکنندگان از میزبانی این مسابقه انصراف دادند و ترک‌ها سوپرجام را در خاک خودشان برگزار کردند. بشیکتاش با ۲گل ایموبیله تازه‌وارد توانست قهرمان ۱۰۲امتیازی فصل پیش لیگ را در هم بکوبد و گالاتاسرای را ۵بر صفر ببرد. این دهمین قهرمانی بشیکتاش در سوپرجام بود و سنگین‌ترین شکست داخلی گالاتاسرای در ۲۰سال اخیر.

پرتغال – پورتو

پورتو به‌عنوان فاتح جام‌حذفی بر قهرمان لیگ پرتغال غلبه کرد. تیم سابق مهدی طارمی درحالی‌که ۳بر صفر از حریف عقب بود، به پیروزی ۴بر ۳مقابل اسپورتینگ رسید. پورتور برای بیست‌وچهارمین بار قهرمان سوپرجام پرتغال و پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌ها شد. تیم‌های بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون هر کدام ۹قهرمانی در سوپرجام دارند.

اروپا – چهارشنبه

سوپرجام اروپا چهارشنبه همین هفته بین تیم‌های رئال‌مادرید به‌عنوان فاتح لیگ قهرمانان و آتالانتا که لیگ اروپا را برده، در ورزشگاه ملی ورشوی لهستان برگزار می‌شود. رئال اگر آتالانتا را شکست بدهد، با ۶قهرمانی به پرافتخارترین تیم سوپرجام اروپا تبدیل می‌شود و از رکورد بارسلونا و آث‌میلان عبور می‌کند. تیم‌های فاتح لیگ اروپا تاکنون ۸بار سوپرکاپ را برده‌اند و فاتحان لیگ قهرمانان ۲۷بار و برندگان جام در جام ۱۲بار.


آلمان – یکشنبه بعد

سوپرجام آلمان یکشنبه هفته آینده بین بایرلورکوزن و اشتوتگارت برگزار می‌شود. با توجه به اینکه فصل پیش بایرلورکوزن با ژابی آلونسو هم در بوندس‌لیگا به قهرمانی رسید و هم در جام حذفی (با شکست دادن کایزرسلاترن)، تیم اشتوتگارت به‌عنوان نایب‌قهرمان لیگ در این دیدار حاضر می‌شود. لورکوزن در بای آرنا میزبان این مسابقه است. لورکوزن تنها یک‌بار سال ۱۹۹۳در این مسابقه حاضر بوده که باخته، یک سال قبل از آن هم اشتوتگارت سوپرجام آلمان را برده بود. بایرن‌مونیخ با ۱۰و دورتموند با ۶قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های این جام هستند.

اسپانیا – نیم‌فصل

سوپرجام اسپانیا در نیم‌فصل و با حضور ۴تیم رئال‌مادرید، بارسلونا، بیلبائو و مایورکا در عربستان برگزار می‌شود. فصل پیش رئال‌مادرید این جام را در کنار لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا فتح کرده بود.

ایتالیا – نیم‌فصل

سی‌وچهارمین سوپرجام ایتالیا هم ژانویه با حضور ۴تیم اینترمیلان، آث‌میلان، یوونتوس و آتالانتا در عربستان برگزار می‌شود. اینترمیلان درصورت قهرمانی به رکورد یوونتوس (۹) می‌رسد. البته اگر خود یووه تصمیم به قهرمانی و فاصله انداختن بیشتر با نراتزوری نگیرد.

فرانسه – نامشخص

پاری‌سن‌ژرمن فصل گذشته در آخرین فصل حضور کیلیان امباپه در این تیم هم قهرمان لیگ یک شد و هم قهرمان جام‌حذفی. در نتیجه موناکو به‌عنوان تیم دوم لیگ باید سوپرجام را مقابل این تیم انجام بدهد. این مسابقه در دوحه قطر برگزار خواهد شد اما طبق اعلام قبلی فدراسیون فوتبال فرانسه قرار بود پاری‌سن‌ژرمن و موناکو روز ۸آگوست در چین با هم روبه‌رو شوند. علت انتخاب چین برای میزبانی شصتمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک فرانسه با جمهوری خلق چین بود. اما مقامات چینی نتوانستند به موقع روند آماده‌سازی را انجام بدهند و میزبانی به دوحه رسید. هنوز زمان دقیق برگزاری این مسابقه مشخص نیست. پاریسی‌ها با ۱۲عنوان بهترین تیم سوپرجام فرانسه هستند و موناکو فقط ۴بار قهرمان شده.

https://akhbar-rooz.com/?p=247766 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x