جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بدون شام آخر: پایان بازیهای المپیک دوره ۳۳ پاریس ۲۰۲۴؛ پرواز پرچم به سوی لس آنجلس؛ درخشش آسیائی ها؛ ژاپن؛کره جنوبی؛ استرالیا و ازبکستان در پاریس؛ می گویند؛ کاروان المپیکی ایران باعث شادی و وحدت جامعه شده؛ جدول کامل مدالهای کشورها و رقابت چین و آمریکا

نازک بین- به نظر می آید همین دیروز بود ،یک اسب دیسکوی روباتیک از رودخانه سن می تاخت، و تابلو ماری آنتوانت‌ سر بریده ، در زیر رگباری از باران و گذربه تاریخ انقلاب فرانسه، همراه با برابر سازی قاب تازه ای از تصویر شام آخر، و قصه مشابهت آن به روایت مسیحیت، به گشایش مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴، منجر کرد. علیرغم نگرانی‌های امنیتی که با خرابکاری در خطوط راه‌آهن سریع‌السیر فرانسه در آستانه شروع بازی‌ها و آشفتگی سیاسی در فرانسه تشدید شد، این رقابت بدون حادثه ای پیش رفت. از منظر رتبه بندی، بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴  در مقایسه با بازیهای المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱ ،بسیار موفقیت آمیز بوده . با این حال،برخی گرد و غبارهای جنگ فرهنگی، نگرانی در مورد فاضلاب در رود سن و مناقشات در مورد آزمایشات ناموفق دارو، جاسوسی فوتبال و مشکلات زیست محیطی ورزشکاران،جاشنی بد طعم بازیها بود. در این بد طعمی، خشم در رسانه های اجتماعی پیرامون و علیه ایمان خلیف ، خانم بوکسور الجزایری، تصویر زشتی بر علیه مبانی جنبش المپیک نشان داد.سؤال از ورزشکاران زن در مورد جنسیت شان در حالی که با معیارهای خاصی از زنانگی مطابقت ندارند چیز جدیدی نیست، اما خصومت با کسانی که حتی تصور می‌شود تراجنسیتی هستند در خارج از ورزش در سال‌های اخیر افزایش یافته است، که با روح و فلسفه جنبش المپیک مغایرت دارد و در تضاد است.

حضور اسرائیل در بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴، و ظن اینکه چند سرباز ارتش اسرائیل عضو تیمهای ورزشی اسرائیل در پاریس هستند . با واکنش کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران روبرو بود. کمر بند امنیتی شدید که پیرامون حفاظت از ورزشکاران اسرائیل ایجاد شده ، اردوی آنان را تبدیل به زندانی کرده بود که آزادی در آن بی معنی بود. غیبت روسیه در بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴ ، نکته تاریک و بر خلاف اهداف جنبش المپیک بود. اما، سیاست همیشه درب خانه خودی ها را می زند و با غریبه ها کاری ندارد. جنگ مدالها در غیاب روسیه، به طور انحصاری بین جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا تا ساعتی قبل از مراسم اختتامیه ادامه داشت. اگر بسکتبال بانوان آمریکا که به علت اشتباهات فاحش بازیکنان بسکتبال فرانسه در ۲ دقیقه پایان روی داد، قهرمان نمی شد. چین در رده بندی مدالها به لحاظ دارا بودن یک مدال طلا بیشتر-۴۰ ، در برابر ۳۹- آمریکا، مقام نخست جدول رده بندی را صاحب می شد. فرانسه با اختلاف یک توپ نتیجه را به آمریکا واگذار کرد. در بین آسیائی ها، چین ،ژاپن  و استرالیا که در رده های دوم ، سوم و چهارم جدول مدالها قرار داشتند ، کره جنوبی  و ازبکستان نیز درخشان نشان دادند. مقام سیزدهمی برای ازبکستان با ۸ طلا،۲ نقره و ۳ برنز، فوق العاده بود. کره جنوبی نیز در رده هشتم جدول توزیع مدالها قرار گرفت. بدین ترتیب آسیائی ها در رده های بالای جدول اکثریت داشتند. در باره نتایج ورزشکاران کاروان جمهوری اسلامی ایران، باید گفت مورد خارق العاده ای در المپیک پاریس ۲۴، روی نداد. به طوری که تا روز یازدهم بازی‌ها هیچ توفیقی در مدال آوری نداشت . اینکه به خاطر استقرار پزشکیان در مقام ریاست جمهوری و تبلیغات گسترده پیرامون مسابقات ورزشکاران ایران در بازیهای المپیک پاریس، بیشرفت اجتماعی و درخشش ورزشکاران را به جامعه القاء کنند، چنین بیشرفت و توسعه ای فاقد اصول و اساس علمی در تعریف بیشرفت است. هر ۱۲ مدال کاروان ۴۰ نفره ایران در بازی‌های المپیک پاریس فقط در سه رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد و تکواندو ، کسب شد. در حالیکه ورزشکاران یازده رشته دیگر هم به این بازی‌ها اعزام شده بودند. از سال ۱۹۵۴ تاکنون کشتی ورزش اول ایران بوده. در المپیک پاریس ۲۴، کشتی آزاد بدترین کارنامه را بر جای گذاشته. وزنه برداری ایران که بعد از کشتی رشته مدال آور برای مان بوده، با کارنامه ای بد پاریس را ترک کرد. کسب یک مدال نقره و یک برنز، در تکوواندو بانوان چگونه می تواند نشانه توجه و بیشرفت به ورزش زنان در ایران تعریف و تفسیر شود! آنهم زنان با حجاب! فرصت خواهد بود که این مبحث گشوده شود.در این دوره از بازیهای المپیک، زنان ورزشکار از آفریقا و آمریکای لاتین، موفقیت های تازه ای کسب کردند. در بخش ورزش های مدرن؛ جوانان چشم انداز  جدیدی بیش روی ورزشهای المپیکی گشودند. این ورزشها، یک خاصیت ویژه دارند: هم ورزش است و هم سرگرمی! موضوعی که رقابت ها را هیچگاه به سوی خشونت، خصومت ،تقلب،نزاع و دعوا سوق نخواهد داد. طبق اعلام برگزار کنندگان بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این دوره رکورد تماشاگران بازیها را شکست. این رکورد در شرایطی کسب شده که دو هفته قبل از آغاز بازیها، مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ در آلمان پایان یافته بود.

به هرحال ، مراسم اختتامیه در یک فضای بزرگ با سبک پذیرائی در یک مهمانی قدیمی، دستاوردهای ورزشکاران و موفقیت شهر میزبان را جشن  گرفت. توماس جولی، مدیر هنری مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس، نام این مراسم را «رکوردها» گذاشته ا. در جزئیات اولیه، بیش از ۱۰۰ مجری در نمایش پایانی شرکت داشتند.لئون مارشان، شناگر ۲۲ ساله فرانسوی، در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ مشعل المپیک را تا استادیوم محل برگزاری مراسم حمل کرد.لئون مارشان، با چهار مدال طلا موفق‌ترین ورزشکار المپیک پاریس است. او ،مسئول بود تا مشعل المپیک را که در باغ‌های تویلری قرار داشت، در عصر یکشنبه در آغاز مراسم اختتامیه بردارد و به استادیوم برساند.همه عادت داشتند او را در لباس شنا ببینند. لباسی که در آن در استخر پاریس لا دفانس آرنا پیروزی‌های زیادی کسب می‌کرد. در عصر یکشنبه، مارشان ۲۲ ساله با لباس رسمی در باغ‌های تویلری ظاهر شد. اجراهای موسیقی، یک م متن اصلی و آکروبات‌ها همگی ویژگی‌ای برای بردن تماشاگران به «سفر در زمان، چه در گذشته و چه در آینده» خواهند بود. استادیوم استاددو فرانس، عملا به یک سالن کنسرت با یک صحنه ۲۸۰۰ متر مربعی تبدیل شد. سنت های منظم مراسم اختتامیه المپیک مانند خاموش کردن مشعل المپیک، تحویل پرچم المپیک به کمیته سازماندهی بازیهای المپیک لس آنجلس ۲۰۲۸، و رژه ورزشکاران ، سخنرانی مسئولین بازیها ؛ و حضور هشتاد هزار تماشاگر عاشق ورزش و صلح و دوستی ،آخرین برگ داستان سه هفته ای بازیها بود که بسته شد!

جذاب و به یادماندنی

فوتبال المپیک معمولاً جذابیت زیادی ندارد .اما نه اگر در فینال، اسپانیا با فرانسه میزبان بازی کند. سانتی دنیا مربی اسپانیا بعد از پیروزی ۵ بر ۳ تیمش در وقت‌های اضافه گفت بازیکنان حق دارند اگر بعد از این مسابقه سخت و طاقت‌فرسا اشک شوق بریزند. بازی شاید برای آنها طاقت‌فرسا بود اما در ذهن کسانی که مسابقه را تماشا می‌کردند، به عنوان یک بازی کلاسیک ماندنی است؛ پرگل‌ترین فینال تاریخ المپیک. فرانسه توسط انزو میلو به گل اول رسید اما اسپانیا در ۱۰دقیقه سه گل زد که دو تا را فرمین لوپس، بازیکن بارسلونا زد(که در شش بازی المپیک شش گل زده) و سومی را در دقیقه ۲۸ الکس بائنا وارد دروازه میزبان المپیک کرد؛ این دو با اسپانیا قهرمان یورو ۲۰۲۴ هم شده بودند. فرانسه بعد از دانمارک ۱۹۱۲ دومین تیم در تاریخ المپیک است که در نیمه اول فینال، سه گل می‌خورد. هواداران فرانسه این تیم را به بازگشت شوق دادند و مگنز آکلیوشه در دقیقه ۷۹ فاصله را به حداقل رساند تا اینکه ژان فیلیپ ماتتا، مهاجم کریستال‌پالاس با پنالتی دقیقه ۹۳ کار را به وقت اضافه کشاند اما سرخیو کامیو با دو گل در وقت‌های اضافه مدال طلای اسپانیا را قطعی کرد. فرانسه با مربیگری تیری آنری مثل فینال جام جهانی ۲۰۲۲ باخت را با تساوی عوض کرد و کار را به وقت اضافه کشاند اما در نهایت کم آورد. اسپانیا که سه سال قبل در فینال توکیو به برزیل باخت، نخستین قهرمان اروپایی فوتبال المپیک بعد از بازی‌های سال ۱۹۹۲ بارسلونا است که در آن سال میزبان به قهرمانی رسید. حتی در دوران طلایی سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۰۸ که سه قهرمانی در تورنمنت‌های مهم به دست آورند، مدال طلای المپیک از دست‌شان دور بود. این پایان سلطه تیم‌های امریکای لاتین بر المپیک در پنج دوره اخیر بود، برزیل و آرژانتین دو بار مدال طلا گرفتند و یک بار هم این عنوان به مکزیک رسید. در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی هم به ترتیب نیجریه و کامرون به قهرمانی رسیده بودند

کنیا؛ قهرمان مدالها

نشریه اکیپ فرانسه نوشت: کنیا؛ با کسب بیشترین مدال در رشته دو و میدانی در مسابقات المپیک پاریس پادشاه این رشته لقب گرفت.نشریه فرانسوی گزارش می‌دهد که کشور کنیا بر روی هیچ ورزشی دیگر سرمایه گذاری بلندمدت نمی‌کند. فقط با تمرکز به ورزش دو و میدانی بیشترین مدال را درمیان کشورهای آفریقا کسب می‌کند. کنیا،با کسب ۱۰ مدال المپیک پاریس پرافتخارترین کشور قاره آفریقا در این مسابقات شناخته شد.کنیا ؛در مسابقات المپیک پاریس ۴ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز کسب کرده است.

مدال‌های کنیا با عنوان ورزش های اش به شرح زیر است:

طلای ۱۵۰۰ متر – بانوان

طلای ۸۰۰ متر – مردان

طلای ۵۰۰۰ متر – بانوان

طلای ۱۰۰۰ متر – بانوان

نقره ۵۰۰۰ متر – مردان

نقره ۵۰۰۰ متر – بانوان

برنز ماراتن مردان

برنز ۳۰۰۰ متر با مانع – مردان

برنز ۸۰۰ متر – بانوان

برنز ۳۰۰۰ متر با مانع – بانوان

تیم پناهندگان آب رفت

تیم پناهندگان در بازیهای المپیک ۲۰۲۴ متشکل از ۳۷ ورزشکار  که۱۳ نفر از اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند در این دوره از بازیها با مشکلات و فروغ کمی روبرو بودند.  یورو نیوز در گزارشی در باره تیم پناهندگان نوشته: این تیم با ۳۷ عضو، توسط ۱۵ کمیته ملی المپیک از۱۵ کشور میزبانی می‌شوند و در ۱۲ رشته ورزشی مختلف با یکدیگر رقابت می کنند. تیم المپیک پناهجویان پاریس ۲۰۲۴ که برای سومین بار متوالی در بازی‌های المپیک تابستانی حضور پیدا می‌کند، بزرگترین تیم المپیکی در دوران خود است که نشان از افزایش تعداد پناهندگان در سطح جهانی دارد.مدیریت این تیم، بر عهده معصومه علی زاده، زن پناهنده از افغانستان است که خود یکی از اعضای تیم پناهندگان در المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود. برای واجد شرایط بودن، ورزشکاران باید در رشته ورزشی خود جز نخبگان باشند و به عنوان پناهنده در کشور میزبان پذیرفته شوند. در این میان برقرای تعادل میان اعضای تیم از نظر نوع ورزش، جنسیت و مناطق مختلف نیز در نظر گرفته خواهد شد.با این حال حضور زنان در این تیم از زمان ایجاد آن در سال ۲۰۱۵ همچنان رو به کاهش بوده است. تعداد کم زنان در این تیم با اصول برابری کمیته بین المللی المپیک در تضاد است. بنا بر گزارش‌ها، تعداد پناهندگان در دهه گذشته سه برابر شده است و بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل تعداد آن‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۴۳.۴ میلیون نفر رسیده است که نیمی از آنان زن هستند.

طلای جوان ۲۱ ساله

وقتی روی تشک آمد، هر بیننده ای می توانست حدس بزند که احمد تاج‌الدینوف ، مدال طلا را به آسانی کسب می کند. خیلی طول نکشید که گمانه زنی ها محقق شد و جوان ۲۱ ساله داغستانی تبار که پیراهن بحرین را بر تن داشت، در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد، توانست گیوی ماتچاراشویلی گرجستانی را ضربه کند. تاج الدینوف که در جهانی دوره قبل با شکست‌دادن سعدالله‌یف و اسنایدر، معروف به بچه غول شد، بعد از قهرمانی در جهانی و آسیا توانست در المپیک نیز عنوان قهرمانی را در ۲۱سالگی کسب کند..از شش وزن کشتی آزاد، قهرمانی‌های سه وزن به کشتی‌گیران روس‌تبار رسید. رمضانوف در ۸۶ کیلوگرم، احمد تاج‌الدینوف در ۹۷ و رازامبک جمالوف در ۷۴ کیلوگرم عنوان قهرمانی را به دست آوردند.

مدال برنز هندبال مردان اسپانیا

مسابقات هندبال مردان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ از هفتم مرداد ماه آغاز شد. آلمان، اسپانیا، کرواسی، اسلوونی، سوئد، ژاپن، دانمارک، نروژ، مصر، مجارستان، آرژانتین و فرانسه، ۱۲ تیمی هستند که در دو گروه ۶ تیمی بازی‌های المپیک به مصاف هم رفته‌اند.در دیدار رده بندی مسابقات هندبال المپیک پاریس، تیم‌های اسلوونی و اسپانیا به مصاف هم رفتند.اسپانیا در رقابتی نزدیک ۲۳ بر ۲۲ اسلوونی را شکست داد تا به مدال برنز بازی‌های المپیک پاریس دست یابد.

غول گرجی قوی‌ترین مرد المپیک شد

در رقابت دسته فوق سنگین وزنه‌برداری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، لاشاتالاخادزه وزنه‌بردار مطرح گرجستان توانست مدال طلا کسب کند. غول گرجی ،قوی‌ترین  با این مدال همچنین مرد المپیک شد.تالاخاذره با رکورد ۲۱۵ یکضرب، ۲۵۵ دوضرب و مجموع ۴۷۰ کیلوگرم قهرمان شد و برای سومین مرتبه طلای المپیک گرفت.او، همچنین برای سومین دوره متوالی قوی‌ترین مرد المپیک شد.تالاخادزه ،اولین وزنه‌بردار فوق سنگین جهان است که سه طلای المپیک گرفته است.او ،در المپیک ۲۰۱۶ ریو با رکورد مجموع ۴۷۳ کیلوگرم قهرمان شد. در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز با رکورد ۴۸۸ کیلوگرم مدال طلا گرفت.

شوونیست های وطنی سوار بر موج

آنچه که من از کشتی کوتارو کیوکا، با رحمان عموزاد دیدم، برتری تعقل، تفکر و عمل در برابر  احساس، تکیه به غیرت و بی برنامه گی در مدت شش دقیقه کشتی، از طرف رحمان بود. متاسفانه، پتانسیل موجود در ورزشکاران مان تحت تاثیر فضای احساسات منفی،هیجانات کاذب و اعمال شوونیست های در لباس دین قرار گرفته. در قاب دیگر، طراوات و نشاط کشتی گیر ژاپنی فضا را در ورزشگاه بنفع خود همراه می کرد. اینکه رئیس فدراسیونی بگوید نقره را طلا می بینم، یا آن گزارشگر و خبرنگاربیسواد(هم از نظر اجتماعی و هم از نظر علمی) بگویند و بنویسند : زارع نباخت، بلکه وقت کم آورد!! یا آن یکی بگوید: آقای گل خانمها …چگونه می توان از ورزشکاران انتظار بهتر و بیشتری داشت؟به کشتی بپردازیم:

به گزارش ایسنا، در جریان دیدار نهایی وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۴، رحمان عموزاد دارنده مدال طلای جهان برابر کوتارو کیوکا از ژاپن به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۱۰ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به مدال طلای المپیک بازماند. به این ترتیب کشتی آزاد ایران با وجود داشتن ۳ فینالیست در المپیک پاریس در نهایت از رسیدن به مدال طلا بازماند.عموزاد در تایم نخست این مبارزه با زیرگیری حریف ژاپنی در خاک نشست و ۴ مرتبه اسیر فیتلیه پیچ های حریف شد تا ۱۰ بر یک عقب بیفتد. او در تایم دوم ۲ امتیاز گرفت اما از نظر بدنی کم آورد و کشتی با نتیجه ۱۰-۳ تمام شد.عموزاد پیش از این در دور نخست برابر زین ردرفورد دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نمایشی خوب با نتیجه قاطع ۸ بر صفر  به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. وی سپس برابر اسلام دودایف از آلبانی با نمایشی بی‌نظیر در مدت زمان ۳ دقیقه ۴۰ ثانیه با امتیاز عالی ۱۱ بر صفر به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد.وی سپس در مرحله نیمه نهایی برابر اسماعیل موسوکایف کشتی‌گیر روسی‌الاصل مجارستان و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ با نمایشی مقتدرانه و بی‌نظیر در همان تایم نخست با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید.در دیدارهای رده بندی این وزن نیز ریورا از پورتریکو ۹ بر صفر اوچیر از مغولستان را برد و اسلام دودایف از آلبانی نیز ۱۳ بر ۱۲ از سد اسماعیل موسوکایف دارنده مدال طلای جهان از مجارستان گذشت.

کشتی آزاد آمریکا بعد از ۵۵ سال بدون طلا

کشتی آزاد آمریکا در المپیک ۲۰۲۴ با یک ناکامی تاریخی پاریس را ترک می‌کند. به نقل از  ایسنا، با مشخص شدن قهرمانان و چهره‌های فینالیست در وزن‌های مختلف کشتی آزاد ،مشخص شد کشتی آزاد آمریکا در این دوره مدال طلا نخواهد داشت. این اتفاق نادری برای آمریکا است که در توکیو توانست دو طلا در آزاد به دست بیاورد.در شرایطی که خیلی‌ها گمان می‌کردند آمریکا، در غیاب روسیه بتواند طلاهای زیادی در کشتی آزاد به دست بیاورد، تمام کشتی‌گیران این کشور در پاریس ناکام بودند و حالا باید دست خالی پاریس را ترک کنند. آخرین باری که کشتی آزاد آمریکا در المپیک مدال نگرفت به سال ۱۹۶۸ یعنی ۵۵ سال پیش بر می‌گردد.آخرین امید آمریکایی‌ها برای کسب طلا در این دوره کایل اسنایدر بود که همانند جهانی بلگراد برابر احمد تاج‌الدینوف شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. 

عملکرد کشتی گیران آزاد آمریکا در ۱۰ دوره قبل المپیک

۲۰۲۰ توکیو: ۲ طلا (دیوید تیلور و گبل استیوسون)

۲۰۱۶ ریو: ۱ طلا (کایل اسنایدر)

۲۰۱۲ لندن: ۲ طلا (جردن باروز و جک وارنر)

۲۰۰۸ پکن: ۱ طلا (هنری سجودو)

۲۰۰۴ آتن: ۱ طلا (کائل ساندرسون)

۲۰۰۰ سیدنی: ۱ طلا (براندون اسلی)

۱۹۹۶ آتلانتا: ۳ طلا (تام برندز، کورت انگل و کندل کراس)

۱۹۹۲ بارسلون: ۳ طلا (جان اسمیت، بروس بومگارتنر و کوین جکسون)

۱۹۸۸ سئول: ۲ طلا (کنی ماندی  و جان اسمیت)

۱۹۸۴ لس‌آنجلس: ۷ طلا (بابی ویور، راندل لویس، دیو شولز، مارک شولز، اد بانچ، لو بانچ و بروس بومگارتنر)

تیم ملی والیبال زنان ایتالیا با برتری برابر آمریکا قهرمان المپیک شد.

تیم والیبال زنان ایتالیا در فینال بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ آمریکا را شکست داد. این دیدار با نتیجه سه بر صفر (۲۵:۱۸، ۲۵:۲۰، ۲۵:۱۷) به سود ایتالیا به پایان رسید.زنان والیبال ایتالیا اولین طلای المپیک‌شان را در والیبال به دست آوردند. هدایت تیم ملی ایتالیا را خولیو ولاسکو، سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران بر عهده دارد.در بخش مردان نیز) تیم ملی فرانسه، میزبان رقابت‌ها، در دیدار نهایی توانست لهستان را در سه ست پیاپی شکست دهد و عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

سیفان حسن؛ قهرمان ماراتن

در یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های روز آخر المپیک پاریس، خانم سیفان حسن از هلن،د توانست با عمکردی درخشان در پایان مسابقه، قهرمان ماراتن زنان شود و رکوردی جدید برای المپیک ثبت کند: ۲:۲۲:۵۵. او، دو روز قبل از این مدال برنز ۱۰ هزار متر و شش روز قبل همین مدال را در ۵ هزار متر گرفته بود.سیفان حسن، ابتدا در رقابت‌های ۱۵۰۰ متر هم ثبت‌نام کرده بود، اما، بعد به این نتیجه رسید که رقابت در سه ماده کافی است.

علم در خدمت قهرمانان المپیک

بازیهای المپیک برای اولین بار پس از ۱۰۰ سال، در پاریس برگزار شد و یکی از جالب‌ترین نکات، رشد و پیشرفت رکورد قهرمان رقابت دوی ۱۰۰ متر مسابقات المپیک ۲۰۲۴ نسبت به المپیک ۱۹۲۴ بود. هارولد آبراهامز، دونده بریتانیایی در المپیک ۱۹۲۴ برای کسب مدال طلا در پاریس رکورد ۱۰.۶ ثانیه را ثبت کرد و نوا لایلز در المپیک ۲۰۲۴ پاریس رکورد ۹.۷۹ ثانیه را ثبت کرد و پس از ۱۰۰ سال، اختلاف زمان بین دو قهرمان ۰.۸۱ ثانیه بوده است.کفش‌های ورزشکاران یکی از عوامل کلیدی در سریع‌تر شدن دوندگان دوی ۱۰۰ متر است. دوندگان در المپیک ۱۹۲۴ پاریس از کفش‌هایی با رویه پوست بز استفاده می‌کردند که تنفس‌پذیر نبوده و داغی پا را موجب می‌شد. کفی کفش نیز از جنس چرم و فاقد قابلیت بازگشت انرژی بود. در زیر کفش نیز از میخ‌های آهنی سنگین استفاده می‌شد.در مقابل، کفش‌های مدرن دارای رویه پارچه‌ای تنفس‌پذیر هستند. کفی کفش از فوم حرفه‌ای با قابلیت بازگشت انرژی ساخته می‌شود. زیره کفش نیز از جنس کربن و نایلون است که در عین سفت و محکم بودن، سبک نیز هست.پیست مسابقات نیز طی ۱۰۰ سال گذشته شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است. در سال ۱۹۲۴ پیست مسابقات دو سرعت از سیندر (ترکیبی از خاکستر، خاک رس، سنگ) ساخته می‌شد. از ویژگی‌های این پیست می‌توان به ناهموار بودن، کشش و گیرش ضعیف و عدم بازگشت انرژی اشاره کرد.اما ،در پیست‌های دوی امروزی از موندو (لاستیک ولکانیده پیش ساخته) استفاده می‌شود که از ویژگی‌هایی آن می‌توان به بازگشت انرژی و مقاوم بودن در برابر لیز خوردن اشاره کرد. پیست‌های مدرن برای کسب بیشینه سرعت طراحی شده‌اند.

دومین بوکسور جنجالی المپیک طلا گرفت

لین یوتینگ از تایوان در وزن ۵۷ کیلوگرم با غلبه بر یولیا زرمتا از لهستان قهرمان بوکس المپیک شد.تصمیم کمیته بین المللی المپیک مبنی بر اجازه حضور ورزشکاران زن در بازی‌های ۲۰۲۴ بازتاب گسترده‌ای در جامعه ورزش ایجاد کرده است.ورزشکاران الجزایر و تایوان در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ دهلی نو حق شرکت در رقابت‌ها را نداشتند. انجمن بین المللی بوکس در مورد جنسیت ورزشکاران تردید داشت. با این حال IOC به خلیف و یوتینگ اجازه داد که در المپیک فرانسه شرکت کنند و هر دو بوکسور در وزن خود قهرمان شدند.مدال طلای این دو بوکسور انتقادات بیشتری را به دنبال داشت . اما، IOC از ورزشکارانی که در طول بازی‌های المپیک مورد آزار رسانه‌های اجتماعی قرار گرفتند، دفاع کرد.

قهرمانی ژاپن در کشتی آزاد المپیک؛ناکامی ایران و آمریکا در رسیدن به طلا

رقابت‌های کشتی آزاد المپیک پاریس در شرایطی به پایان رسید که تیم‌های ایران و آمریکا به عنوان ۲ قدرت برتر کشتی جهان در غیاب روسیه نتوانستند به مدال طلا برسند. به گزارش ایسنا، رقابت‌های کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۴ پاریس در شرایطی به پایان رسید که کشتی آزاد ایران از رسیدن به مدال طلا بازماند و با ۳ مدال نقره رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زاع ور یک برنز امیرعلی آذرپیرا به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.ژاپن همچون کشتی فرنگی با کسب ۲ مدال طلا در ۲ وزن نخست بیشترین مدال طلا را از آن خود کرد و تیم‌های ازبکستان، بلغارستان، بحرین و گرجستان نیز هر کدام به یک مدال طلا رسیدند.در شرایطی که روسیه غایب بزرگ رقابت های کشتی آزاد المپیک پاریس بود، تیم‌های ایران و آمریکا به عنوان ۲ قدرت اصلی کشتی جهان نتوانستند صاحب مدال طلا شوند.رده‌بندی انفرادی کشتی آزاد المپیک پاریس به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- ری هیگوچی (ژاپن) ۲- اسپنسر لی (آمریکا) ۳- امان (هند) و غلام جان عبداله یف (ازبکستان) ۵- داریان کروز (پورتوریکو) و بکزات آلماز اولو (قرقیزستان)

۶۵ کیلوگرم: ۱- کوتارو کیوکا (ژاپن) ۲- رحمان عموزاد (ایران) ۳- سباستین ریورا (پورتوریکو) و اسلام دودایف (آلبانی) ۵- اسماعیل موسکایف (مجارستان) و تولگا تومور اوچیر (مغولستان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- رازامبک جمال اف (ازبکستان) ۲- دایچی تاکاتانی (ژاپن) ۳- کایل دیک (آمریکا) و چرمن والیف (آلبانی) ۵- حتیک سابولوف (صربستان) و ویکتور راسادین (تاجیکستان)

۸۶ کیلوگرم: ۱- ماگومد رمضان اف (بلغارستان) ۲- حسن یزدانی (ایران) ۳- داورن کوراگلیف (یونان) و آرون بروکس (آمریکا) ۵- مایلز ناظم امینه (سن مارینو) و جاوریل شاپیف (ازبکستان)

۹۷ کیلوگرم: ۱- احمد تاج الدینوف (بحرین) ۲- گیوی ماتچراشویلی (گرجستان) ۳- امیرعلی آذرپیرا (ایران) و ماگومدخان ماگومدوف (آذربایجان) ۵- کایل اسنایدر (آمریکا) و مورازی مچدلیدزه (اوکراین)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- امیرحسین زارع (ایران) ۳- طاها آکگول (ترکیه) و گئورگی مشویلدیشویلی (آذربایجان) ۵- روبرت باران (لهستان) و آیال لازاریف (قرقیزستان)

تیمهای کشتی فرنگی و آزاد زنان و مردان ژاپن، کارنامه ای فوق العاده درخشان در سی و سومین دوره بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴ پاریس، بر جای گذاشتند. کشتی گیران ژاپنی با ۷ طلا توانست موفق‌ترین کشور در سه بخش آزاد، فرنگی و زنان شود. پرونده رقابت‌های کشتی در المپیک پاریس بسته شد و نکته درخشان آن قدرت‌نمایی ژاپنی‌ها در سه بخش فرنگی،‌ آزاد و زنان بود. کشتی‌گیران ژاپنی موفق شدند ۷ طلا در این سه بخش به دست بیاورند.

کشتی آزاد

۵۷ کیلوگرم: ری هیگوچی

۶۵ کیلوگرم: کوتارو کیوکا

کشتی فرنگی

۶۰ کیلوگرم: کنیچیرو فومیتا

۷۷ کیلوگرم: نائو کوساکا

کشتی زنان

۵۳ کیلوگرم: آکاری فوجیمانی

۵۷ کیلوگرم: سوکومی ساگورایی

۶۲ کیلوگرم: ساکورا موتوکی

تاکوتو اوتوگورو نیز قبلا مدال طلای وزن ۶۵ کیلوگرم بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورد. با این حال اتوگورو در مسابقات جهانی سپتامبر سال گذشته در دور سوم شکست خورد و به همین دلیل مربیان ژاپن مجبور شدند دوباره مراحل انتخابی برای حضور کشتی گیران در تیم ملی این کشور را شروع کنند.کیوکا در دسامبر همان سال در جام امپراطور ژاپن، اوتوگورو را شکست داد و قهرمان شد. او پس از دست دادن پدرش یوشیماسا که به طور ناگهانی در ۴۸ سالگی درگذشت، گفت: می‌خواهم در المپیک طلا بگیرم و به او تقدیم کنم.او ،در اوایل سال جاری جواز حضور در پاریس را به دست آورد و اکنون با شکست عموزاد قهرمان شد.

رحمان عموزاد هم به طلا نرسید

دیدار فینال وزن ۶۵ کیلوگرم رقابت های کشتی آزاد سی و سومین دوره بازی های المپیک امروز برگزار شد و رحمان عموزاد برابر حریف ژاپنی تن به شکست داد و از رسیدن به مدال طلا بازماند تا بعد از حسن یزدانی و امیرحسین زارع سومین شانس طلا را از کشتی آزاد بگیرد و به مدال نقره برسد. 

آذرپیراه به مدال برنز رسید

در ادامه رقابت های کشتی آزاد وزن ۹۷ کیلوگرم سی و سومین دوره بازی‌های المپیک پاریس، ، امیرعلی آذرپیرا از ایران به مصاف «علیشیر یرگالی» از قزاقستان رفت که این مبارزه با نتیجه ۶ بر یک به سود آذرپیرا به پایان رسید تا ملی پوش کشورمان با راهیابی به رده بندی برای کسب مدال برنز مبارزه کند.این ملی پوش ایران در دیدار رده بندی برابر کشتی گیر امریکایی به برتری ۴ بر یک رسید و مدال برنز را از آن خود و کشتی آزاد ایران کرد.در وزن ۹۷ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور داشتند، امیرعلی آذرپیرا در دور اول با احمد «تاج الدینوف» قهرمان جهان از بحرین مبارزه کرد که در این دیدار آذرپیرا با نتیجه ۳ بر ۴ مغلوب حریف خود شد. آذرپیرا در شرایطی می‌توانست راهی مرحله مرحله شانس مجدد شود که حریفش «تاج الدینوف» فینالیست می‌شد که او با نتیجه ۶ بر ۴ از سد «کایل اسنایدر» آمریکایی گذشت و راهی فینال شد و با این نتیجه امیرعلی آذرپیرا هم راهی گروه بازنده‌ها شد.کشتی آزاد پیش از این توسط حسن یزدانی و امیرحسین زارع به مدال نقره رسیده بود.

پایان کار ورزش ایران با ۱۲ مدال طلا، نقره و برنز

ورزش ایران سی و سومین دوره بازی های المپیک را در شرایطی به پایان خواهد برد که در روزهای پایانی به لطف درخشش تکواندو و کشتی آزاد و فرنگی توانست شرایط مطلوبی در مدال آوری پیدا کند.به گزارش خبرنگار مهر از پاریس، سی و سومین دوره بازی های المپیک که از روز ۵ مرداد با برگزاری مراسم افتتاحیه در فرانسه آغاز شده بود، امروز یکشنبه ۲۱ مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.کاروان ورزش ایران نیز که با نام «خادم الرضا» در این دوره از بازی ها با ۴۰ ورزشکار شرکت کرده بود، به لطف درخشش کشتی گیران و ملی‌پوشان تکواندو ۱۲ مدال طلا، نقره و برنز کسب کرد.مدال آوران ایران در سی و سومین دوره بازی های المپیک در روز تا پایان این بازی ها:

مدال طلا:
محمدهادی ساروی – کشتی فرنگی
سعید اسماعیلی کشتی فرنگی
آرین سلیمی – تکواندو

مدال نقره:
ناهید کیانی – تکواندو
مهران برخورداری – تکواندو
علیرضا مهمدی – کشتی فرنگی
حسن یزدانی – کشتی آزاد
امیرحسین زارع – کشتی آزاد
رحمان عموزاد – کشتی آزاد

مدال برنز:
مبینا نعمت زاده – تکواندو
امین میرزازاده – کشتی فرنگی
امیرعلی آذرپیرا – کشتی آزاد 

آمریکا در مدال طلا برابر با چین شد؛ امادر صدر ایستاد

پیروزی بسکتبال بانوان آمریکا بر فرانسه، نه فقط یک مدال طلا بلکه قهرمانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به کاروان ایالات‌ متحده آمریکا هدیه کرد. آنها که با شکست ناباورانه مقابل ایتالیا در فینال والیبال زنان، صدرنشینی را از دست رفته می‌دیدند و فینال کشتی زنان را هم به ژاپن واگذار کرده بودند، با دو طلای لحظه آخری در بسکتبال و دوچرخه‌سواری، موفق شدند بالاتر از چین بایستند .چین، تا قبل از پایان آخرین بازی المپیک، یعنی بسکتبال زنان بین فرانسه و آمریکا، با یک طلا بیشتر از آمریکا و با احتساب تعداد مدالهای نقره و برنز کنونی آمریکا، در صدر جدول قرار داشت. اما، زنان آمریکا در یک بازی دراماتیک که با اشتباهات فاحش بازیکنان فرانسه در ۲ دقیقه پایان بازی مواجه بود، تیم میزبان بازیها را شکست داد و تعداد مدالهای آمریکا نیز به چهل رسید. . به این ترتیب در پایان سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک، آمریکا با ۴۰ مدال طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز صدرنشین و شد. چین با ۴۰ مدال طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برنز در رده دوم و ژاپن با ۲۰ مدال طلا، ۱۲ نقره و ۱۳ برنز در رده سوم قرار گرفت. استرالیا با ۱۸ مدال طلا، ۱۹ نقره و ۱۶ برنز در رده چهارم و فرانسه میزبان با ۱۶ طلا، ۲۶ نقره و ۲۲ برنز در رده پنجم ایستاد.کاروان ایران نیز در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۴۰ نماینده داشت و نمایندگان ایران در دو رشته‌ کشتی و تکواندو صاحب ۱۲ مدال شدند. کاروان ایران با سه مدال طلا، شش نقره و سه برنز و مجموع ۱۲ مدال در رده بیست‌ویکم قرار گرفت.در المپیک ۲۰۲۰ توکیو آمریکا با ۳۹ طلا، چین با ۳۸ طلا و ژاپن با ۲۷ طلا اول تا سوم شده بودند.

جدول رده‌بندی پایانی توزیع مدال‌های سی سومین دوره بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴ :

رتبه کشور طلا نقره برنز مجموع
۱ایالات متحده آمریکا ۴۰۴۴۴۲۱۲۶
۲چین ۴۰۲۷۲۴۹۱
۳ژاپن ۲۰۱۲۱۳۴۵
۴استرالیا ۱۸۱۹۱۶۵۳
۵فرانسه ۱۶۲۶۲۲۶۴
۶هلند ۱۵۷۱۲۳۴
۷بریتانیا ۱۴۲۲۲۹۶۵
۸کره جنوبی ۱۳۹۱۰۳۲
۹ایتالیا ۱۲۱۳۱۵۴۰
۱۰آلمان ۱۲۱۳۸۳۳
۱۱نیوزیلند ۱۰۷۳۲۰
۱۲کانادا ۹۷۱۱۲۷
۱۳ازبکستان ۸۲۳۱۳
۱۴مجارستان ۶۷۶۱۹
۱۵اسپانیا ۵۴۹۱۸
۱۶سوئد ۴۴۳۱۱
۱۷کنیا ۴۲۵۱۱
۱۸نروژ ۴۱۳۸
۱۹ایرلند ۴۳۷
۲۰برزیل ۳۷۱۰۲۰
۲۱ایران ۳۶۳۱۲
۲۲اوکراین ۳۵۴۱۲
۲۳رومانی ۳۴۲۹
۲۴گرجستان ۳۳۱۷
۲۵بلژیک ۳۱۶۱۰
۲۶بلغارستان ۳۱۳۷
۲۷صربستان ۳۱۱۵
۲۸جمهوری چک ۳۲۵
۲۹دانمارک ۲۲۵۹
۳۰جمهوری آذربایجان ۲۲۳۷
۳۰کرواسی ۲۲۳۷
۳۲کوبا ۲۱۶۹
۳۳بحرین ۲۱۱۴
۳۴اسلوونی ۲۱۳
۳۵چین تایپه ۲۵۷
۳۶اتریش ۲۳۵
۳۷هنگ کنگ ۲۲۴
۳۷فیلیپین ۲۲۴
۳۹الجزایر ۲۱۳
۳۹اندونزی ۲۱۳
۴۱اسرائیل ۱۵۱۷
۴۲لهستان ۱۴۵۱۰
۴۳قزاقستان ۱۳۳۷
۴۴جامائیکا ۱۳۲۶
۴۴آفریقای جنوبی ۱۳۲۶
۴۴تایلند ۱۳۲۶
۴۷اتیوپی ۱۳۴
۴۸سوئیس ۱۲۵۸
۴۹اکوادور ۱۲۲۵
۵۰پرتغال ۱۲۱۴
۵۱یونان ۱۱۶۸
۵۲آرژانتین ۱۱۱۳
۵۲مصر ۱۱۱۳
۵۲تونس ۱۱۱۳
۵۵بوتسوانا ۱۱۲
۵۵شیلی ۱۱۲
۵۵سنت لوسیا ۱۱۲
۵۵اوگاندا ۱۱۲
۵۹جمهوری دومینیکن ۱۲۳
۶۰گواتمالا ۱۱۲
۶۰مراکش ۱۱۲
۶۲دومینیکا ۱۱
۶۲پاکستان ۱۱
۶۴ترکیه ۳۵۸
۶۵مکزیک ۳۲۵
۶۶ارمنستان ۳۱۴
۶۶کلمبیا ۳۱۴
۶۸قرقیزستان ۲۴۶
۶۸کره شمالی ۲۴۶
۷۰لیتوانی ۲۲۴
۷۱هند ۱۵۶
۷۲مولداوی ۱۳۴
۷۳کوزوو ۱۱۲
۷۴قبرس ۱۱
۷۴فیجی ۱۱
۷۴اردن ۱۱
۷۴مغولستان ۱۱
۷۴پاناما ۱۱
۷۹تاجیکستان ۳۳
۸۰آلبانی ۲۲
۸۰گرانادا ۲۲
۸۰مالزی ۲۲
۸۰پورتوریکو ۲۲
۸۴ساحل عاج ۱۱
۸۴کیپ ورد ۱۱
۸۴پرو ۱۱
۸۴قطر ۱۱
۸۴سنگاپور ۱۱
۸۴اسلواکی ۱۱
۸۴زامبیا ۱۱

برای ثبت در آرشیو تاریخ

وزیر ورزش و جوانان در پایان بازی‌های المپیک و کسب مقام بیست و یکم کاروان ورزش خادم‌الرضا (ع)، پیامی منتشر کرد. بخشهائی از این پیام برای ثبت در آرشیو تاریخ ورزش، به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، به شرح است:

«خداوند متعال را شاکریم که بار دیگر همت و غیرت جوانان این مرز و بوم را در آوردگاه بزرگ المپیک به رخ جهانیان کشید و نشان داد دختران و پسران این سرزمین آنجا که پای نام و پرچم ایران عزیزمان در میان باشد، تا پای جان برای آن می‌جنگند تا پیروزی‌هایشان مرهمی باشد بر قلب مردمان غیورشان در جای جای این سرزمین بزرگ که بی‌تردید مردمانش لایق بهترین افتخاراتند.
بازی‌های المپیک پاریس و کسب مقام بیست و یکمی این دوره از بازی‌ها در حالی برای کاروان خادم‌الرضا (ع) رقم خورد که باید با افتخار اعلام کرد کشور عزیزمان با ۶ پله صعود نسبت به بازی‌های المپیک توکیو و با دو رقمی شدن تعداد مدال‌های خود به لحاظ تعداد و مرغوبیت مدال‌ها در رتبه دوم تمام ادوار قرار گرفت و اگر کمی بیشتر قدر فرصت‌هایمان را می‌دانستیم،  قطعا به جایگاه شایسته‌تری دست می‌یافتیم. آنچه مسلم است به لطف تلاش‌های ارزشمند قهرمانان، مربیان تمام ایرانی و مدیران ورزشی بویژه دست‌اندرکاران دو فدراسیون موفق کشتی و تکواندو، دیگر دستیابی به چشم‌انداز حضور در بین ۱۰ کشور برتر المپیک دور از دسترس نیست و با برنامه‌ریزی جامعی که محور آن اجرای کامل طرح ملی آمایش سرزمینی و همچنین طرح ملی پیشرفت ورزش کشور است، قطعا محقق خواهد شد.

اما تاریخ‌سازی و افتخارآفرینی دختران شجاع تکواندو دستاورد ساده‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. آنها نه تنها معرف شجاعت و توانمندی یک زن مسلمان ایرانی در میدان بزرگ المپیک شدند، بلکه امروز پرچمدار خیل عظیم دخترانی هستند که «ما توانستیم» را برای همه ما معنا کردند. «مبینا نعمت‌زاده» و «ناهید کیانی» روشنگر چراغی پر نور برای ورزش بانوان کشورمان هستند و بی تردید راه آنان در این مسیر قهرمانی پر رهرو خواهد بود.در پایان امیدوارم این مسیر  افتخارآمیز با حمایت دولت چهاردهم ادامه یابد و دولت محترم در پیشبرد اهداف عالیه ورزش کشور موفق و مؤید باشد.

هاشمی: کاروان المپیکی ایران باعث شادی و وحدت جامعه شد

مناف هاشمی، سرپرست کاروان ۴۰ نفره المپیکی ایران در خصوص ابعاد مختلف این رویداد اظهار نظر کرد. مناف هاشمی، سرپرست کاروان ایران درباره عملکرد کشورمان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران گفت: خدا را شکر می‌کنیم که کاروان صلح ایران که با نام خادم الرضا در مسابقات المپیک پاریس شرکت کرد، نتایج خوبی گرفت که رضایت مردم را در پی داشت. کار کاروان را تنها درباره عملکرد دو هفته‌ای ورزشکاران در المپیک نمی‌توان قضاوت کرد، بلکه باید کاری از ۳، ۵ سال گذشته فدراسیون‌های مختلف، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با برنامه‌ریزی‌هایی کدر سطح فنی، میدانی، تجهیزات، امکانات و … صورت گرفت، سنجید. وی افزود: کاروان ما ،کاروان پرافتخاری بود، مردم را شاد کرد و باعث وحدت بین جامعه شد و اقدام فرهنگی بزرگی بود. دل مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه‌قضائیه با افتخارآفرینی‌های کاروان ایران در المپیک شاد شده است و این باید استمرار داشته باشد!

https://akhbar-rooz.com/?p=247700 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x