جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شبکه همبستگی: نامه به خانم ساتو، گزارشگر سازمان ملل برای موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

سرکار خانم مای ساتو گرامی،

از طرف سازمان ها و گروه های حمایت کننده در “شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران” خوشحالیم که انتخاب شما را برای مقام “گزارشگر سازمان ملل برای موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران” به شما صمیمانه شادباش بگوییم.

شروع ماموریت ۶ ساله شما در این مقام با توجه به موضع گیری های دیرپای شما در دفاع از حقوق بشر در سطح جهانی و بویژه تلاش پیگیرانه تان برای پایان دادن به مجازات اعدام در دنیا، برای ما خبری بسیار دلگرم کننده است.

در این مقطع زمانی که شما چنین نقش مهمی را، پس از پایان ماموریت آقای جاوید رحمان، بعهده میگیرید، ما را بر آن داشت که از شما درخواست کنیم، لطفاً، موارد و موضوعات زیر را در انجام ماموریت تان در نظر داشته باشید:

جنبش جاری “زن زندگی آزادی” در ایران

ما میدانیم که شما معتقد به حقوق  زنان و برابری جنسیتی هستید و از شعار “زن زندگی آزادی” پشتیبانی میکنید. شعاری که خیزش بزرگ مردم ایران را از بهار سال ۱۴۰۱ به این سو هدایت میکند. دنیا شاهد است که چگونه جمهوری اسلامی ایران بوجهی پیگیر و هر روزه به سرکوبی این جنبش مشغول است. اقدام کارشناسانه شما، در ثبت و گزارش جنایات این سرکوب، می تواند افشاگر صدمات و مصائب ناشی از این سرکوب ها باشد که مردم ایران بویژه زنان هر روزه متحمل شده و میشوند، مصائبی چون بازداشت، شکنجه، زندان و اعدام توسط حکومتی استبدادی و ایدئولوژیک.

زندانیان سیاسی و خانواده های دادخواه در ایران

وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بسیار اسفبار و طاقت فرسا میباشد. خانواده ها و بستگان زندانیان سیاسی که در دوره نسل کشی هزاران زندانی در تابستان ۱۳۶۷ و هزارانی دیگر که در اعتراضات و خیزش ها در سالهای ۱۳۷۸، ۱۳۸۸، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ در خیابان کشته و یا بازداشت و در زندان اعدام شده اند[۱]، همچنان به تلاش ها برای دادخواهی هایشان ادامه میدهند. ما از شما درخواست می کنیم که مستقیماً با این خانواده ها تماس بگیرید، به داستانهایشان گوش داده و از حقوقشان دفاع کنید. تماس شما با این دادخواهان میتواند موجب امید و دلگرمی آن ها به دادخواهی باشد.

نقض گسترده و نهادینه شده اصول بنیادین حقوق بشر

جمهوری اسلامی ایران پیوسته و مکرر اصول بنیادین حقوق بشر را نقض میکند. وضعیت بازداشتهای خودسر (بدون حکم و ضابطه) و اعمال محدودیت های گوناگون بر آزادی بیان نیازمند توجه فوری شماست. ما انتظار داریم که با دقت و با جزئیات موارد نقض اصول بنیادین حقوق بشر مستند شده و جوامع بین المللی از چگونگی آن هشیار و آگاه شوند.

شفافیت و ارتباط مداوم با کنشگران حقوق بشر

اعمال شفافیت در بیان و برخورد با موارد نقض حقوق بشر امری بسیار اساسی و ضروریست. توصیه ما این است که کانال ارتباطی تان را با تشکلهای حقوق بشری، کنشگران و حقوقدانان در داخل و خارج از ایران برقرار و حفظ کنید. داشتن اطلاعات دست اول و اشراف بر موارد نقض حقوق بشر میتواند به وجه مؤثری به مأموریت گزارشگری شما کمک رساند. ضمناً، توصیه میکنیم که گزارش هایتان را بطور دوره ای و پیوسته بروز کنید.

خواست تعلیق فوری مجازات اعدام در ایران

جمهوری اسلامی ایران از اعدام برای مجازات مخالفان سیاسی ، مجرمان مرتبط با مواد مخدر و مرتکبین قتل استفاده می کند. در حالی که توجه جهانی به تنش‌های منطقه‌ای معطوف است، مقامات جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۵۰ زندانی از جمله ۱۰ زن را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ و در مجموع ۴۴۸۸ انسان را در ۱۰ سال گذشته اعدام کرده است [۲].  این سلب مداوم «حق زندگی» از انسان ها نیاز به توجه فوری جامعه بین‌المللی و همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی و توقف فوری همه اعدام‌ها دارد.

ارجاع جمهوری اسلامی ایران به دادگاه کیفری بین المللی

یکی از نتایج ۶ سال مأموریت آقای جاوید رحمان تهیه گزارشی همه جانبه، جامع و مستند از نقض فاحش حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران و از جمله، جمع آوری اسناد و مدارک کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ بود. در این گزارش نهائی، آقای جاوید رحمان با استناد به شواهد و مدارکی که منتشر کرد، در نتیجه گیری ها و توصیه هایش، کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ را یک “نسل کشی” قلمداد کرده و جمهوری اسلامی را واجد شرایط مجرمیت برای معرفی به دادگاه کیفری بین المللی لاهه دانسته است. با توجه به این گزارش آقای جاوید رحمان، شایسته است که ارجاع شکایت از سردمداران جمهوری اسلامی ایران به اتهام نسل کشی به دادگاه کیفری بین المللی لاهه و پیگیری برای تحقق امر محاکمه و صدور رای محکومیت جمهوری اسلامی از اهداف ماموریت شما باشد.

خانم ساتو گرامی،

به موازات تلاش های شما و همکارانتان در جمع آوری اطلاعات و اسناد درباره نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، ما اعضای تشکلها و گروههای امضاء کننده این نامه در “شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران” آماده همکاری با شما می باشیم.

ما از شما که همچون چراغی راه نما برای اشاعه حقوق بشر در دنیا عمل میکنید، سپاسگزاریم و بار دیگر همراه با شادباش انتخاب شایسته شما، مشتاقانه موفقیت شما را در ماموریت کنونی برای گزارش موارد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران آرزومندیم.

با احترام،

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران

آگوست ۲۰۲۴ برابر با مرداد ۱۴۰۳

امضا کنندگان:

 ۱ – انجمن جمهوری خواهان آلمان و هلند

 ۲ – انجمن حقوق بشر و دموکراسی برای ایران – هامبورگ

 ۳ – انجمن فرهنگی ایران و سوئیس – ژنو

 ۴ – انجمن زنان پرتو

 ۵ – اتحاد زنان چپ

 ۶ – بنیاد اسماعیل خویی

 ۷ – حزب آزادی و رفاه ایرانیان (آرا)

 ۸ – حامیان مادران پارک لاله – هامبورگ

 ۹ – حامیان مادران پارک لاله – فرزنو

۱۰- جمعیت ایرانى حقوق بشر – شمال کالیفرنیا

۱۱- فدراسیون اروپرس

۱۲- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

۱۳- کارزار حقوق بشر برای ایران

۱۴- کانون فیلم – تئاتر “روند”

۱۵- کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس 

۱۶- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – هجا

۱۷- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – شیکاگو

۱۸- کمیته نه به جمهوری اسلامی – اورنج کانتی

۱۹- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

۲۰- مادران پارک لاله – دورتموند

۲۱- مادران صلح مونترال

۲۲- نهاد «همه حقوق بشر، برای همه، در ایران»

۲۳- همبستگی ملی ایرانیان فرزنو – کالیفرنیا

۲۴- همبستگی جمهوری خواهان ایران (هجا) – مونترال

۲۵- نهاد زنان برای آزادی و برابری پایدار

۲۶- صدای زنان سوسیال دموکرات

————————————————————————————————————

[۱] – لینک ارجاع به مقاله منصور فرهنگ با عنوان مروری بر کتاب “صداهای قتل عام” نوشته ناصر مهاجر:

Book Review: Nasser Mohajer, Voices of a Massacre: Untold Stories of Life and Death in Iran, 1988 – Center for Human Rights in Iran (iranhumanrights.org)

[۲] – لینک ارجاع به گزارش سازمان عفو بین الملل درباره اعدام ها در ایران: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/04/iran-executes-853-people-in-eight-year-high-amid-relentless-repression-and-renewed-war-on-drugs/

https://akhbar-rooz.com/?p=247679 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x