جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فاطمه دادوند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۹۸ در خطر دیپورت از ترکیه قرار دارد

گزارش‌ها حاکی از آن‌ است که فاطمه دادوند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۱۳۹۸ و از شاهدان دادگاه مردمی آبان، در ترکیه بازداشت شده و قرار است به ایران بازگردانده شود.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تاکید کرده که تحویل‌دادن فاطمه دادوند به جمهوری اسلامی او را در خطر جانی، زندان، آزار و شکنجه قرار می‌دهد و خواستار توقف اخراج او از ترکیه شده است.

بر مبنای این گزارش، فاطمه داوند شنبه ۱۳ مرداد، زمانی که قصد خروج بدون مدارک از ترکیه را داشت، به همراه فرزند ۱۸ ساله خود از سوی پلیس این کشور بازداشت و به کمپ بازگشت اجباری شهر آیدین منتقل شده است. طبق این گزارش این زندانی سیاسی سابق پس از بازداشت به کمپی که زندانیان پیش از دیپورت (بازگشت اجباری) در آن نگهداری می‌‌شوند منتقل شده و به گفته نزدیکانش، هر لحظه امکان اخراج او از ترکیه به ایران وجود دارد.

فاطمه دادوند، ۲۵ آبان ماه ۹۸ بازداشت و در طی مدت بازداشت برای اخذ اعتراف تلویزیونی تحت شکنجه روحی و جسمی قرار گرفت و اعترافات او از سوی تلویزیون ایران پخش شد. فاطمه دادوند در بهمن ‌۹۸ برای فعالیت‌های خود در دو پرونده جداگانه در شهرهای بوکان و مهاباد محاکمه شد. دادوند در شعبه ١٠٣ دادگاه کیفری ٢ بوکان به اتهاماتی همچون «اخلال در نظم و آسایش عمومی با شرکت در اغتشاشات و کشف حجاب» به پنج ماه حبس تعزیری و ٣٠ ضربه شلاق محکوم شد و در پرونده‌ای دیگر در سال ٩٩ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به پنج سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد؛ این حکم سپس به ۴۵ ماه زندان کاهش یافت.

فاطمه در سال ۱۴۰۰ پس از آزادی موقت از زندان، ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=247631 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x